Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

NA TABLICY: Korozja relacji – wymuszona praca zdalna

Powiększ tekst
Udostępnij
Pobierz pdf
NA TABLICY: Korozja relacji – wymuszona praca zdalna

Pandemia wymusiła na wielu organizacjach wprowadzenie pracy zdalnej. W zespołach nastąpiła mobilizacja, ale kiedy okazało się, że stan wyjątkowy zostaje przedłużony, zarządzający zdali sobie sprawę, że trzeba przemodelować sposób zarządzania ludźmi.

Zauważyłeś, że twój zespól nie jest już tak aktywny jak na początku pandemii? Tracisz kontrolę nad pracą ludzi i kontakt z nimi? To znak, że wystąpiła w twojej firmie korozja relacji. Wymuszona praca zdalna postawiła pod ścianą zwykłych pracowników i menedżerów. Okazało się, że o ile wszyscy byli zdolni do nadzwyczajnego wysiłku, aby poradzić sobie z sytuacją zagrożenia, o tyle kiedy zagrożenie przerodziło się w stan permanentny, opadły im skrzydła. Pracownicy robią więc uniki, a stary sposób zarządzania zespołem przestał się sprawdzać.

Co powinieneś zrobić? Przemodeluj relacje, odbuduj to, co straciłeś przez wymuszoną pracę zdalną, i przywróć ducha zespołu. Ogranicz niepewność, która stresuje zespół, buduj scenariusze, zreformuj sposób kontroli pracy, wprowadzaj nowe zwyczaje, rytuały, wartości. I zmień dotychczasowe podejście do pojedynczego pracownika.

NA TABLICY: Korozja relacji – wymuszona praca zdalna

1. Sytuacja w zespole

Wydajność pracowników zdalnych wzrosła, ale nie przełożyła się na innowacyjność. Ludzie boją się o miejsca pracy, są niepewni jutra, brakuje im normalnych kontaktów z kolegami. Mają wrażenie, że są ciągle w pracy.

2. Sytuacja menedżerów

Utrzymanie ducha zespołu w pracy online staje się problemem, a „wieczna dostępność” zaburza zarządzanie ludźmi. Nie można kontrolować pracowników starymi metodami, a nowe... dopiero powstają.

3. Diagnoza

Nie da się pracować, kiedy ludzie jadą na oparach zaangażowania, lojalności poczucia wspólnoty celów. Trzeba od nowa zacząć budować więzi, ale istnieje ryzyko, że jeśli wcześniej były słabe lub żadne, teraz się to już nie uda.

4. Naprawianie relacji

Budujemy scenariusze działań, aby ograniczyć niepewność. Pomagamy ludziom organizować pracę, aby była efektywna i kreatywna. Reformujemy kontrolę. Zmieniamy sposoby komunikacji, a także tworzymy nowe zwyczaje.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN TEMAT? OBEJRZYJ TEŻ FILM »

Korozja relacji – wymuszona praca zdalna 

Marcin Gołembski PL, Lidia Zakrzewska PL

Pandemia wymusiła na wielu organizacjach wprowadzenie pracy zdalnej. W zespołach nastąpiła mobilizacja, ale kiedy okazało się, że stan wyjątkowy zostaje przedłużony, zarządzający zdali sobie sprawę, że trzeba przemodelować sposób zarządzania ludźmi.

Indeks górny Ilustracje: Piotr Sokołowski. Opracowanie: Lidia Zakrzewska Indeks górny koniec

POZNAJ GŁĘBIEJ NOWE WYDANIE „ICAN Management Review” »

Marketing pod cyfrową presją 

Czym jest „nowoczesny marketing”? Większość z nas pomyśli zapewne o zwinnej kampanii cyfrowej, innowacyjnej aplikacji mobilnej czy inspirujących kreacjach udostępnianych w wielu kanałach. I choć te przykłady są jak najbardziej trafne, to jednak „nowoczesny marketing” jest czymś znacznie większym. Pod tym pojęciem należy rozumieć umiejętność wykorzystania wszystkich drzemiących w firmie kompetencji, aby zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia, a tym samym napędzać wzrost.

Jednak spełnienie tej obietnicy wymaga nowego sposobu działania, pozwalającego firmie całkowicie skoncentrować się na kliencie i jego doświadczeniach. Postanowiliśmy więc zbadać, jak zmieniają się rola, zadania i pozycja działu marketingu w polskich firmach, i wyniki tego badania publikujemy w artykule Marketing pod cyfrową presją, który otwiera szeroki blok poświęcony temu newralgicznemu obszarowi firmy. Badanie wskazało pewne rozbieżności w rozumieniu zachodzących zmian pomiędzy prezesami a szefami marketingu. Dlatego w kolejnym tekście, zatytułowanym Co każdy CEO powinien wiedzieć dziś o marketingu, przybliżamy tajniki działań promocyjnych i sprzedażowych w cyfrowych czasach. Zachęcam też do lektury artykułów Marketing napędzany przez dane (i prezesa) oraz Wielki reset: marketing oparty na danych. Podpowiadamy w nich, jak wykorzystać szanse tkwiące w precyzyjnym docieraniu do konsumentów.

Turbulentne czasy zmieniły nie tylko marketing, lecz całe firmy. Jak sobie radzić ze współczesnymi wyzwaniami, podpowiadamy w artykule Jak transformacyjni liderzy prowadzą firmy w czasach kryzysu. Dobrym wzorem do naśladowania w niestabilnym otoczeniu może być np. kapela jazzowa. O tym, jak naśladować tych mistrzów improwizacji, mówi artykuł Czego liderzy mogą nauczyć się od jazzmanów.

Zapraszamy do lektury!

Lidia Zakrzewska

Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".

Marcin Gołembski

dr hab., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, praktyk biznesowy i od 15 lat trener. Przeprowadził ponad 2500 godzin szkoleń, warsztatów, sesji coachingowych oraz doradzał biznesowo kilkudziesięciu firmom z różnych branż. Jest współtwórcą i kierownikiem elitarnych trenersko – menedżerskich studiów podyplomowych „Master of Business Training”, realizowanych na UE w Poznaniu. Jest autorem monografii Funkcja personalna w przedsiębiorstwie. Aktualne trendy i perspektywy rozwoju, a także ponad 40 innych publikacji z zakresu zarządzania publikowanych w Polsce i zagranicą

Polecane artykuły