Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jak zarządzać zmianą: 8 kroków

· · 1 min
Jak zarządzać zmianą: 8 kroków

Co robić, kiedy nasza doskonała dotychczas strategia zaczyna zawodzić? Co robić, kiedy nie potrafimy nadążyć za tempem zmian, a co dopiero je wyprzedzić? Co robić, kiedy gra idzie o coraz wyższą stawkę finansową, społeczną, środowiskową i polityczną?

John Kotter przedstawia koncepcję nowego systemu do spraw strategicznych. To rozszerzenie metody ośmiu kroków zarządzania zmianą. Opisana została ona po raz pierwszy 15 lat temu (w książce Jak przeprowadzić transformację firmy), kiedy Kotter badał duże, udane procesy zmian organizacyjnych.

Metoda 8 kroków

Metoda 8 kroków obejmuje:

1. uświadomienie załodze pilności wprowadzania zmian,

2. stworzenie zespołu kierującego zmianami,

3. sformułowanie wizji strategicznej,

4. rzetelne poinformowanie o zmianach warunkujące zaangażowanie zespołu,

5. upełnomocnienie do działania,

6. osiąganie szybkich sukcesów,

7. niepoddawanie się,

8. utrwalanie zmian w kulturze przedsiębiorstwa.

Czym jednak ten model różni się koncepcji ośmiu akceleratorów napędzających system do spraw strategicznych? Istnieją tu trzy główne różnice:

  • Po pierwsze – metoda ośmiu kroków jest często stosowana w sztywny sposób i przez ograniczony czas, a kroki są wykonywane po kolei i służą do wprowadzania sporadycznych zmian lub reagowania na nie, natomiast akceleratory działają stale i równocześnie.

  • Po drugie – wykonywaniem kroków zazwyczaj kieruje mała, silna grupa centralna, a zadaniem akceleratorów jest zmobilizować jak największą liczbę ludzi z całej firmy, którzy utworzą armię ochotników.

  • Po trzecie – kroki zostały zaprojektowane do używania w tradycyjnej strukturze hierarchicznej, podczas gdy akceleratory wymagają elastyczności i zwinności charakteryzującej sieć.

Czytaj więcej w notce na stronie jacaszek.pl »

Andrzej Jacaszek

Dyrektor zarządzający ICAN Institute, wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska” i „ICAN Management Review”.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy