Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Poznaj wrogów dobrych decyzji i zerwij z nimi jak najszybciej

· · 2 min
Poznaj wrogów dobrych decyzji i zerwij z nimi jak najszybciej

Nie znam osoby, która nie popełniłaby błędu. Błędy nie są złe, o ile wyciągniemy z nich wnioski i o ile naprawimy je jak najszybciej. Możemy też ograniczyć ich liczebność, eliminując 9 nawyków złych decydentów. Z jakimi przyzwyczajeniami najlepiej zerwać od razu?

Wyciąganie wniosków z błędnych decyzji to jedna z kluczowych cech skutecznego menedżera. Świetnie, jeśli błędy te są na tyle małego kalibru, że nie doprowadzają do potężnych konsekwencji. Zdarza się jednak, że liderzy w dobrej wierze podejmują decyzje, których wyniki są dotkliwe zarówno dla nich, jak i dla ich firm. Dlaczego tak się dzieje? Jak takich sytuacji uniknąć?

Intuicyjnie uważa się, że złe decyzje są pokłosiem pracy pod presją czasu albo deficytu istotnych informacji. Jakiś czas temu tę kwestię jednak zbadano. Wiemy już dokładnie, co jest powodem złych wyborów. Na podstawie oceny 360 stopni 50 tysięcy liderów porównano tych, którzy podejmowali złe decyzje, z autorami dobrych decyzji. Co z tego wynikło?

Wytypowano dziewięć przykładów zachowań, których absolutnie nie powinniśmy naśladować, jeśli chcemy dokonywać trafnych wyborów. Oto nawyki, które przyczyniają się do błędnych decyzji:

Wróg nr 1 – lenistwo

Jeśli ktoś opiera się na wcześniejszych doświadczeniach, nie sprawdza informacji, nie weryfikuje założeń, kreśli prognozy wyników, posługując się starymi danymi, to… jest leniem. A jeśli jest leniem, najprawdopodobniej podejmie gorsze decyzje.

Wróg nr 2 – nieuwzględnianie nieoczekiwanych zdarzeń

Większość ludzi zakłada, że do najgorszego nie dojdzie, a niestety dochodzi dość często. Jeżeli nie zastanowimy się nad tym, co może pójść źle, gorzej poradzimy sobie z przewidywaniem problemów. Liderzy często są zbyt zadowoleni ze swoich decyzji, by je analizować i przewidywać komplikacje. To duży błąd!

Wróg nr 3 – niezdecydowanie

Ociąganie się z podjęciem decyzji bywa nawet gorsze od podjęcia złej decyzji. W dobie przesytu informacji, łatwo wpaść w sidła nadmiernego analizowania, zwłaszcza jeśli uważamy, że błąd może zrujnować naszą karierę. Brak zdecydowania i strach wstrzymują decyzje. W końcu szansa, która mogła być przełomem dla firmy, jest już nieaktualna.

Wróg nr 4 – bycie zakładnikiem przeszłości

To znany schemat: jeśli przyzwyczailiśmy się do starych metod, które sprawdziły się w przeszłości, raczej nie poszukujemy nowych, które mogłyby przynieść lepszy skutek. Wolimy zło, które znamy. Niestety to kiepska praktyka, która sprawia, że decyzje przestają być optymalne.

Wróg nr 5 – brak odniesienia do strategii

Gdy strategia firmy nie jest jasna i klarowna, wiele opcji może się wydać interesujących. A tak naprawdę mogą zupełnie nie pasować do profilu, branży i celów rozwojowych firmy.

Wróg nr 6 – nadmierne uzależnienie

Brak decyzyjności i konieczność czekania na decyzje innych, by podjąć własne, to zmora wielu organizacji. Skuteczni decydenci potrafią działać niezależnie, gdy zmusza ich do tego sytuacja.

Wróg nr 7 – izolacja

Brakuje wam informatorów? Nie macie relacji, które umożliwiłyby skorzystanie z cudzej wiedzy, kiedy tego potrzebujecie? Taka izolacja może się zemścić. Wiele badań wykazało, że włączanie do procesu decyzyjnego osób z odpowiednią wiedzą czy doświadczeniem podnosi jakość decyzji.

Wróg nr 8 – brak technicznego rozeznania

Kiedy brakuje wiedzy, nie można przewidzieć skutków swoich wyborów. Aby móc jak najpełniej przewidzieć konsekwencje wielowymiarowych decyzji, poszukujmy osób, które pomogą nam spojrzeć na dany problem z wielu perspektyw.

Wróg nr 9 – brak komunikacji

Czasami dobre decyzje stają się złe, ponieważ nikt ich nie rozumie − albo nikt o nich nie wie. Nie można podejmować decyzji bez informowania osób, których ona dotyczy. Należy przy tym uwzględnić szczegóły, czyli „co, gdzie, kiedy i jak” trzeba zrobić.

Niestety do dobrych decyzji wiedzie wąska i kręta ścieżka. Przestrzeganie powyższych pułapek z cała pewnością pomoże wam podejmować lepsze decyzje.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły