Wypróbuj subskrypcję ICAN Business Insight za darmo przez 14 dni!

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Jak diagnozować problemy i szukać rozwiązań?
Zamawiam w przedsprzedaży >>

II Kongres ICAN Management Review: Liderzy Jutra - dzień drugi

· · 5 min
II Kongres ICAN Management Review: Liderzy Jutra - dzień drugi

Dowiedz się, jak skutecznie wygrywać na rynku, który ciągle się zmienia. Poznaj najnowsze trendy i narzędzia, dzięki którym zarządzanie ludźmi i procesami stanie się łatwiejsze. To wszystko podczas drugiego dnia II Kongresu ICAN Management Review – Liderzy Jutra.

Misją ICAN Institute jest tworzenie sieci zorientowanych na przyszłość liderów, tworzymy przestrzeń wymiany informacji. Zapraszamy wszystkie osoby, które ponad podziałami chcą zmieniać świat na lepsze.

Oglądaj II Kongres ICAN Management Review na stronie https://kongresimr.ican.pl/.

Nowoczesny pracodawca - jak wygrywać na rynku

Jak wynika z najnowszego badania EY, obecnie mamy do czynienia z czymś, co można nazwać „tsunami odejść”. Pracownicy odchodzą, nawet nie mając alternatywy. Fala wypaleń w firmach jest faktem, przez co szczególnie warto zwrócić uwagę na samopoczucie załogi.

Pracownicy cenią sobie elastyczność czasu pracy, a co druga osoba jest skłonna odejść, jeśli ten warunek nie zostanie spełniony. Duże znaczenie mają tu różnice pokoleniowe - młodsi pracownicy częściej zwracają uwagę na możliwość pracowania poza biurem. Na szczęście większość (80%) pracodawców dostrzega te potrzeby i wychodzi im na przeciw. Co drugi przedsiębiorca planuje zainwestować w oprogramowanie, które ułatwi pracę poza siedzibą firmy.

Praca w takim trybie wpływa na rozluźnienie relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Brak fizycznej obecności w  biurze stawia nowe wyzwania przed pracodawcami, którzy obawiają się w  jaki sposób zatrzymać talenty w swoich firmach, a także zapewnić kreatywność zespołów.

Cyfrowa transformacja: Zmiana kulturowa wspierana cyfrowo

Nie ma ucieczki przed transformacją cyfrową. Jednak w jaki sposób przygotować załogę na zmiany? Transformacje przestały być wydarzeniami, które się po prostu dzieją, z coraz częściej wymagają dodatkowych narzędzi, które ułatwiają zarządzanie tym procesem.

Wszyscy mówimy o potrzebie zwrócenia uwagi na doswiadczenie użytkownika, jednak ciągle nie mamy dobrych narzędzi, które precyzyjnie mierzą ten wskaźnik. W efekcie, aż w 50% firm praca silosowa jest standardem, co utrudnia rozwój. Tymczasem firmy muszą skupić się na rozbijaniu silosów, aby transformacja cyfrowa się powiodła.

Zachowanie status quo nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ to prosta droga do porażki z konkurencją, która idzie do przodu, w trakcie kiedy my stoimy w miejscu. Dużo łatwiej jest jednak skorzystać z dostępnych na rynku gotowych platform, które odciążają działy IT ze złożonych zadań, a dodatkowo ograniczają ryzyko popełnienia błędów, które mogą mieć wpływ na stabilność działania systemów.

Człowiek jako najsłabsze ogniwo i największe ryzyko cyberbezpieczeństwa

Transformacja cyfrowa to także wyzwania związane z bezpieczeństwem systemów informatycznych, a eksperci od dawna podkreślają, że największe zagrożenie leży nie w podatnościach narzędzi cyfrowych, ale w „elemencie ludzkim”.

Najważniejszym czynnikiem w transformacji cyfrowej jest czas, niezależnie od tego, czy dotyczy dostępu do danych, czy reakcji na zagrożenie związane z cyberatakiem, w czym może pomóc nam technologia. Nie wystarczy jednak robić rzeczy „właściwie”, czyli skutecznie - równie istotne jest to, aby robić rzeczy „właściwe”, czyli w sposób przemyślany i biorąc pod uwagę również kwestie etyczne.

Konstruując system powinniśmy wziąć pod uwagę najgorszy możliwy scenariusz, czyli to, w jaki sposób po wystąpieniu zagrożenia w możliwie szybki i skuteczny sposób przywrócimy systemy informatyczne do normalnego funkcjonowania i zabezpieczymy niezbędne dane.

Zapewnienie bezpieczeństwa wymaga zaangażowania całej organizacji, od najniższej komórki, przez działy IT, aż po zarząd. W przeciwnym wypadku skutki mogą być opłakane. Pamiętajmy, że nie wszystko da się wydelegować na zewnątrz firmy, co szczególnie istotne jest w kontekście zapewnienie bezpieczeństwa organizacji.

Ważną rolę we wprowadzaniu innowacji pełni właściwa kultura organizacyjna, która stawia na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo. Ważne też też stworzenie środowiska, które wspiera uczenie się nowych rozwiązań. Tych celów nie da się stworzyć bez przywództwa - świadomość zarządu ma tu kluczowe znaczenie, ponieważ to liderzy mają za zadanie uświadamianie załogi i uczulanie na kluczowe dla firmy procedury.

Polski Ład – skutki „rewolucji podatkowej” w twojej organizacji

Ustawy, które obecnie są procedowane w Senacie wprowadzają zmiany, które będą miały wpływ na działalność polskich firm. Wśród 4 najbardziej istotnych, warto zwrócić uwagę na zmianę w zakresie składki zdrowotnej. Innym trendem, które może mieć też wpływ na działalność przedsiębiorstwa, to zmiany podatkowe, dotyczące firm zatrudniających osób poza granicami Polski.

