X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Pracujesz po kilkanaście godzin dziennie? Szkodzisz sobie i swojej firmie

Jacek Tomczyk PL
·  ·
Pracujesz po kilkanaście godzin dziennie? Szkodzisz sobie i swojej firmie

Wszyscy znamy – często z autopsji – obraz zapracowanego biznesmena, spalającego się w pracy po kilkanaście godzin dziennie. Najsmutniejsze w tym obrazie jest jednak to, że – jak pokazują badania – nie służy to dobrze ani jemu, ani organizacji.

Uwaga. Największe zagrożenie przepracowaniem, którego efektem może być wypalenie zawodowe, a nawet poważne problemy zdrowotne, dotyczy nie szeregowych pracowników, ale menedżerów  wysokiego szczebla i właścicieli firm. Związane jest to z faktem, że przedsiębiorcy praktycznie cały czas pozostają w pracy, co nie zawsze służy organizacji. Zła kondycja psychofizyczna może skutkować także błędnymi decyzjami biznesowymi, nadmiernie emocjonalnymi reakcjami na wydarzenia i zachowanie współpracowników lub też brakiem niezbędnego poziomu empatii.

Im więcej pracujemy – tym bardziej jesteśmy zmęczeni. Im jesteśmy bardziej zmęczeni – tym więcej pracujemy...

Właściciele firm i menedżerowie wysokiego szczebla są szczególnie narażeni na czynniki stresogenne, ponieważ ich działalność często wiąże się z dużym obciążeniem obowiązkami, podejmowaniem decyzji w sytuacjach zmiennych i niepewnych, zmaganiem się z ograniczonymi zasobami, samotnością i odpowiedzialnością za innych. W oczywisty sposób, co potwierdzają liczne badania, długotrwały stres może wywołać problemy zdrowotne. Z kolei gorsza kondycja fizyczna ma negatywny wpływ na efektywność wykonywanej pracy, narażając przepracowaną osobę na kolejne czynniki wywołujące stres. W ten sposób koło się zamyka, praca przedłuża się w nieskończoność, a granice pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym zaczynają się coraz bardziej zacierać.

Co ważne, pracoholizm menadżerów i szefów firm w początkowym stadium bywa postrzegany z zewnątrz jako coś pozytywnego – pracowitość, zaangażowanie. Dopiero w dłuższej perspektywie może pogorszyć wyniki firmy. Dzieje się tak dlatego, że obciążenie pracą wywołuje problemy zdrowotne (niestety, w zasadzie w stu procentach przypadków). Z kolei gorsza kondycja fizyczna i psychiczna w negatywny sposób przekłada się na efektywność wykonywanej pracy i decyzje biznesowe.

Sytuacji nie poprawił powszechny dostęp do pracy zdalnej. Wręcz przeciwnie – wszechobecna  mobilność i poczucie bycia ciągle online i „pod telefonem”, zwłaszcza w czasie, który powinien być przeznaczony na odpoczynek, powodują stałe napięcie nerwowe i są niczym tykająca bomba zegarowa.

Wyłącz smartfon i przejdź się na spacer

Pierwszym krokiem do wydostania się z tego błędnego koła jest uświadomienie sobie tego, jak bardzo stres wpływa na nasze zdrowie i w praktyce oddala od wyznaczonego celu, zmniejszając efektywność wykonywanej pracy. Dopiero kiedy zdamy sobie sprawę, że to właśnie stres i przepracowanie spowalniają nas i są przyczyną dodatkowych problemów, będziemy w stanie złagodzić ich negatywne skutki i bardziej świadomie zarządzać swoim czasem – i firmą.

Na szczęście, co podkreślają nowe badania naukowców z University of Central Florida, negatywnym skutkom stresującej pracy można przeciwdziałać. Wystarczy 15 minut zaplanowanego spokoju, w trakcie których wyciszymy smartfon, włączymy odprężającą muzykę albo pójdziemy na spacer do pobliskiego parku, aby uciec od codziennego zgiełku. Ważne jednak, aby był to czas faktycznie poświęcony jedynie na rzeczy niezwiązane w żaden sposób z pracą. Warto tę przerwę potraktować jak inwestycję, która zwróci się w postaci lepszych i bardziej świadomych decyzji biznesowych.

Traktuj odpoczynek jak inwestycję

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom stresu, należy także zadbać o dobry sen. Nie powinno być też zaskoczeniem, że pomocne mogą okazać się także aktywność fizyczna i medytacja (np. w nurcie mindfulness). I choć te rozwiązania wydają się proste i oczywiste, to jednak w praktyce trudno o znalezienie chwili na odpoczynek w codziennej pogoni za lepszymi wynikami i załatwianiem kolejnych pilnych spraw. Odsuwanie na później przerw w pracy może wynikać z naszego zaangażowania, ale związane jest też z ciągłą niepewnością i napięciem, które są przyczynami narastającego stresu.

Ze względu na tryb pracy i zatarte granice pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, przedsiębiorcy tym bardziej powinni zaplanować w swoim grafiku czas na odpoczynek. Warto zdać sobie sprawę już dziś, że dużo lepiej jest podjąć właściwą decyzję i skuteczne działanie z lekkim opóźnieniem, niż w pośpiechu popełnić kosztowny błąd.

Indeks górny Źródła: Informacje zawarte w tekście pochodzą z badania przeprowadzonego przez naukowców z University of Central Florida przedstawionego w kwietniu 2021 roku w artykule Let’s Focus on Solutions to Entrepreneurial Ill‑Being! Recovery Interventions to Enhance Entrepreneurial Well‑Being w czasopiśmie “Entrepreneurship Theory and Practice”, a także z artykułu Sabine Sonnentag z University of Mannheim: The recovery paradox: Portraying the complex interplay between job stressors, lack of recovery, and poor well‑being, opublikowanego w 2018 roku w “Research in Organizational Behavior”. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Jak odstresować się w pracy? Oto 4 inspiracje 

Joanna Koprowska PL

Stres ma dwa oblicza. Może zakłócać twoją pracę, blokować twórczość i obniżać efektywność – albo sprzyjać realizacji zadań i sprostaniu nowym wyzwaniom. Jeśli chcesz mieć go po swojej stronie, skorzystaj z naszych wskazówek.

Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? 

Jacek Tomczyk PL

Wypalenie zawodowe dotyka coraz więcej osób. Dla niektórych z nich, szczególnie młodszych, to powód do odejścia z pracy, powodujący nierzadko efekt domina, gdy na ten krok decydują się kolejne osoby z załogi. Pieniądze nie wystarczą, by ich zatrzymać. W tym przypadku walutą staje się komfort psychiczny.

Chcesz mieć aktywnych pracowników? Zachęć ich do zdrowego odżywiania 

Jacek Tomczyk PL

Nocne podjadanie raczej nikomu nie kojarzy się pozytywnie, ale mało kto zdaje sobie sprawę z jego pełnych konsekwencji. Nowe badania wskazują na wyraźny związek między dzienną aktywnością w pracy (lub jej brakiem) a nocnymi wyprawami do lodówki.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy