Powiadomienie
Jak podejmować dobre decyzje? Czy sztuki podejmowania decyzji można się łatwo nauczyć? Dlaczego podejmowanie decyzji jest trudne? Wielu menedżerów, na co dzień stających przed wyborami i sytuacjami wymagającymi podjęcia decyzji, zadaje sobie powyższe pytania, mając nadzieję, że pewnego dnia konieczność decydowania przestanie być dla nich tak wielkim wyzwaniem. Jednak, wbrew powszechnemu przekonaniu, sztuka podejmowania decyzji wcale nie musi być trudna.
Pokaż więcejJak zachowujesz się w sytuacjach obarczonych dużym ryzkiem? Wchodzisz w nie, czy raczej wycofujesz się? To, w jaki sposób podejmujesz decyzje, w znacznej mierze zależy od… chemii twojego mózgu i „intuicji bólowej”. O tym, dlaczego raz na tym możesz zyskać, a raz stracić, rozmawiamy z dr. hab. Szymonem Wicharym, profesorem na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Logiczny, chłodny i wyważony. Gdy podejmuje decyzję, odcina się od swoich emocji. Nigdy nie ufa podszeptom intuicji, lecz opiera się tylko na analizie dostępnych danych. Menedżer idealny? Otóż… nie. Emocje odgrywają wielką rolę w procesie podejmowania decyzji.
Pandemia koronawirusa wprowadziła nas w świat nieprzewidywalności, w którym dotychczasowe narzędzia nie spełniają swojej roli. To zwinność w działaniu oraz elastyczność całej organizacji zadecydują, czy będziemy zwycięzcą, czy przegranym.
Konsekwencje nasilonego FOMO mogą być bardzo skrajne.
Błędy nie są złe, o ile wyciągniemy z nich wnioski i o ile naprawimy je jak najszybciej. Możemy też ograniczyć ich liczebność, eliminując 9 nawyków złych decydentów. Z jakimi przyzwyczajeniami najlepiej zerwać od razu?
O wyzwaniach związanych z realizacją wielkich projektów infrastrukturalnych na styku sektora publicznego i prywatnego mówi Bent Flyvbjerg, profesor Oxford University. Rozmawia Andrzej Jacaszek.
Czy jest coś, czego lider może nauczyć się od szefa mafii? Jeśli odsuniemy na bok nielegalną działalność bohaterów „Ojca chrzestnego” czy "Rodziny Soprano”, otrzymamy obraz całkiem sprawnie funkcjonującej organizacji działającej w warunkach konkurencji i niepewności oraz dylematów, które spotykamy na co dzień również w naszych biznesach.
„Jeśli w mojej firmie dzieje się coś złego, to chcę o tym wiedzieć”. Czy zgadzasz się z poniższym stwierdzeniem? Dowiedz się, czy będąc liderem, powinieneś angażować się w każdy pojawiający się problem.
Jeśli kiedykolwiek poszedłeś na kompromis w nadziei, że lepszy rydz niż nic, to pewnie wiesz, że kompromisy uwierają. Mam dobrą wiadomość – z najnowszej książki HBRP Decyzje doskonałe dowiesz się jak kompromisom powiedzieć stanowcze nie.
Wierzę, że wiedza merytoryczna pracownika jest najcenniejsza i to do niego powinna dopasować się technologia --- nie odwrotnie. Narzędzia muszą wyzwolić potencjał wiedzy użytkownika --- przekonuje nasz rozmówca.
Sześćdziesięciokrotny reprezentant Polski mówi o podejmowaniu decyzji, rozwiązywaniu konfliktów i o tym, że trzeba wiedzieć, kiedy skończyć.
Oto redakcyjny wybór 7 największych błędów, jakie popełnili historyczni przywódcy.
Jak sprawić, aby ludzie byli kreatywni i efektywni zarazem?
Do kluczowych zadań menedżera należy podejmowanie decyzji. Najlepsi liderzy wiedzą, na jakich się skoncentrować, kiedy je podjąć oraz jakie jest ryzyko związane z brakiem decyzji.
W procesie decyzyjnym bardzo ważne jest, by nie ulegać modzie.
Na pewno słyszałeś kiedyś o pojęciu BATNA, czyli Best Alternative to a Negotiated Agreement. Pamiętam, że pierwszy raz spotkałam się z nim podczas lektury jednej z lepszych książek o negocjowaniu, wydanej nomen omen przez Harvard Business School, o tytule Negotiation Genius. Co z niej wynika? Czy pamiętasz wszystkie zasady negocjacji? Jakie korzyści przynosi świadome podejście do nich?
Jak przebić się przez złożoność i dokonywać właściwych wyborów na podstawie nieustannie zmieniających się danych?
Każdy wybór podejmowany przez menedżera niesie ze sobą długofalowe skutki. Tymczasem wielu zarządzających wciąż decyduje, bazując przede wszystkim na intuicji. Jak to zmienić?