Praca
Pracownicy chcą się uczyć online
Instytut badawczy Randstad opublikował 21 kwietnia kolejną edycję badania rynku pracy, które prowadzone było od 3 do17 marca br. Wniosek? Pracownicy chcą się kształcić, ale wolą robić to online.
Agnieszka Ciećwierz: Polacy nie chcą już zmieniać pracy
W wyniku działań wojennych prowadzonych w Ukrainie
oraz rosnącej liczby uchodźców na polskim rynku rodacy zaczęli obawiać się o swoją przyszłość. O współczesnym rynku pracy oraz o tym, w jaki sposób się do niego zaadaptować, opowiada Agnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska i ekspertka w dziedzinie HR. Rozmawia Paulina Kostro.
Jak zarządzać cyfrowymi talentami, by ich nie stracić
Transformacja cyfrowa coraz mocniej wkracza w życie organizacji, a zarządzanie zasobami ludzkimi nie jest pod tym względem wyjątkiem. Coraz częstsze przenoszenie działalności biznesowej do sieci oraz wzrost zainteresowania automatyzacją procesów doprowadziły do zwrócenia większej uwagi na rekrutację i zatrzymywanie pracowników.
Employer branding w walce o pracownika
„Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” – brzmiało porzekadło w przeszłości. Dziś funkcjonuje ono również, ale z małą zmianą. W miejsce „szefa” należy wstawić „pracownika”. W dobie przewagi popytu nad podażą na rynku pracy to firma musi dbać o to, by być miejscem, w którym chce się pracować.
Zatrudnianie osób z Ukrainy. Polski rynek pracy potrzebuje mądrego zarządzania migracją
W ostatnich latach rynek pracy w Polsce został zdominowany przez dwa sprzeczne ze sobą zjawiska: bezrobocie, a równocześnie niedobór pracowników w konkretnych branżach. Tak było jednak do niedawna, ponieważ wiemy już, że możemy spodziewać się istotnych zmian związanych z napływem do Polski wojennych uchodźców z Ukrainy. Czy przepisy polskiego prawa dotyczące zatrudniania cudzoziemców sprawdzą się w praktyce? A może powinno się uregulować te kwestie w inny sposób?
Legalna praca i pobyt dla uchodźców z Ukrainy – specustawa
Prezydent podpisał oczekiwaną przez wszystkich, przez samorządy, firmy, organizacje pomocowe, ale też osoby prywatne, specustawę regulująca m.in. zasady pobytu i pracy mieszkańców Ukrainy w Polsce.
Employer branding jako jedno z narzędzi HR
Działania employer branding mają na celu przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku organizacji. To z kolei powinno się przełożyć na wizerunek firmy przyjaznej dla kandydatów i pracowników.
„Wielka rezygnacja” tylko dla bogatych
Jednym z ubocznych efektów koronawirusa stało się przewartościowanie stosunku do życia i pracy. Wiele osób stwierdziło, że etat w korporacji to nie jest najlepszy sposób na życie, co zaowocowało masowymi odejściami. Czy zjawisko nazywane wielką rezygnacją może odcisnąć piętno również na polskim rynku pracy?
Atrakcyjne ogłoszenie o pracę: jak napisać dobry anons?
Rekrutacja to zazwyczaj proces długotrwały. Od pierwszej publikacji do faktycznego zatrudnienia konkretnej osoby mija wiele czasu. Jeśli ten proces ma być płynny, to należy zadbać o to, by każdy etap był precyzyjnie zaplanowany. Pierwszym etapem jest publikacja ogłoszenia.
W 2022 roku nadchodzą zmiany w prawie pracy. Co warto wiedzieć już dziś?
Wśród wielu rozmów i dyskusji wokół Polskiego Ładu łatwo można przeoczyć, że zapowiada on zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych, które zaczną obowiązywać już od 2022 roku. Wiele z nich będzie mieć kluczowe znaczenie dla pracodawców.
Nowoczesny pracodawca – jak wygrywać na rynku?
Praca w trybie hybrydowym stawia bardzo dużo wyzwań zarówno przed pracodawcami jak i pracownikami. Zdalne wykonywanie obowiązków służbowych sprawiło, że pracodawcy muszą walczyć o utrzymanie talentów zapewniających ich organizacjom przewagi konkurencyjne.
Aric Dromi: biznesowe strefy komfortu – i jak z nich wyjść
Aric Dromi to futurolog, który sam siebie określa mianem "professional troublemaker". Rzeczywiście, jego poglądy na biznes, zwłaszcza w kontekście nowych technologii, nie zawsze są komfortowe w odbiorze i często burzą pewne sfery komfortu – ale głęboko inspirują do zmian.
Gdy zapomnimy o komunikacji niejawnej…
WiKi PRESS, czołowy producent gier planszowych, chce rozszerzyć biznes na gry komputerowe. Wydawca nie ma w tym obszarze żadnego know-how, dlatego szuka na rynku partnera z odpowiednią wiedzą. Jego uwagę przyciągnął start-up Games FOUR z potencjałem, ale i problemami finansowymi. Niestety, procesowi połączenia firm towarzyszą duże obawy pracowników. Po firmie krążą szkodliwe plotki.
PR zaczyna w „domu"
Kiepskie zarządzanie niejawną komunikacją wewnętrzną lub brak tego zarządzania może długo nie dawać widocznych skutków albo odwrotnie – bardzo szybko się zemścić na organizacji. W opisanym przypadku negatywne skutki zaczęły być widoczne relatywnie prędko.
Plotka w komunikacyjnej próżni
Plotka zaczyna się tam, gdzie kończy się skuteczna komunikacja wewnętrzna. Skuteczna, czyli zapewniająca pracownikom rzetelny dostęp do pełnej informacji na każdym poziomie organizacji. Dotyczy to zarówno kontaktu w obiegu formalnym, jak i nieformalnym, o którym wiele firm zdaje się zapominać. Tymczasem komunikacją nieformalną organizacje nie tylko mogą, ale wręcz muszą zarządzać.
Mniej oficjalnie, ale nadal służbowo
Plotka rodzi się z głodu wiadomości. Próżnia informacyjna to jej swoisty inkubator, gdzie rośnie, żywiąc się ludzką chęcią ogarnięcia rzeczywistości. Nabiera rozgłosu w momencie kryzysowym i sytuacji niepewności, kiedy każda wiadomość, nawet mało prawdopodobna, trafiana podatny grunt. Plotka jest integralną częścią komunikacji nieformalnej.
Wirtualna rzeczywistość w procesie onboardingu
Polskie firmy coraz częściej napotykają na trudności z pozyskaniem pracowników. Jak podaje GUS stopa bezrobocia w sierpniu 2021 wyniosła 5,8 i była najniższa od ponad roku. Oznacza to, że pozyskanie talentów z rynku może być w najbliższych miesiącach niełatwym procesem. Dlatego dla reputacji firmy tak ważny jest dobrze przeprowadzony onboarding. Na przykład za pomocą VR.
Wzrost zapotrzebowania na hybrydowe przestrzenie biurowe
Tylko w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, Mindspace w ujęciu globalnym odnotował trzykrotny wzrost zapotrzebowania na hybrydowe przestrzenie do pracy – w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku.
Znaczenie firmowej strony „kariera” w procesie rekrutacyjnym
Wykorzystywanie firmowej zakładki „kariera” powinno stanowić zadanie o wysokim priorytecie dla każdego działu HR. Aby jednak taka strona spełniała właściwie swoją rolę, należy ją rzetelnie przygotować.
Rynek pracownika – to hasło będzie aktualne przez co najmniej 30 lat
„Ech, ta dzisiejsza młodzież…” Tradycyjne narzekanie osób starszych brzmi coraz częściej i mocniej również w kontekście poszukiwania pracowników. To młodzi dyktują dziś warunki na rynku pracy, a te są coraz częściej przez pracodawców akceptowane. Dlaczego? Po pierwsze, ponieważ brakuje rąk (i głów) do pracy. Po drugie, wymagania młodych często przyczyniają się do… rozwoju przedsiębiorstw.