Powiadomienie
Szósty już numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy zacierającym się różnicom między strategią a taktyką. Wynikają one ze znacznie większej zmienności i nieprzewidywalności otoczenia biznesowego, co zmusza liderów do łączenia myślenia strategicznego z elastycznym zarządzaniem firmą.
Dwa wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się obecnie firmy, to postępująca cyfryzacja, przyśpieszona gwałtownie przez obecny kryzys, oraz niezwykła zmienność sytuacji rynkowej. W tej sytuacji planowanie strategiczne wymaga szczególnych rozwiązań i coraz bardziej na znaczeniu zyskuje… taktyka.
„Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę” – czytamy na łamach Sztuki wojny napisanej przed wiekami przez Sun Tzu, chińskiego generała, uważanego dziś za jednego z najważniejszych myślicieli Dalekiego Wschodu.
Myślenie o przyszłości staje się obowiązkiem liderów. Aby radzić sobie w „nowej normalności” i adaptować się do zmiennego otoczenia, warto planować na podstawie scenariuszy potencjalnych wydarzeń.
Tradycyjne procesy strategiczne wymagają czasu i wnikliwej analizy zachowań konsumentów, rynków, konkurentów oraz sprawnego funkcjonowania modeli biznesowych, a także głębokiego zrozumienia ekonomiki branży i jej graczy. Zdolność do realizacji tego typu procesów nie istnieje w świecie cyfrowym, w którym sprawy toczą się szybko, ewolucja technologiczna może wziąć nieostrożnych z zaskoczenia, konkurenci są niesprecyzowani, a informacje na ich temat – skąpe i ulotne.
Pandemia bezlitośnie obnażyła słabość tradycyjnej opieki zdrowotnej, ale też umocniła rolę nowych technologii w komunikacji z pacjentami. W ten trend wpisała się firma Telemedico, która rośnie dzięki umiejętności łączenia działań strategicznych i taktycznych.
Recenzja książki Chrisa Outrama „STRAKTYKA. Jak w cyfrowych czasach strategia połączyła się z taktyką”.
Choć nowa normalność to slogan, który w świecie marketingu funkcjonuje od jakiegoś czasu, już dziś należy zacząć przygotowywać się i zmieniać sposoby planowania zarówno na potrzeby strategiczne, strategicznych innowacji produktowych, jak i transformacji cyfrowej w kontekście różnych funkcji przedsiębiorstwa. Obejrzyj wideo i dowiedz się, jak tego dokonać.
Foresight strategiczny to niedoceniany proces, który pomaga firmom spojrzeć w przyszłość i dokonać właściwych zmian na długo przed innymi. O tym, dlaczego warto myśleć o przyszłości, jak zyskać przewagę informacyjną i wykorzystać ją na swoją korzyść, opowiada nam futurysta Kacper Nosarzewski.
O tym, jakie działania warto podjąć, by przekształcić negatywne doświadczenie kryzysu w szansę wzrostu firmy, rozmawialiśmy podczas webinarium Klubu CFO.
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmienił świat. Planując działania w „nowej normalności”, liderzy muszą wziąć pod uwagę siedem czynników.
By stworzyć skuteczną strategię zrównoważonego rozwoju, firmy powinny ściśle łączyć jej założenia z celami biznesowymi. Przekonuje o tym lider polskiego rynku piwnego, który konsekwentnie realizuje ambitne cele rozwojowe swoje oraz Grupy Asahi, której jest częścią.
Utrzymanie płynności zarówno w zakresie działań, jak i finansów nigdy wcześniej nie było tak istotne jak dziś. Nowe wyzwania wymagają zupełnie nowego podejścia do zarządzania kapitałem obrotowym. Temu ważnemu tematowi było poświęcone ostatnie webinarium Klubu CFO.
Dziś funkcjonujemy w nowej normalności – z powodu pandemii zmiany zaszły w każdym obszarze naszego życia. Zmieniły się potrzeby i zachowania klientów, organizacja pracy i sposoby wykonywania obowiązków. Większość pracowników zauważyła wzrost swojej efektywności i chętnie będzie kontynuowała pracę zdalną, co ma znaczący wpływ na współpracę w zespołach i realizację celów. Dlatego teraz jak nigdy wcześniej liczą się precyzja myślenia, umiejętność podejmowania decyzji i opracowywania strategii. Jak działać w nowej normalności 2.0?
Wielu twórców start-upów obawia się, że opóźnianie komercjalizacji pomysłu doprowadzi do fiaska ich biznesu.
Dlaczego liderzy powinni obrać mniej uczęszczaną ścieżkę myślenia strategicznego?
Producent sprzętu sieciowego AEiS Group wyszedł z ofertą poza granice kraju, co zapewniło mu skokowy wzrost sprzedaży. Niestety, firma przestała sobie radzić z rosnącym wolumenem zamówień.
Skuteczna realizacja strategii CSR wymaga pełnego zaangażowania wszystkich interesariuszy: pracowników, dostawców i klientów. Wyznając tę zasadę, Lyreco podejmuje różnorodne działania na rzecz współpracy, co przynosi wymierne korzyści.
O skutecznej transformacji w duchu „goal congruence” mówi Bogusław Białowąs, prezes Banku Ochrony Środowiska.
Outsourcing jest potężnym narzędziem do poprawy efektywności i napędzania zmian biznesowych. Wbrew pozorom wymaga od obu stron kontraktu inwestycji "z góry".