Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

O tym, jak pandemia wpłynęła na sytuację kobiet w biznesie oraz z jakimi wyzwaniami mierzą się ostatnimi czasy liderki rozmawialiśmy podczas wirtualnego śniadania kobiet „ICAN Managemnet Review”.

Z danych Międzynarodowej Organizacji Pracy wynika, że większość osób, które straciły pracę z powodu pandemii, to kobiety. Co więcej, kobiety pracują w najszybciej automatyzujących się branżach, a do tego mają małą reprezentację w obszarach STEM (tj. nauki, technologii, inżynierii i matematyki), które będą odgrywać znaczącą rolę w przyszłości. Takie dane przytoczyli Andrzej Jacaszek, DBA, dyrektor zarządzający ICAN Institute oraz Joanna Koprowska, redaktorka „ICAN Management Review”, czyli duet, który rozpoczął wydarzenie ICAN Institute pt. Liderki nowej normalności.

- Pandemia może oznacza krok wstecz w dążeniu do równości praw kobiet i mężczyzn, a i bez niej Światowe Forum Ekonomiczne szacowało, że upłynie jeszcze 100 lat, nim będziemy mogli mowić o prawdziwej równości – alarmowała Joanna Koprowska. Andrzej Jacaszek zauważył, że jednym z powodów takiego obrotu spraw jest nadmierne obciążenie kobiet pracami domowymi i opieką nad dziećmi.

Z wyliczeń firmy doradczej McKinsey wynika, że kobiety są trzykrotnie bardziej obciążone pracą wynikającą z odgrywania ról opiekuńczych. Pracą, za która nikt kobietom nie płaci, a która może sabotować ich samorealizację na płaszczyźnie zawodowej.

Rozmówcy zastanawiali się wspólnie, jak odwrócić negatywne skutki pandemii. Wśród wielu pomysłów pojawiła się zachęta, by kobiety zdobywały ponadprzeciętne kompetencje w obszarach STEM. Sukces na rynku pracy będzie determinować elastyczne łączenie kompetencji „miękkich” i „twardych”. Z pierwszymi kobiety nie mają problemów, z drugimi według badań jest gorzej.

OBEJRZYJ CAŁE WYDARZENIE »

Ciekawymi spostrzeżeniami i doświadczeniami podzieliły się cztery liderki, które wzięły udział w tradycyjnej debacie redakcyjnej:

  • Jolanta Rycerz, prezes zarządu MyBenefit,

  • Aneta Podyma‑Milczarek, prezes zarządu Unum Życie TUiR S.A.,

  • Agnieszka Servaas, prezes zarządu VIVE Management,

  • Iwona Kozera, partner zarządzający działem Consultingu Europa Centralna i Południowo‑Wschodnia oraz Doradztwa Transakcyjnego w Polsce w EY Polska.

Debatę poprowadził Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny „ICAN Management Review”, który poświęcił wiele uwagi zarządzaniu kryzysowemu i odnajdywaniu się firm w realiach pracy zdalnej. Dyskusja dotyczyła nowego paradygmatu przywództwa, który wykluwa się w pandemicznych okolicznościach.

- Skończyła się era lidera‑superbohatera. Dzisiaj to nie jest osoba wszystkowiedząca z planem na każdą ewentualność. To osoba, która musi się przyznać przed sobą i innymi, że nie zna wszystkich odpowiedzi, a potem budować takie relacje w zespole i firmie, by opierały się one na zaufaniu – wskazywała Anna Podyma‑Milczarek. Iwona Kozera sprzeciwiła się szufladkowaniu kobiet i mężczyzn oraz przypisywaniu im określonych cech w rolach liderskich. -Pracuję z wieloma liderami i liderkami, dlatego nie zgadzam się z generalizowaniem (…) W obecnej rzeczywistości jedyny model przywództwa, który zapewnia długotrwały sukces, to współdziałanie lidera z zespołem – przekonywała ekspertka, powołując się na badania Fundacji Liderek Biznesu dotyczących nowego modelu przywództwa. W katalogu pożądanych kompetencji liderów znalazły się m.in.: autentyczność, szczerość w relacjach, empatia, dbałość o innych, tworzenie otwartości w zespołach, odwaga, siła mentalna, ale też kompetencje biznesowe jak myślenie strategiczne, współkreowanie wizji z zespołem, otwartość na zmiany.

Na bardzo ważna cechę współczesnego lidera zwróciła uwagę Jolanta Rycerz. -Dzisiaj jest potrzebny lider, który uczy się nowej rzeczywistości ze swoim zespołem. Nie ma gotowych rozwiązań. Rozwiązania trzeba wypracowywać. (…) Pamiętajmy, że w czasie pandemii liderzy nie tylko musieli stawić czoła sytuacji biznesowej i podejmować strategiczne decyzje, ale też zmierzyć się z sytuacją rodzinną pracowników, którzy próbowali godzić zdalną pracę z obowiązkami rodzicielskimi – zauważyła prezes MyBenefit.

Z kolei Agnieszka Servaas podkreśliła kluczowe znaczenie samoświadomości lidera, która jest cennym zasobem w kryzysowych momentach i pozwala okiełznać własne ograniczenia. - Świat ewoluuje, a my razem z nim i to we wszystkich rolach. Nowe technologie i sztuczną inteligencję, które zastępują wiele kompetencji rynkowych, trzeba zderzyć z kruchością i delikatnością człowieka, podatnego na czynniki zewnętrzne. Negatywne emocje często są barierą, która blokuje nasze naturalne zasoby, by pracować efektywnie, realizować nowe projekty czy być odważnym liderem. Każdy lider, czy to kobieta, czy to mężczyzna, potrzebuje dobrze poznać siebie, a przede wszystkim rozpoznawać własne emocje, nazywać je i zarządzać nimi. Pozwoli to wyjść do zespołu z czystym umysłem, być bliżej ludzi i współtworzyć nowe strategie – tłumaczyła prezes zarządu VIVE Management.

To już tradycja, że co roku w grudniu spotykamy się na śniadaniu kobiet ICAN Institute, by porozmawiać o rosnącej roli kobiet w biznesie. Choć tym razem wydarzenie musiało się odbyć w wirtualnej formule, to i tak nie zabrakło ciekawych dyskusji i pytań.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY RAPORT O KOBIETACH W BIZNESIE 
oraz wypowiedzi doświadczonych liderek »

Czas próby dla kobiet 

Joanna Koprowska PL

Pandemia odbiera kobietom pracę, obciąża obowiązkami opiekuńczymi i potęguje nierówności w biznesie. Dane z Polski i świata niepokoją, ale i mobilizują do działania na rzecz wyrównania szans.

Sztuka optymizmu 

Ewelina Sasin PL

Wielu osobom trudno patrzeć z nadzieją w przyszłość, gdy przychody firmy z dnia na dzień topnieją niemal do zera. Jednak bez wiary w to, że kreatywność, zaangażowanie, ciężka praca i, być może, też odrobina szczęścia pozwolą okiełznać kryzys, firmy by już nie było.

Ważne, by słuchać i słyszeć 

Jolanta Rycerz PL

Każdy, niezależenie od płci, może być dobrym przywódcą. Jeśli chcemy inspirować innych do działania, przede wszystkim musimy wykazywać się odwagą, wzbudzać zaufanie i dzielić się swoją pasją.

Najważniejszą kompetencją lidera jest człowieczeństwo 

Aleksandra Agatowska PL

Każdy kryzys czegoś nas uczy. Liderzy wiedzą, że szczególnie teraz trzeba jeszcze bardziej zwrócić uwagę na swoje podejście do zarządzania zarówno firmą, jak i ludźmi.

Bądźmy blisko siebie 

Aneta Podyma-Milczarek PL

Dobry lider potrafi kierować zespołem w kryzysie nawet przy braku precyzyjnego planu. W takich okolicznościach ukrytą siłą kobiet jest empatia.

Mamy duży wpływ na naszą rzeczywistość 

Agnieszka Servaas PL

Kobiety odgrywają wiele ról na płaszczyźnie zawodowej i prywatnej, a przecież w czasie pandemii zostały obciążone wieloma dodatkowymi obowiązkami. Aby radzić sobie z wyzwaniami, muszą się wsłuchać w swoje emocje i świadomie stawiać granice.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.

Andrzej Jacaszek

Dyrektor zarządzający ICAN Institute, wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska” i „ICAN Management Review”.

Paweł Kubisiak

Redaktor merytoryczny "ICAN Management Review".

Agnieszka Servaas

Prezes zarządu VIVE Management

Iwona Kozera

Partner w EY, lider Działu Doradztwa Biznesowego na Europę Centralną i Południową, fundator Fundacji Liderek Biznesu.

Aneta Podyma-Milczarek

Prezes zarządu Unum Życie TUiR S.A. 

Jolanta Rycerz

Prezes zarządu MyBenefit

Polecane artykuły