X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Po sukces za granicę

(Nr 9, czerwiec - lipiec 2021)
Witold B. Jankowski PL
·  ·
Po sukces za granicę

Gdy w 2020 roku pandemia COVID‑19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze. Na dodatek zyskowność połowy spośród tych firm okazała lepsza na rynkach zagranicznych niż w Polsce!

Te zaskakujące wnioski płyną z raportu zatytułowanego Ekspansja odporna na kryzys, który redakcja „ICAN Management Review” przygotowała przy współpracy z jednostką badawczą ICAN Research. Już od kilku lat monitorujemy działania polskich firm za granicą i nasze badania bez żadnej wątpliwości wskazują, że obecność na rynkach zagranicznych to konieczność dla firm myślących o trwałym wzroście. Dlatego w bieżącym wydaniu naszego magazynu przygotowaliśmy obszerny blok tekstów poświęcony w całości polskim doświadczeniom na zagranicznych rynkach.

Zacznę od największych. Bank PKO BP wypracował interesujące podejście do ekspansji, polegające na podążaniu tropem klientów. Zagraniczne doświadczenia największego polskiego banku przedstawiamy w artykule Podbijanie nowych rynków śladami klientów. Zupełnie inne podejście prezentuje Asseco. Największy polski producent oprogramowania podbił Europę i nie tylko poprzez akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami, o czym piszemy w artykule Federacja ponad granicami. PKO BP i Asseco to firmy z wieloletnią historią, ale doskonale na zagranicznych rynkach radzą sobie również firmy znacznie mniejsze i młodsze. Opisujemy je w artykułach Kryzys to dobra okazja do ekspansji oraz Wirtualna świetlica z milionami uczniów. Z kolei w artykule Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek szeroko omawiamy bariery, z jakimi mogą spotkać się firmy planujące przekroczenie granic państwowych.

Jednak nie samą ekspansją firmy żyją, dlatego zachęcam Państwa również do lektury pozostałych artykułów, gdzie skupiamy się m.in. na tematyce przywództwa i napędzanych przez technologię przełomowych innowacji. A ponieważ sezon wakacyjny nadchodzi wielkim krokami, życzę Państwu udanego wypoczynku w słonecznej i bezpiecznej destynacji!

Dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy