Zarządzanie i przywództwo
Nigdy nie potrzebowaliśmy liderów bardziej niż dziś. Poznaj najlepsze zasady sztuki dowodzenia i wznieś swoją firmę na nowy poziom.
Pokaż więcejDobrostan w pytaniach i odpowiedziach
Współczesne organizacje posługują się różnymi narzędziami oraz praktykami w celu pozyskania kandydatów i utrzymania ich przy sobie. Świadomość pracodawców o potrzebie dbania o kapitał ludzki sukcesywnie rośnie i równolegle uwypukla się też potrzeba umiejętnego łączenia sfery prywatnej i zawodowej.
Przekazywanie informacji zwrotnej jako jedna z kluczowych umiejętności lidera
Współczesne organizacje powinny szczególnie dbać o obsadzanie na stanowiskach liderów osób z odpowiednimi kompetencjami, które swoim zachowaniem i pracą będą odpowiednio modelować atmosferę w zespole i wpływać tym samym na zmniejszenie poziomu rotacji w firmie.
Czy wynagrodzenia rosną wolniej?
Przez prawie rok słychać było pogłoski na temat wojen płacowych o najzdolniejszych pracowników, choć czasami trudno było w nie uwierzyć. Teraz dane wskazują, że wzrost wynagrodzeń może tracić impet, przynajmniej na razie. Według ostatnich statystyk rządowych zaczął zwalniać od wiosny 2021 roku. W maju tego roku sięgał 5,2% podczas gdy w kwietniu 5,5%. To trend o dużym znaczeniu dla firm próbujących zwiększyć swoje przychody w warunkach silnej konkurencji.
Kompresja różnic między stawkami wynagrodzeń może wzmagać zjawisko rotacji
Dla pracowników borykających się z rosnącymi kosztami życia pieniądze są najważniejsze. Z tego względu pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć do siebie najlepsze talenty na czas kryzysu, mogą wpaść w pułapkę kompresji różnic w wynagrodzeniach. Nowe osoby otrzymują wówczas takie samo wynagrodzenie albo i wyższe, jak doświadczeni pracownicy.
Prezesi działają pod presją krótkoterminowości
Zarządy spółek giełdowych są skazane na krótkowzroczność. W swoich wyborach i decyzjach kierują się głównie bieżącym interesem firmy, bo tego wymagają od nich inwestorzy i obecne regulacje. Ich wizje i długoterminowe strategie mogą być dla akcjonariuszy interesujące, ale tak naprawdę dla wszystkich liczy się „tu i teraz”.
Czego możemy nauczyć się od młodych przedsiębiorców?
Przedsiębiorcy z pokolenia Z i Y nie są, wbrew obiegowym opiniom, ludźmi skupionymi jedynie na work-life balance oraz chęci wywierania pozytywnego wpływu na lokalną społeczność i gospodarkę. Owszem, cenią sobie elastyczność czy dobrostan, ale dzięki kompetencjom miękkim zmieniają oblicze biznesu i doskonale radzą sobie z wyzwaniami stawianymi przez świat VUCA.
Etyczny i odpowiedzialny biznes w kryzysie
Choć, podobnie jak w marcu 2020 roku, 24 lutego zamarliśmy na chwilę w niepewności o przyszłość, to życie, również biznesowe, musi toczyć się dalej. Jednak jak w sytuacji kryzysowej powinien zachować się etyczny i odpowiedzialny biznes?
Komentarz praktyka: Kultura feedbacku to podstawa rozwoju
Brak możliwości podzielenia się z szefem swoimi frustracjami i zastrzeżeniami niszczy produktywność, wydajność i wpływa na wyniki. Zazwyczaj sprawy, o których nie mówią pracownicy, prędzej czy później i tak wychodzą na światło dzienne. Tylko wtedy często jest już za późno na interwencję.
Co w czasach kryzysu kryje się za wypowiedziami CEO
Słowa prezesa nigdy nie są niewinne. CEO muszą odpowiadać za to, co mówią – zwłaszcza w trudnych czasach.
Dobra komunikacja z inwestorami to podstawa
Zapewnienie przepływu informacji między spółką a uczestnikami rynku kapitałowego to podstawowe zadanie spółek publicznych w ramach obowiązków informacyjnych i zasad ładu korporacyjnego. Według naszej oceny większość z nich traktuje to zadanie po macoszemu.
Komentarz praktyka: Przemiana z tyrana w lidera
Stare czasy, gdzie szef jest wszechwiedzącym i jedynym nieomylnym w zespole, już dawno minęły. Bycie twardzielem bez skazy może zdać egzamin jedynie w perspektywie krótkofalowej. Ale na dłuższą metę uniemożliwi rozwój.
Komentarz praktyka: Działanie w pojedynkę jest o wiele trudniejsze niż gra zespołowa
Autorytarny styl zarządzania odszedł do lamusa. Firmy, które nie stawiają na autentyczne przywództwo, skazują się na niepowodzenie. Dzisiaj ludzie podążają tylko za liderami szczerymi, empatycznymi, przyznającymi się do błędów i pracującymi nad sobą. Takimi, którzy chętnie korzystają z mądrości tłumu i angażują zespół we wspólne działania.
Firma we mgle wojny. Jak prowadzić biznes w świecie VUCA 3.0
Rosyjska napaść na Ukrainę zmieniła świat i przyniosła ze sobą nowe zagrożenia, ale też nowe możliwości. Żeby pomóc menedżerom podejmować trafne decyzje w złożonych warunkach niepewności, redakcja „ICAN Management Review” przygotowała bezpłatne webinarium „Firma we mgle wojny. Jak prowadzić biznes w świecie VUCA 3.0”.
Zanim wytoczysz działa, dobrze zbadaj teren
Zarówno na wojnie, jak i w biznesie to, czy odniesiemy sukces, zależy w dużym stopniu od tego, czy dobrze się przygotujemy. Na polu walki trudno działać bez przemyślanej wcześniej strategii, ale też bez zaplecza w postaci wykwalifikowanych żołnierzy. W biznesie nie sposób osiągnąć sukcesu bez zdefiniowanych celów i zasobów potrzebnych do ich realizacji. Oto czego wojna w Ukrainie może nauczyć menedżerów.
Czy da się okiełznać trudne emocje w pracy?
Lawina emocji, jaką wojna w Ukrainie wywołała wśród pracowników i menedżerów, ruszyła z całym impetem. O tym, jak liderzy powinni się zająć emocjami własnymi i w zespole, opowiada Małgorzata Czernecka, psycholożka, doradczyni strategiczna ds. wellbeing, założycielka Human Power. Rozmawia Joanna Koprowska.
Jak zarządzać cyfrowymi talentami, by ich nie stracić
Transformacja cyfrowa coraz mocniej wkracza w życie organizacji, a zarządzanie zasobami ludzkimi nie jest pod tym względem wyjątkiem. Coraz częstsze przenoszenie działalności biznesowej do sieci oraz wzrost zainteresowania automatyzacją procesów doprowadziły do zwrócenia większej uwagi na rekrutację i zatrzymywanie pracowników.
Deborah Ancona: lider to ktoś, kto stoi u steru podczas sztormu
W czasach wysokiej niepewności, której często towarzyszy strach o przyszłość, oczy pracowników zwracają się ku liderom. Oczekują, że staną oni na wysokości zadania i bezpiecznie przeprowadzą ich przez burzę.
Przywództwo pod ostrzałem rakietowym
W czwartek nad ranem rosyjskie wojsko wtargnęło na Ukrainę, a miasta takie jak Kijów i Charków znalazły się pod obstrzałem. Wojna stała się faktem, choć wielu do końca nie wierzyło w ten najczarniejszy ze scenariuszy. Obok tragedii ludzkich i społecznych konflikt zbrojny to także ciężka próba dla biznesu. Oto jak poradził sobie w podobnej sytuacji Dov Frohman, szef Intel Israel, gdy kierowana przez niego firma znalazła się w strefie działań wojennych.
Chcesz rozwinąć swoją firmę? Postaw na ludzi
Fundamentem każdej firmy są ludzie. To oni odpowiadają za zysk (lub jego brak), rozwój oraz wizerunek marki. Wielu przedsiębiorców stawia sobie pytania: Jak inni robią to, że są najlepsi? Dlaczego osiągają takie sukcesy? Czemu jakaś firma jest wiodącą na rynku? Odpowiedź bywa prosta. Za każdym sukcesem stoją ludzie zatrudnieni w firmie, organizacja pracy, pozytywna kultura organizacyjna i właściwe zarządzanie zespołem.
Jakie cechy powinien mieć CEO, by wynieść firmę na wyższy poziom?
Gdy start-up rozpoczyna swoją działalność, najczęściej jest ściśle utożsamiany ze swoim Chief Executive Officerem. Jednak wraz z rozwojem firmy jego lub jej rola szybko się zmienia. Jak zmienia się styl zarządzania CEO w start-upie? Jakie pułapki czyhają na liderów i jak się przed nimi uchronić?