Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Magazyn - ICAN Management Review

Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Najnowsze wydanie

Nr 9, czerwiec - lipiec 2021

Jak polskie firmy podbijają nowe rynki

Gdy w 2020 roku pandemia COVID‑19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze. Na dodatek zyskowność połowy spośród tych firm okazała lepsza na rynkach zagranicznych niż w Polsce!

Te zaskakujące wnioski płyną z raportu zatytułowanego Ekspansja odporna na kryzys, który redakcja „ICAN Management Review” przygotowała przy współpracy z jednostką badawczą ICAN Research. Już od kilku lat monitorujemy działania polskich firm za granicą i nasze badania bez żadnej wątpliwości wskazują, że obecność na rynkach zagranicznych to konieczność dla firm myślących o trwałym wzroście. Dlatego w bieżącym wydaniu naszego magazynu przygotowaliśmy obszerny blok tekstów poświęcony w całości polskim doświadczeniom na zagranicznych rynkach.

Zacznijmy od największych. Bank PKO BP wypracował interesujące podejście do ekspansji, polegające na podążaniu tropem klientów. Zagraniczne doświadczenia największego polskiego banku przedstawiamy w artykule Podbijanie nowych rynków śladami klientów. Zupełnie inne podejście prezentuje Asseco. Największy polski producent oprogramowania podbił Europę i nie tylko poprzez akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami, o czym piszemy w artykule Federacja ponad granicami. PKO BP i Asseco to firmy z wieloletnią historią, ale doskonale na zagranicznych rynkach radzą sobie również firmy znacznie mniejsze i młodsze. Opisujemy je w artykułach Kryzys to dobra okazja do ekspansji oraz Wirtualna świetlica z milionami uczniów. Z kolei w artykule Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek szeroko omawiamy bariery, z jakimi mogą spotkać się firmy planujące przekroczenie granic państwowych.

Jednak nie samą ekspansją firmy żyją, dlatego zachęcamy Państwa do lektury pozostałych artykułów, gdzie skupiamy się m.in. na tematyce przywództwa i napędzanych przez technologię przełomowych innowacji!

Lista artykułów

Nr 9, czerwiec - lipiec 2021

EDYTORIAL

Po sukces za granicę

1 czerwca 2021

Gdy w 2020 roku pandemia COVID-19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze.

TRENDY

Jak sprzedawać w świecie, który nieustannie się zmienia

O tym, by nie bazować na uproszczonych prognozach i „śmieciowych” danych, a także o tym, by nie bać się podejmować nowych wyzwań, opowiada Frank Cespedes, doświadczony ekspert doradzający firmom od kilkunastu lat i wykładowca Harvard Business School. Rozmawia Tomasz Kulas.

Wydatki marketingowe w czasie spowolnienia

Amazon, Toyota, Pizza Hut – te trzy pozornie niepowiązane ze sobą marki łączy wspólny mianownik. Choć w różnych latach i w różnych okolicznościach, ale każda z nich stanęła w obliczu kryzysu. I wówczas – zamiast ciąć koszty na marketing – zdecydowały się zainwestować w rozwój. Każda na tym zyskała.

Nowa normalność, nowe wyzwania dla działów HR

1 czerwca 2021

Praca hybrydowa, mierzenie efektywności pracowników zdalnych, wprowadzenie nowej polityki wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych – to wyzwania, z którymi mierzą się działy HR w 2021 roku.

Nadchodzi era superzespołów

1 czerwca 2021

Błyskawiczna transformacja rynku pracy, którą zapoczątkowała pandemia oraz przyspieszona cyfryzacja przedsiębiorstw, polaryzują rynek pracy. Na jednym biegunie znajdują się specjaliści, na drugim zaś osoby nie posiadające potrzebnych i cenionych przez firmy kompetencji.

Konsumenci chcą znów kupować w realu

1 czerwca 2021

W ostatnich sześciu miesiącach pandemii w Polsce ok. 5,3 mln osób zaczęło korzystać z nowych kanałów cyfrowych. Jednak, jak pokazuje badanie, duża część z nich chce wrócić do korzystania z kanałów fizycznych wraz z zakończeniem pandemii i ograniczeń z nią związanych.

NA TABLICY: Zapewnij bezpieczeństwo

1 czerwca 2021

Dlaczego zebry nie mają wrzodów, mimo licznych zagrożeń ich środowiska naturalnego? To proste – nie walczą ze sobą wewnętrznie. Stado tworzy krąg bezpieczeństwa, w którym wewnętrznie nie istnieją źródła stresu – jest za to współpraca. W organizacjach biznesowych bywa, niestety, inaczej.

Cyfrowa oferta i doświadczenie klienta w centrum zainteresowania

Skupiając swoje działania wokół klientów i ich potrzeb, firma Sodexo sięgnęła po rozwiązania Salesforce – po to, by dopasować swoją ofertę do oczekiwań rynkowych. O tym, co było głównym celem wdrożenia rozwiązań chmurowych i co się zmieniło po ich zaimplementowaniu, opowiadają Sebastian Lachowski, dyrektor sprzedaży, oraz Anna Biedrzycka-Szczur, kierownik ds. efektywności sprzedaży z Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Od taksówkarza do… milionera – oto zwycięzca światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku 2021

1 czerwca 2021

Kiedy zdecydował się 18 lat temu zainwestować we własną firmę biofarmaceutyczną – Celltrion – JungJin Seo miał do dyspozycji zaledwie 45 tys. dolarów. Obecnie produkty tej firmy są sprzedawane w ponad 90 krajach, co przynosi jej przychody sięgające 1,7 mld dolarów rocznie.

Skuteczna transformacja cyfrowa wymaga konsekwencji i zaangażowania

1 czerwca 2021

Pandemia COVID-19 okazała się testem dla całej gospodarki, który dużo lepiej zdały firmy wcześniej inwestujące w transformację cyfrową i digitalizację procesów biznesowych. Dobrym przykładem przedsiębiorstwa, które skutecznie poradziło sobie z wyzwaniami stawianymi przez rok 2020, jest działająca w sektorze energetycznym Grupa Veolia. Organizacja wykorzystuje nowe technologie do usprawniania swojej działalności operacyjnej, a przy okazji przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

TEMAT NUMERU: Jak polskie firmy podbijają nowe rynki

Jak polskie firmy podbijają nowe rynki

1 czerwca 2021

Ekspansja zagraniczna to jeden z najskuteczniejszych sposobów na dalszy rozwój firmy, a nawet szansa na większą zyskowność i stabilizację finansową.

Ekspansja odporna na kryzys

PREMIUM

W 2020 roku, gdy pandemia COVID-19 ogarnęła świat, przepływy transgraniczne gwałtownie spadły. Ale już po kilku miesiącach ten niepokojący obraz stał się bardziej optymistyczny. Ekspansja międzynarodowa polskich firm ma się dobrze, choć zmiany krajobrazu gospodarczego niosą ze sobą ważne implikacje dla strategii i zarządzania.

Federacja ponad granicami

Trzydziestoletnia historia Asseco pokazuje, że najskuteczniejszym i zarazem najszybszym sposobem podbijania nowych rynków są akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami. Polska firma IT wypracowała na swojej drodze ekspansji unikalne podejście do budowania grupy kapitałowej, które nazwała modelem federacyjnym.

Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek

PREMIUM

W ostatnich latach obserwujemy coraz dynamiczniejszą ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne – nie tylko w formie eksportu produktów czy usług, ale również zakładania oddziałów czy akwizycji lokalnych. Każdy z tych modeli ma swoje plusy i minusy oraz zasadzki natury biznesowej i prawnej.

Kryzys to dobra okazja do ekspansji

1 czerwca 2021

Kto nie słyszał o międzynarodowych sukcesach polskich marek kosmetycznych, takich jak Ziaja, Bielenda czy Inglot? Jednak równie dobrze radzą sobie z dala od Polski firmy znacznie mniejsze, nie tak prestiżowe, za to młode i zwinne. Warto je poznać ze względu na kreatywne podejście do podbijania nowych rynków.

Co kraj, to obyczaj

PREMIUM

W ciągu kilku lat łódzki producent sprzętu ortopedycznego z lokalnego gracza stał się właścicielem kultowej europejskiej marki i firmą o zasięgu globalnym. Menedżerowie mieli wówczas okazję przekonać się, jak hermetyczne potrafią być zagraniczne rynki oraz ile znaczą w biznesie lokalne uwarunkowania.

JAK TO ZROBILIŚMY

Wirtualna świetlica z MILIONAMI UCZNIÓW

PREMIUM

Brainly, największa na świecie platforma do wzajemnej pomocy w nauce, rośnie, skupiając się na jak najlepszym zaspokajaniu potrzeb użytkowników. Ich zadowolenie jest najlepszą rekomendacją i pozwala na rezygnację z kosztownych działań marketingowych. Pochodzący z Polski serwis edukacyjny może pochwalić się 350 milionami użytkowników w 35 krajach.

Podbijanie nowych rynków śladami klientów

PREMIUM

Druga dekada XXI wieku to okres coraz silniejszej obecności polskich firm na rynkach zagranicznych. Wielu z tych uczestników ekspansji, podbijających nowe kraje przez eksport lub bezpośrednie inwestycje, było naszymi klientami, bardzo uważnie więc obserwowaliśmy aktywność firm poza granicami kraju.

ZARZĄDZANIE

Mądry lider

PREMIUM

Uwielbiamy silnych przywódców i na co dzień obserwujemy wielu z nich. Ale dziś na najwyższych szczeblach władzy potrzebni są ludzie nie tyle silni, co przede wszystkim mądrzy.

REFLEKSJE

Tajemnica sukcesu Amazona: niechciana dojrzałość

PREMIUM
1 czerwca 2021

„Jeff, jak wyobrażasz sobie dojrzały Amazon?” To pytanie pada na większości spotkań z pracownikami. W odpowiedzi zawsze przypominam, że wciąż jeszcze trwa Dzień Pierwszy.

Jak firmy technologiczne burzą status quo

PREMIUM
1 czerwca 2021

Za sprawą technologii i sprowadzania branż do roli funkcjonalności wszystko się zmienia. Kiedyś branża zwana technologiczną obejmowała producentów komputerów i oprogramowania, które przedstawiciele wszystkich „innych” branż kupowali po to, aby prowadzić działalność. 

RAPORT: Zrównoważony rozwój

Wykorzystaj siłę wpływu (mądrze!)

1 czerwca 2021

To, czy firmy będą potrafiły zmienić swoje modele biznesowe tak, by zwiększać pozytywny wpływ na otoczenie, może zaważyć na ich przyszłości. Coraz więcej interesariuszy mówi „sprawdzam”, dlatego pięknie brzmiące deklaracje o zmienianiu świata na lepsze muszą się zmienić w konkretne działania. 

Społeczna odpowiedzialność wpisana w DNA Grupy BSH

1 czerwca 2021

BSH na całym świecie i w Polsce stawia na społeczną odpowiedzialność biznesu. Misją firmy jest poprawa jakości życia milionów jej klientów. Największy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego, m.in. marek Bosch i Siemens, realizuje ten cel z troską o środowisko, lokalne społeczności i pracowników.

Pracujemy na lepszą przyszłość

1 czerwca 2021

Pandemia zmieniła sposób naszej pracy, wpłynęła na kilka krótkoterminowych celów, ale nie wstrzymała realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Potwierdziła też, jak ważne są myślenie o przyszłości i wspólne, partnerskie działania, a także refleksja nad naszą konsumpcją i stylem życia.

Zeroemisyjne magazyny. Czy to realne?

1 czerwca 2021

Pośrednio lub bezpośrednio, świadomie lub nie – każdy konsument i każda firma korzysta z usług logistycznych. A sercem logistyki są dziś centra dystrybucyjne. Każdego dnia parki magazynowe zapewniają przepływ produktów, bez których życie konsumentów na całym świecie byłoby praktycznie niemożliwe – co wyraźnie odczuliśmy podczas zeszłorocznego lockdownu. Transport, pakowanie, magazynowanie, dostawy do klientów, zwroty towarów – czy mamy szansę na zeroemisyjną logistykę, która pomoże naprawić świat?

Liczą się dialog i współpraca

1 czerwca 2021

Działalność biznesowa oparta na tradycyjnych paradygmatach nie jest już dobrą strategią długofalową. Właściwy kierunek to zrównoważony rozwój, który Grupie Raben jest bliski już od ponad 10 lat. Zgodnie z firmową strategią ESG porządkujemy nasze inicjatywy wokół trzech filarów i skupiamy się na obszarach, na które mamy wpływ.

PSYCHOLOGIA BIZNESU

Jak skojarzenia negatywne wpływają na postrzeganie marek

PREMIUM
1 czerwca 2021

Czy można walczyć o klienta, pokazując mu, że produkt danej firmy jest lepszy od konkurencji? Jak najbardziej. Walka odnosi się dziś jednak nie do jego jakości, ale do jego obrazów, które są kształtowane w głowach konsumentów za pomocą strategii marketingowych, których twórcy wykorzystują niezwykłą plastyczność ludzkiego umysłu. Dzięki niej nasz umysł może „wytworzyć” różne obrazy w zasadzie takich samych przedmiotów. Zwłaszcza że skojarzenia negatywne zdecydowanie silniej oddziałują na obraz marki niż pozytywne.

STUDIUM DECYZJI

Uwaga! Praca kontrolowana

PREMIUM
1 czerwca 2021

Polski oddział międzynarodowej firmy produkującej i sprzedającej sprzęt elektroniczny szybko i sprawnie przeszedł na – wymuszoną przez pandemię – formę pracy zdalnej i związaną z nią cyfryzację różnorakich procesów. Wszystko wydaje się funkcjonować dosyć sprawnie, a jednak prezes oddziału ma nasilające się wrażenie, że traci kontrolę nad pracownikami.

Ufaj ludziom, to się opłaca

PREMIUM
1 czerwca 2021

Zacznijmy od sprawy podstawowej. Zalecałbym, aby Marczewski wspólnie ze swoimi współpracownikami zdefiniowali ramy pracy hybrydowej. 

Prawo do kontrolowania pracownika versus mobbing

PREMIUM

Na początku sprawa wydaje się dość oczywista – pracodawca ma prawo do sprawowania kontroli nad swoimi pracownikami.

Dobre inwestowanie czasu

PREMIUM
1 czerwca 2021

Mądre planowanie czasu pozwala zapobiec obniżeniu jakości pracy – i zwiększa efektywność pracujących. Świadomość tego, w co inwestujemy nasz czas i jak go pożytkujemy, przynosi korzyści nie tylko menedżerom, ale również samym pracownikom.

ALE LIDER

Anna Scheibler i "król bawełny"

1 czerwca 2021

Podobno za każdym mężczyzną, który odniósł sukces, stoi kobieta. W przypadku małżeństwa Scheiblerów zdecydowanie coś było na rzeczy.