Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Pracownicze Plany Kapitałowe – jak skuteczne wdrożyć je w firmie?

·

Pracownicze Plany Kapitałowe to powszechny system długoterminowego oszczędzania. Do programu może przystąpić każda osoba zatrudniona, która podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Oszczędności tworzone są wspólnie przez pracowników, pracodawców oraz państwo.

Za wdrożenie PPK odpowiedzialni są pracodawcy. Pierwsza grupa objęta obowiązkiem wprowadzenia PPK już rozpoczęła ich wdrażanie – to firmy zatrudniające minimum 250 osób. I właśnie temu wyzwaniu poświęcone było śniadanie biznesowe, podczas którego eksperci – przedstawiciele instytucji finansowych, firm consultingowych oraz Polskiego Funduszu Rozwoju dzielili się wiedzą oraz prezentowali najważniejsze aspekty wdrożenia PPK. Partnerami spotkania byli: Polski Fundusz Rozwoju, ADP Polska, Esaliens TFI, MRC Broker i Nationale‑Nederlanden PTE.

Podczas śniadania Tomasz Czerkies (radca prawny) oraz Marcin Mika (dyrektor ds. kluczowych klientów) z ADP Polska Sp. z o.o. przedstawili uczestnikom praktyczne aspekty wdrażania PPK, przypomnieli, jakie są obowiązki pracodawcy oraz zaprezentowali model operacyjny PPK z perspektywy kadr i płac. Elementami tego modelu są:

  • komunikacja i informacja;

  • gromadzenie danych i ich archiwizacja;

  • zgłaszanie lub wyrejestrowanie uczestników programu;

  • naliczanie i raportowanie składek PPK;

  • obsługa korekt.

Natomiast Tomasz Jędrzejczak, prezes zarządu w Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych Esaliens przedstawił kryteria, którymi powinien kierować się pracodawca podczas wyboru instytucji finansowej. Z jego wiedzy i doświadczeń wynika, że najważniejsze aspekty wyboru instytucji, na które należy zwrócić uwagę, to:

  • zakres wsparcia dla pracodawcy przy wdrożeniu i późniejszej obsłudze;

  • elastyczność proponowanych rozwiązań;

  • zasady współpracy z pracodawcą i uczestnikami;

  • jakość procesu zarządzania;

  • niezależność w budowaniu portfela inwestycyjnego;

  • stabilność procesu inwestycji;

  • opłaty i koszty zarządzania funduszem.

Warto również zwrócić uwagę na doświadczenie w zarządzaniu tego typu projektami, czyli obsługę klienta korporacyjnego, szczególnie w segmencie PPE, referencje dotychczasowych klientów, specjalizację, istotność biznesową PPK dla danego dostawcy, doświadczenie we wdrażaniu oraz wiedza i doświadczenie pracowników dedykowanych do obsługi PPK.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem wdrożenia PPK w firmie jest komunikacja z pracownikami oraz edukowanie ich na temat nowej formy oszczędzania i jej zasad. Temu obszarowi poświęcone było wystąpienie Patrycjusza Marcinkowskiego, prezesa zarządu MRC Broker, który przedstawił najważniejsze informacje, jakie powinny zostać przekazane przez pracodawcę pracownikom. Zaprezentował również kilka ważnych zasad, którymi należy się kierować, wdrażając PPK w organizacjach tak, by odbyło się ono w jak najlepszej atmosferze. Ponieważ to od komunikacji i nastawienia pracodawcy zależeć będzie partycypacja w programie PPK. W tym celu należy:

  • przygotować treść komunikatów;

  • wybrać kanały komunikacji i weryfikować ich efektywność;

  • treść komunikatów i wybór kanału komunikacji powinien być dopasowany do struktury zatrudnienia;

  • ustalenie komunikacji dla niezdecydowanych i przeciwników PPK.

Grzegorz Chłopek, Prezes Nationale‑Nederlanden PTE przedstawił poszczególne etapy wdrożenia PPK, o których powinna pamiętać każda firma:

  1. Przystąpienie do wdrożenia PPK,

  2. Ustalenie zasad finansowych wdrożenia PPK,

  3. Wybór instytucji finansowej i zawarcie umów o funkcjonowanie PPK,

  4. Ustalenie procesu komunikacyjno‑szkoleniowego dla pracowników,

  5. Gotowość systemu kadrowo‑księgowego do obsługi PPK,

  6. Obsługa PPK.

Bardzo ważna jest również świadomość konieczności szczegółowego wdrożenia każdego z tych punktów, przygotowanie się do procesu i stała praca nad jego doskonaleniem.

Wdrażając PPK w firmach potrzebujemy na bieżąco dostępu do wiedzy i aktualnych informacji, czemu służy Portal PPK Polskiego Funduszu Rozwoju. Zaprezentował go Robert Zapotoczny, prezes zarządu w PFR Portal PPK. Przypomniał również obowiązki ustawowe pracodawcy oraz wsparcie, jakie można otrzymać z PFR wdrażając program w swojej organizacji.

Polecane artykuły