Insighty dają liderom przewagę w cyfrowych czasach, poznaj ICAN Business Insight

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Odkryj nowe pakiety szkoleń online z certyfikatem ICAN Business Advisor
sprawdź >>

Święta 2016. Coraz częściej kupujemy prezenty przez internet

· · 1 min
Święta 2016. Coraz częściej kupujemy prezenty przez internet

Z roku na rok rośnie liczba osób, które decydują się na zakup prezentów świątecznych w sieci. W tym roku polski e‑commerce osiągnie rekordowy wynik – niemal 4,7 mld złotych, czyli o 23% więcej niż w roku ubiegłym.

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku w okresie przedświątecznym Polacy pobiją kolejny rekord. Jak podaje międzynarodowe badanie przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w tym roku przeznaczymy na świąteczne zakupy blisko 75 mld zł, czyli o 3,5% więcej niż przed rokiem. To najwyższy wzrost wśród krajów europejskich. Coraz większa część tych wydatków przepłynie przez kanały online – w sklepach internetowych zgodnie z przewidywaniami wydamy w tym roku 4,7 mld zł. Co istotne, niemal co czwarta złotówka przepłynie przez smartfony lub tablety.

Europa: online - rośnie, offline - spada

Porównanie z innymi krajami europejskimi pokazuje, że należy się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia handlu online w Polsce. Na przykład w Niemczech udział handlu online w świątecznych zakupach wynosi już 21% (wzrost o 13,6%), przy czym sklepy stacjonarne odnotują w tym roku spadek obrotów o 0,7%. W Hiszpanii sprzedaż w internecie wzrośnie w te święta nawet o 33%, ale tradycyjny handel straci 0,9%. Podobnie będzie we Włoszech, gdzie e‑commerce osiągnie w okresie świątecznym 30‑procentowy wzrost przy jednoczesnym spadku obrotów sklepów stacjonarnych o 1,5%.

M‑commerce motorem wzrostu

W okresie przedświątecznym Polacy za pomocą smartfonów lub tabletów wydadzą 1,109 mld zł (w porównaniu do 0,671 mld zł w 2015 roku). Oznacza to, że w tym czasie m‑commerce osiągnie poziom 23,6% sprzedaży online. Choć wzrost ten jest znaczący, nadal daleko nam do innych krajów Europy. Porównując te wyniki na przykład z Niemcami, którzy już 43,1% zakupów świątecznych dokonują za pomocą urządzeń mobilnych, widać jak ogromny potencjał tkwi w tym kanale sprzedaży w Polsce. Rozwój handlu online otwiera też dodatkowe możliwości przed sklepami stacjonarnymi. Szczególnie dotyczy to strategii multi- oraz omnichannel. W 2017 roku będą one stanowić jedno z największych wyzwań stojących przed e‑commerce.

Marta Lenkiewicz

Redaktorka ICAN Institute.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy