1
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Nie bój się zadawać pytań – nawet tych z pozoru głupich i niedyskretnych

Jacek Tomczyk PL
·  ·
Nie bój się zadawać pytań – nawet tych z pozoru głupich i niedyskretnych

W miejscu pracy obowiązuje nas pewien savoir vivre, a także zapisane w Kodeksie Pracy zasady dotyczące uszanowania prywatności współpracowników. Okazuje się jednak, że pytania dotyczące drażliwych, osobistych tematów nie przeszkadzają innym w takim stopniu, jak mogłoby się nam wydawać.

Naukowcy z George Mason University, University of Utah oraz University of Pennsylvania przeprowadzili serię eksperymentów dotyczących tego, jak w rozmowach z innymi osobami, uczestnicy badania radzili sobie z zadawaniem pytań dotyczących m.in. zarobków, życia osobistego i poglądów politycznych. Wnioski okazały się zaskakujące – obawy przed urażeniem drugiej osoby bywają zwykle mocno przesadzone. Co więcej – badanie przyniosło podobne rezultaty zarówno w przypadku rozmów z nieznajomymi, jak i z bliskimi przyjaciółmi. Zadając niedyskretne pytanie, nie tracimy w oczach rozmówcy w takim stopniu, jak mogłoby się nam wydawać. Naukowcy podkreślają, że często nawet lepiej jest zadać trudne pytanie wprost – np. dotyczące zarobków kolegi z pracy – niż próbować w inny sposób dowiadywać się i snuć domysły na ten temat.

Wyniki eksperymentu okazały się szczególnie ważne w kontekście ewentualnych strat finansowych, jakie może ponieść pracownik lub firma, jeśli nie dojdzie do zadania ważnego, ale „trudnego” pytania – i w związku z tym dostęp do kluczowych informacji może okazać się niewystarczający. Było to widoczne w jednym z wariantów eksperymentu, w którym pytający byli dodatkowo nagradzani finansowo za zadawanie określonych, najbardziej osobistych i potencjalnie drażliwych pytań. Pytanych podzielono na dwie grupy: osoby z pierwszej wiedziały, że odpytujący mieli dowolność w wyborze tematów, natomiast drugiej grupie powiedziano, że pytania zostały wylosowane przez komputer (co nie było prawdą). Pomimo tego, że odpytujący zdawali sobie sprawę, z którą grupą mają do czynienia, to i tak zazwyczaj nie decydowali się na maksymalizowanie zysku poprzez wybór najbardziej opłacalnych, a jednocześnie najbardziej intymnych pytań. I to nawet w wypadku, kiedy wiedzieli, że odpowiedzialność będą mogli zrzucić na ślepy los.

Swobodna wymiana informacji kluczem do sukcesu i rozwoju osobistego

Oczywiście, nie zachęcamy nikogo do nagminnego łamania etykiety lub przekraczania granic dobrego smaku podczas firmowego smalltalku, w trakcie negocjacji biznesowych czy rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak być może wyniki opisanych eksperymentów zachęcą część czytelników do bardziej szczerych, otwartych rozmów ze współpracownikami, przełożonymi lub podwładnymi. Na przykład podczas przygotowywania się do negocjacji na temat podwyżki cenną informacją może okazać się wiedza (o ile nie została ona zastrzeżona w umowie) na temat zarobków kolegi pracującego na podobnym stanowisku.

Jest to również wskazówka dla menedżerów, aby tworzyć kulturę organizacyjną, której jednym z elementów będzie swobodna wymiana informacji, służąca podnoszeniu kwalifikacji zawodowych wszystkich członków zespołu.

Indeks górny Źródło: Badanie składało się z pięciu eksperymentów przeprowadzonych przez naukowców: Einava Harta, Erica M. VanEppsa i Maurice'a E.Schweitzera na grupie 1427 osób. Wyniki zostały opisane w artykule The (better than expected) consequences of asking sensitive questions, opublikowanym w czasopiśmie naukowym Organizational Behavior and Human Decision Processes. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE (materiały otwarte oraz Premium) »

Jak zarządzać emocjami w pracy? 

Ewa Jarczewska-Gerc PL

Okazywanie emocji najczęściej uznawane jest za zachowanie nieprofesjonalne. Jest to jednak mylne przeświadczenie.

4 wskazówki: jak komunikować się z zespołem, którym zarządzasz? 

Jagna Ambroziak PL

Obejmując stanowisko menedżerskie, pierwszym z wielu wyzwań związanych z dopasowaniem się do pełnienia nowej roli jest nauczenie się, jak skutecznie komunikować się ze swoim zespołem.

Szczerość i zaufanie 

Vincent Duthel PL

Pracownicy są najcenniejszym zasobem firmy. Nawet w kryzysie nie wolno zawieść ich zaufania.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska".

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy