Po dwóch latach wracamy do formuły stacjonarnej i spotkamy się w Katowicach, aby poruszyć najważniejsze tematy z branży. Zdefiniujemy wyzwania na nadchodzący czas oraz ocenimy wpływ aktualnej sytuacji geopolitycznej na decyzje podejmowane przez działy HR.
Transformacja cyfrowa coraz mocniej wkracza w życie organizacji, a zarządzanie zasobami ludzkimi nie jest pod tym względem wyjątkiem. Coraz częstsze przenoszenie działalności biznesowej do sieci oraz wzrost zainteresowania automatyzacją procesów doprowadziły do zwrócenia większej uwagi na rekrutację i zatrzymywanie pracowników.
„Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” – brzmiało porzekadło w przeszłości. Dziś funkcjonuje ono również, ale z małą zmianą. W miejsce „szefa” należy wstawić „pracownika”. W dobie przewagi popytu nad podażą na rynku pracy to firma musi dbać o to, by być miejscem, w którym chce się pracować.
Jednym z narzędzi ukierunkowanych na pozyskanie i utrzymanie pracownika może być stosowanie praktyk w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility – CSR).
Fundamentem każdej firmy są ludzie. To oni odpowiadają za zysk (lub jego brak), rozwój oraz wizerunek marki. Wielu przedsiębiorców stawia sobie pytania: Jak inni robią to, że są najlepsi? Dlaczego osiągają takie sukcesy? Czemu jakaś firma jest wiodącą na rynku? Odpowiedź bywa prosta. Za każdym sukcesem stoją ludzie zatrudnieni w firmie, organizacja pracy, pozytywna kultura organizacyjna i właściwe zarządzanie zespołem.
Jednym z ubocznych efektów koronawirusa stało się przewartościowanie stosunku do życia i pracy. Wiele osób stwierdziło, że etat w korporacji to nie jest najlepszy sposób na życie, co zaowocowało masowymi odejściami. Czy zjawisko nazywane wielką rezygnacją może odcisnąć piętno również na polskim rynku pracy?
Narzędzia do komunikacji online zrewolucjonizowały wiele obszarów, takich jak np. edukacja czy branża eventowa. Zmieniły także oblicze rekrutacji. Jakie są ciemne i jasne strony rekrutacji prowadzonej przez internetowe łącze?
Polskie firmy coraz częściej napotykają na trudności z pozyskaniem pracowników. Jak podaje GUS stopa bezrobocia w sierpniu 2021 wyniosła 5,8 i była najniższa od ponad roku. Oznacza to, że pozyskanie talentów z rynku może być w najbliższych miesiącach niełatwym procesem. Dlatego dla reputacji firmy tak ważny jest dobrze przeprowadzony onboarding. Na przykład za pomocą VR.
„Ech, ta dzisiejsza młodzież…” Tradycyjne narzekanie osób starszych brzmi coraz częściej i mocniej również w kontekście poszukiwania pracowników. To młodzi dyktują dziś warunki na rynku pracy, a te są coraz częściej przez pracodawców akceptowane. Dlaczego? Po pierwsze, ponieważ brakuje rąk (i głów) do pracy. Po drugie, wymagania młodych często przyczyniają się do… rozwoju przedsiębiorstw.
Jeszcze do niedawna najczęstszymi powodami zmiany pracodawcy były brak możliwości rozwoju i docenienia, zła atmosfera pracy czy też brak motywacji. Dziś jednym z głównych motywów jest brak poczucia bezpieczeństwa. Firmy, którym zależy więc na utrzymaniu cennych pracowników, powinny wykorzystać employer branding.
Zmieniam pracę! Wiele osób podjęło tę decyzję przynajmniej raz w życiu, niektórzy częściej, nawet znacznie częściej. Zbadaliśmy, co przekonuje zatrudnione osoby, że sytuacja dojrzała do zmian.
Pandemia spowodowała wyraźny wzrost liczby samobójstw, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Na całym? Nie, istnieje co najmniej jedno państwo, które skutecznie przeciwstawiło się temu trendowi, a sposób, w jaki to zrobiło, pokazuje, jak skutecznie wspierać pracowników w trudnych czasach.
Nowe badania naukowców z MIT i Boston University pokazują, że robotyzacja i automatyzacja stosowane są najchętniej w starzejących się społeczeństwach. Ich zadaniem staje się wypełnianie luk demograficznych, zwłaszcza w przemysłowej sile roboczej.
Czasy pandemii na długo będą kojarzyć się z huśtawką na rynku pracy. Najpierw mieliśmy gwałtowną,
choć nietrwałą zmianę z rynku pracownika, na rynek pracodawcy, a potem z dnia na dzień wiele firm przeszło na pracę zdalną i hybrydową. Jak to odbiło się na lojalności pracowników wobec pracodawców?
Polacy wręcz marzą o pracy w dużych, zagranicznych firmach, nawet jeśli miałoby to oznaczać wyrzeknięcie się własnych zasad, wartości i dołączenie do wyścigu szczurów. Co więcej, cena, za jaką bylibyśmy w stanie oddać duszę diabłu, okazuje się niezbyt wygórowana.
Polska ma jeden z najniższych wskaźników kapitału społecznego w Europie. Część badaczy tego zjawiska uważa, że jego deficyt uniemożliwi nam dalszy wzrost gospodarczy.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ADP, w skali globalnej pandemia doprowadziła do czterokrotnego wzrostu liczby przepisów z zakresu prawa pracy. To postawiło działom HR nowe zadania, Dowiedz się, w jaki sposób firmom w krótkim czasie udało się zoptymalizować swoje działania i uzyskać przewagę rynkową.
Dlaczego zebry nie mają wrzodów, mimo licznych zagrożeń ich środowiska naturalnego? To proste – nie walczą ze sobą wewnętrznie. Stado tworzy krąg bezpieczeństwa, w którym wewnętrznie nie istnieją źródła stresu – jest za to współpraca. W organizacjach biznesowych bywa, niestety, inaczej.
Rozwiązanie umowy oznacza zazwyczaj duży stres, nie tylko dla zwalnianego pracownika. Często także dla tej osoby, która niemiłą wiadomość musi przekazać. Nawet jeśli zwolnienie jest skutkiem różnych działań podejmowanych przez organizację, jak chociażby restrukturyzacja, zakończenie działalności firmy, czy mocno odczuwalne podczas pandemii Covid-19, cięcia kosztów. Jak zatem zminimalizować poziom stresu podczas rozstań z pracownikami?
Polacy wolą szukać pracy u konkurencji niż poprosić szefa o podwyżkę. Tymczasem rekrutacja i szkolenia trwają i kosztują znacznie więcej niż podniesienie pensji osobie znającej już realia, w jakich funkcjonuje firma. Dlatego co pewien czas warto urealniać siatkę płac i sprawdzać nastroje panujące wśród załogi.