Powrót umowy o pracę

Część przedsiębiorców już dziś rozważa powrót umów o pracę. Polski Ład ten trend będzie wzmacniał, ze względu na zmniejszenie opłacalności umów B2B, zwłaszcza jeśli nie mamy możliwości wykazania 50% kosztu uzyskania przychodu dla twórców.

Programy motywacyjne rozwiązaniem na czasie

Polski Ład - wpływ na wynagrodzenia

Transformacja cyfrowa HR: sztuczna inteligencja w procesach rekrutacji oraz inicjatywach employee wellbeing

Nieudana rekrutacja kosztuje - każdy pracownik z wynagrodzeniem około 6 tys. złotych brutto, który rezygnuje z pracy po okresie próbnym kosztuje firmę prawie 92 tys. złotych. A co gdyby w procesie rekrutacji wykorzystać sztuczną inteligencję, do zwiększenia prawdopodobieństwa wybrania odpowiedniego kandydata?

Procesy rekrutacyjne dobrze nadają się do wykorzystania elementów grywalizacyjnych, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Takie rozwiązanai już są na rynku - warto wspomnieć polską aplikację GameHR.

Sztuczna inteligencja może także przyczynić się do poprawy samopoczucia pracowników i poprawy efektywności pracy. Może z niej skorzystać każdy, kto korzysta z pakietu Office 365 Microsftu i włączonej platformy Viva, która dodaje do pakietu biurowego wirtualnego integrację z ponad 30 aplikacjami wspierającymi codzienną pracę.

Czy franczyza może być sposobem na strategię wzrostu dla spółek technologicznych?

W Polsce działa 1300 systemów franczyzowych, z których korzysta 83 tysiące franczyzobiorców. Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, związany z przepływem know‑how, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. Taki system nie jest zazwyczaj kojarzony ze spółkami technologicznymi, tymczasem jest to dobry sposób na skalowanie biznesu.

Franczyza 2.0

Franczyza nowej ekonomii, rozumiejąca nowe wyzwania otoczenia biznesu, ma u swoich podstaw, w swoim DNA, nowe technologie, które pozwalają skalować działalność. Dobrym przykładem takiej firmy jest Dodo Pizza, sieć kuchni‑duchów Rebel‑Tang, LifePlan Academy Marka Kamińskiego, czy InPost.

Odkryj swój biegun - metoda Marka Kamińskiego definiowania długoterminowych celów

Aby odnieść duży sukces, trzeba wyciągnąć wnioski z wielu porażek.
Marek Kamiński

Sprzedaż w czasach „nowej normalności” – jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków?

Jak obecnie wyglądają zwyczaje zakupowe Polaków? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, podczas podejmowania decyzji, 81% klientów wskazywało jakość a 77% cenę, na dalszych miejscach ankietowani wskazywali walory ekologiczne i kraj pochodzenia produktu. Polacy deklarują też, że ich zakupy są bardziej odpowiedzialne - kupujemy nieco mniej niż wcześniej, ale są to produkty lepszej jakości. Często klienci wcześniej planują zakupy, poszukując i porównując produkty w internecie. Co ciekawe, podczas pandemii widać wzrost znaczenia patriotyzmu gospodarczego – Polacy zdają sobie sprawę, że kupując polskie produkty wspierają lokalny biznes.

Stan i przyszłość e‑commerce 2021‑2025

Ostatni rok należał bez wątpienia do e‑commerce, co szczególnie było widoczne w naszym regionie, gdzie handel elektroniczny wzrósł aż o 21,5%. Jednak jak utrzymać sprzedaż w cyfrowych kanałach dystrybucji?

Rosnące znaczenie w kontekście rynku e‑commerce będą miały mobilne kanały dystrybucji - według przewidywań, do 2025 roku za pomocą smartfonów będziemy dokonywać 90% zakupów. Tymczasem firmy często zaniedbują swoje strony mobilne, przez co mogą zniechęcić klientów do powrotu.

Okazuje się, że wolno ładująca się strona, może wywołać stres porównywalny do tego, który występuje podczas... oglądania horrorów.

Rośnie również znaczenie social‑commerce. Już teraz z tego kanału sprzedaży korzysta 27% użytkowników, z kolei 44% deklaruje, że taką aktywność będzie wykazywać częściej.

Polska jest jednym z trzech państw na świecie, w których udział marketplace'ów w rynku przekroczył 50%, co widać również w przypadku ruchu sieciowego.

Dużym fenomenem w B2C jest model subskrypcyjny, w którym sklep wysyła produkty w regularnych odstępach czasu, co jest bardzo wygodne, zwłaszcza w przypadku produktów, które trzeba uzupełniać.

Według przewidywań, do 2026 roku udział sprzedaży podczas wystąpień live w internecie przekroczy 10% rynku.

Przywództwo wspierające dobrostan – przepis na zarządzanie ludźmi w niepewnych czasach

Liderzy powinni brać pod uwagę kwestie związane z dobrostanem załogi. Jak jednak mówi Ewa Stelmasiak, dyrektor zarządzająca The Wellness Institute, wcześniej musimy zadbać o siebie, abyśmy mogli kreować kulturę dobrostanu w naszej organizacji. Ważna jest tworzenie warunków, aby pracownicy mogli poprawiać swoje zdrowie i samopoczucie. Dużym wyzwaniem jest przepracowanie, dlatego warto sprawdzić obciążenie pracą poszczególnych zespołów i osób. Warto też sprawdzić, jak dużo jest spotkań oraz jak są organizowane – dobrą praktyką jest kończyć spotkanie 10‑15 minut wcześniej, aby dać pracownikom chwilę na odpoczynek.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy