Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Zamiast kart na siłownię firmy oferują pracownikom konsultacje psychologiczne

· · 2 min
Zamiast kart na siłownię firmy oferują pracownikom konsultacje psychologiczne

Pandemia miała ogromny wpływ na sposób funkcjonowania firm, ale także pracowników. I choć home office ma wiele zalet, a Polacy polubili elastyczne formy zatrudnienia, to izolacja społeczna, w jakiej funkcjonujemy od prawie roku, ma realny wpływ na nasze samopoczucie i relacje ze współpracownikami. Z tego powodu część firm postanowiła wesprzeć zatrudnionych w tym zakresie, wykupując konsultacje psychologiczne w formie telefonicznej lub online.

Jak wynika z raportu EY, przed pandemią polscy pracodawcy najczęściej oferowali swoim pracownikom benefity w postaci prywatnej opieki medycznej (90%), karty sportowe (88%), dofinansowanie szkoleń (73%) i studiów, a także biletów do kina i teatru (40%). Jak się można było spodziewać, w ostatnich miesiącach część firm zdecydowało się zrezygnować z tego rodzaju ofert. Około 20% przedsiębiorców przestało oferować swoim pracownikom karty sportowe, 5% nie dofinansowuje już posiłków, a nieco mniej - biletów do kina. Za to co piąta przepytana firma przyznała, że wykupiła zatrudnionym rozmowy z psychologiem.

Indeks górny Źródło: EY Indeks górny koniec

Indeks górny Źródło: EY Indeks górny koniec

Jedynie 9% firm zwraca pracownikom koszty związane z pracą zdalną

Z tych danych może wynikać, że pracodawcy zdają sobie sprawę z zagrożeń i wyzwań, jakie związane są z pracą poza biurem. Mimo to jedynie 1 na 10 przedsiębiorców zwraca pracownikom dodatkowe koszty, jakie ponoszą, wykonując swoje obowiązki poza miejscem zatrudnienia. Sytuacja może się zmienić w przyszłości, po nowelizacji Kodeksu Pracy, który aktualnie jest w fazie konsultacji społecznych. Jeśli regulacja wejdzie w życie w obecnym kształcie, pracodawca będzie zobowiązany wypłacić ekwiwalent za zużycie prądu i korzystanie z prywatnego internetu w ramach pracy zdalnej.

Wprowadzanie pracy zdalnej było dla wielu firm koniecznością, przez co nie zawsze była ona odpowiednio przygotowana. Jak wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie ubiegłego roku na zlecenie Personnel Service, 35% firm, które wprowadziły tę formę świadczenia pracy, nie zrobiło szkoleń BHP w tym zakresie, a połowa badanych nie sprawdziła, czy zatrudnieni mają odpowiednie warunki. Na początku jedynie 55% pracowników miało odpowiednie oprogramowanie i sprzęt. Najlepiej sytuacja pod tym względem wyglądała w małych firmach, zatrudniających do 9 osób, gdzie 69% zatrudnionych otrzymało odpowiednie wyposażenie, w porównaniu z jedynie 50% badanych w przypadku firm zatrudniających od 250 do 500 pracowników.

Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska w listopadzie 2020 r. Udział wzięło 246 firm, które stosują aktualnie pracę zdalną. Respondentami były osoby na stanowiskach dyrektora lub managera HR w danej organizacji. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ, OBEJRZYJ, POSŁUCHAJ » » »

Benefity w firmie – jaki jest głębszy sens dodatkowych świadczeń i jak je stosować w czasach „nowej normalności”? 

Katarzyna Tatarkiewicz PL

Opieka medyczna, darmowe owoce i napoje, dodatkowy dzień wolny z okazji urodzin – czy rzeczywiście są narzędzia budujące dobrostan w firmie? Czy tego dziś oczekują pracownicy? A może pracodawcy realizują jedynie swoje wyobrażenia? 

Jak zadbać o dobrostan zespołu? 

Joanna Koprowska PL, Ewa Stelmasiak PL

Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników przekłada się na ich efektywność, kreatywność i zaangażowanie. Nic dziwnego, że firmy coraz częściej działają rzecz dobrostanu i edukacji prozdrowotnej. Aby takie działania przyniosły więcej dobrego, liderzy powinni się nauczyć utrwalać zdrowe nawyki w zespołach.

Przyszłość benefitów pracowniczych 

Katarzyna Tatarkiewicz PL, Łukasz Borysławski PL

Czego obecnie pracownicy oczekują od pracodawców w ramach oferowanych benefitów – w kontekście "nowej normalności".

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły

Polecane artykuły