0
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jak sprzedawać zabawki w czasie pandemii?

Jacek Tomczyk PL
·  ·
Jak sprzedawać zabawki w czasie pandemii?

Jedną z branż, które nie cierpią zbytnio z powodu pandemii, jest szeroko rozumiany przemysł zabawkarski. Pandemia wymusiła jednak znaczące zmiany w sposobie funkcjonowania wielu firm.

Konieczność dłuższego i częstszego pozostawania przez dzieci w domach, związana z zamykaniem szkół i miejsc rozrywki, zwiększyła popyt na zabawki i gry komputerowe. Co prawda utrudnienia w handlu i zerwane łańcuchy dostaw nie ułatwiają zadania producentom i sprzedawcom, jednak im dłużej trwa pandemia, tym częściej rodzice wydają pieniądze na wszelkiego rodzaju klocki, gry i lalki. Wygląda na to, że Mikołaj przyszedł w tym roku już kilka miesięcy wcześniej.

W czasie pandemii dzieci się nudzą

Jednym z obszarów rynku, które najmniej odczuły skutki pandemii, jest sektor związany z produkcją gier elektronicznych i zabawek. Wiele firm odnotowało wręcz spektakularne wzrosty sprzedaży swoich produktów. LEGO ogłosiło, że w połowie roku sprzedaż zabawek wzrosła o 14% w porównaniu z analogicznym okresem 2019. Przełożyło się to na wyższy o 11% zysk operacyjny, który wyniósł 3,9 miliarda koron (około 2,3 miliarda złotych). Podobnie duże wzrosty odnotowały też m.in. firmy Mattel i Nintendo. To skutek wprowadzonych w wielu krajach ograniczeń: rodzice chcą zająć czymś swoje pociechy, dlatego chętniej kupują im zabawki. Zamknięte kina i wstrzymane premiery kinowe również sprawiły, że częściej wydajemy pieniądze na gry komputerowe.

Również i w branży zabawkarskiej zyskują firmy, które zainwestowały w e‑commerce

Podobnie jak w przypadku innych sektorów gospodarki, podczas pandemii najlepiej radzą sobie firmy i sklepy, które rozwinęły cyfrowe kanały dystrybucji. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że ze względu na zwiększającą się konkurencję w e‑commerce, coraz częściej klienci zwracają uwagę na jakość i wygodę procesu kupowania online. W szczególności liczy się dostępność produktów, krótki czas dostawy i jej niezawodność.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

E-commerce w czasach koronawirusa 

Magdalena Krasoń-Wałęsiak PL

Pandemia zmieniła zachowania zakupowe klientów na całym świecie.

Analizując preferencje zakupowe, możemy stworzyć wirtualny odpowiednik alejek sklepowych, których celem jest ekspozycja produktów, które klient przy okazji wkłada do koszyka z innymi zakupami. Z tego powodu na stronie sklepu warto podpowiadać podobne produkty, którymi użytkownik może być zainteresowany (np. w formie ramki „inni kupili również”). Na pewno sprawdzą się też świąteczne zestawy z rabatem lub darmową dostawą. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie świątecznych poradników zakupowych.

W trakcie pandemii firmy powinny angażować się w działalność społeczną

Warto też zwrócić uwagę na sposób, w jaki LEGO wykorzystuje bieżącą sytuację, budując spójną narrację wokół pandemii. Duńska firma angażuje się w akcje charytatywne, których celem jest pomoc dzieciom z biednych rejonów świata, których rodziny zostały szczególnie dotknięte przez pandemię COVID‑19. Producent zabawek zorganizował w czerwcu wydarzenie Virtual Play Day, w którym pracownicy i partnerzy firmy prezentowali pomysły na to, w jaki sposób bawić się z dziećmi podczas kwarantanny. Tego typu akcje spotykają się z przychylnym przyjęciem ze strony klientów, którzy coraz częściej oczekują, aby firmy angażowały się społecznie.

Indeks górny LEGO angażuje się w wiele akcji społecznych i charytatywnych. Źródło: LEGO Indeks górny koniec

Poza klockami klienci chętnie kupują też nowe lalki Barbie

Dobre wyniki notuje także amerykańska firma zabawkarska Mattel. Jak wynika ze sprawozdania finansowego producenta, sprzedaż wzrosła o 10% w stosunku do ubiegłego roku. Głównym motorem wzrostu są lalki (w tym popularna Barbie) i figurki.

Amerykański producent skupia się też na cyfryzacji swojej działalności, dlatego poza fizycznymi produktami, Mattel zamierza też produkować cyfrowe gry w oparciu o swoje marki takie jak Hot Wheels, Barbie Dreamhouse, Scrabble i Phase 10.

Indeks górny Wzrost sprzedaży produktów Mattel w głównych rejonach świata – porównanie rok do roku. Źródło: Mattel Indeks górny koniec

Cyfrowe zabawki

Na tym, cyfrowym etapie rozwoju swojej oferty od dawna znajduje się już Nintendo, które zanim skupiło się na produkcji konsol i gier elektronicznych, zajmowało się produkcją zabawek. Te doświadczenia japońska firma do dziś z sukcesami wykorzystuje przy projektowaniu gier wideo, które jeszcze większym zainteresowaniem cieszą się właśnie w czasie pandemii.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Gotowość na e-commerce 

Piotr Kwiatkowski PL

Jak w rekordowo krótkim czasie stworzyć platformę e-commerce, wyznaczyć kierunek rozwoju firmy, budować jej markę w sieci i poza nią?

Ze sprawozdania finansowego Nintendo opublikowanego za okres od kwietnia do października 2020 wynika, że japoński producent, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku,  zanotował 73‑procentowy wzrost przychodów, które wyniosły 7,4 miliarda dolarów. Z kolei zysk operacyjny potroił się i wyniósł 2,8 miliarda dolarów. Nintendo obecnie zarabia na sprzedaży przenośnych konsol Switch, a także gier sprzedawanych w pudełkach jak i w wersjach elektronicznych. Wśród tytułów, po które najchętniej sięgają klienci, są również takie, które pomagają pozostać sprawnym nawet siedząc w domu. Dużym sukcesem okazała się wydana pod koniec ubiegłego roku gra o nazwie „Ring Fit Adventure”, która od czasu wybuchu pandemii sprzedała się w ponad 6 milionach egzemplarzy, napędzając również sprzedaż samej konsoli Nintendo Switch.

Wielokanałowe święta

Tegoroczny okres przedświąteczny będzie z pewnością ciekawy. Co prawda polski rząd zdecydował o złagodzeniu obostrzeń sklepowych przed świętami, jednak możemy się spodziewać, że znacznie więcej osób zdecyduje się w tym roku zrobić część świątecznych zakupów online. Tam przenieśli się klienci, również ci kupujący gry i zabawki – i właśnie teraz jest idealny moment na to, by o nich powalczyć.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

E-commerce w B2B: jak zmniejszyć koszty i zwiększyć zyski? 

Marcin Rutkowski PL

Gdy zapytamy o sprzedaż internetową w B2B, najczęściej opisuje się sprzedaż tych samych produktów, ale... w ilości hurtowej i najlepiej na paletach.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska".

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy