Wypróbuj subskrypcję ICAN Business Insight za darmo przez 14 dni!

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Jak diagnozować problemy i szukać rozwiązań?
Zamawiam w przedsprzedaży >>

Szukasz nowego pracownika? Lepszą opcją może być zatrudnienie kogoś, kto pracował już w twojej firmie

· · 2 min
Szukasz nowego pracownika? Lepszą opcją może być zatrudnienie kogoś, kto pracował już w twojej firmie

Firmy poszukują często nowych pracowników, którzy wniosą do organizacji świeże wartości i talenty. Jednak osoby spoza przedsiębiorstwa muszą mieć czas na aklimatyzację, a i znalezienie odpowiedniego kandydata bywa zwykle dużym wyzwaniem i obarczone jest ryzykiem błędu. Wdrożenie i przeszkolenie nowo zatrudnionego pracownika zajmuje dużo czasu i pochłania dodatkowe zasoby. Według badań lepszym, a zwłaszcza wydajniejszym rozwiązaniem może być zatrudnienie osoby, która pracowała już wcześniej w danej firmie.

Badania wykonane przez naukowców z Carnegie Mellon University, Providence College i University College Dublin pokazują, że w większości wypadków relacja pomiędzy pracodawcą a byłym pracownikiem nie zostaje definitywnie zakończona (czyli nie dochodzi do „spalenia mostu”). Dzięki temu może ona stanowić punkt wyjścia do renegocjacji warunków współpracy i ponownego zatrudnienia – po wyjaśnieniu wszystkich nieporozumień. Dlaczego jednak w ogóle warto iść tą drogą?

Dlaczego warto zatrudnić byłego pracownika?

Odpowiedź jest krótka – chodzi o wydajność. Badania pokazują, że byli pracownicy (określani żargonowo mianem „bumerangów”) w niezwykle krótkim czasie osiągają poziom wydajności, który charakteryzuje osoby pracujące w danej firmie od wielu lat. Pracodawca nie traci więc czasu i innych zasobów potrzebnych do wdrożenia nowego pracownika, nie musi też przeprowadzać skomplikowanego procesu rekrutacyjnego.

Jeśli zatem do poprzedniego rozwiązania umowy doszło ze względu na brak porozumienia względem warunków pracy (np. poziomu wynagrodzenia), warto ponownie skontaktować się z byłym pracownikiem – i próbować dojść do porozumienia. Nawet jeśli będzie ono oznaczało konieczność płacenia wyższego wynagrodzenia, korzyści dla przedsiębiorstwa mogą okazać się cenniejsze.

Jak pokazało badanie, powracający pracownicy nie tylko szybko dorównują wydajnością byłym kolegom, ale nawet chętniej angażują się w życie firmy i przyjmują nowe role.

Dlaczego warto być byłym pracownikiem?

Mimo że „bumerangi” zazwyczaj nie są bardziej wydajne niż ich koledzy, którzy nigdy nie zmieniali posady, zwykle zarabiają więcej. Przyczyna jest prosta – wysiłek włożony w podjęcie decyzji o wyjściu ze pewnej strefy komfortu i poszukiwania nowej pracy stawia ich w znacznie lepszej pozycji negocjacyjnej. Jeśli dodać do tego fakt, że zazwyczaj odchodzą do firm, które lepiej płacą, pracodawcy, który chce skusić ich do powrotu, nie pozostaje nic innego, jak indywidualnie dostosować nowe wynagrodzenie do warunków rynkowych.

Indeks górny Źródło: Wnioski z badań przeprowadzonych na Carnegie Mellon University, Providence College i University College Dublin, opublikowane w materiale Hello Again: Managing Talent with Boomerang Employees (Human Resource Management). Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Sekrety dobrego offboardingu 

Katarzyna Tatarkiewicz PL

Utrata pracy jest sytuacją stresogenną dla zwalnianego pracownika. Jest to jedno z najtrudniejszych wydarzeń w życiu. A jakie niebezpieczeństwa niesie to doświadczenie dla pracodawcy? Jak przeprowadzić skuteczny offboarding, aby uniknąć sytuacji kryzysowych w przyszłości?

W twojej firmie są zwolnienia? Sprawdź swoje prawa 

W obliczu pandemii koronawirusa wiele firm jest zmuszonych ograniczać koszty pracownicze. Sprawdź, jakie prawa przysługują zwalnianym pracownikom. 

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy