X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Skuteczna transformacja cyfrowa wymaga konsekwencji i zaangażowania

(Nr 9, czerwiec - lipiec 2021)
·  ·
Skuteczna transformacja cyfrowa wymaga konsekwencji i zaangażowania

Pandemia COVID‑19 okazała się testem dla całej gospodarki, który dużo lepiej zdały firmy wcześniej inwestujące w transformację cyfrową i digitalizację procesów biznesowych. Dobrym przykładem przedsiębiorstwa, które skutecznie poradziło sobie z wyzwaniami stawianymi przez rok 2020, jest działająca w sektorze energetycznym Grupa Veolia. Organizacja wykorzystuje nowe technologie do usprawniania swojej działalności operacyjnej, a przy okazji przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

Partnerem materiału jest Veolia.

Veolia chce być wzorcową firmą nowoczesnej transformacji. Osiągnięcia tego celu dotyczy strategiczny plan Impact 2023. Zawarto w nim założenia trzech wielkich zmian: elektronicznej, energetycznej i ekologicznej. Przedsiębiorstwo inwestuje w innowacyjne rozwiązania, dzięki którym powstają inteligentne sieci ciepłownicze oparte na internecie rzeczy i zaawansowanej analityce danych. Jednocześnie bierze ono pod uwagę kwestie ochrony klimatu i cyfrowy rozwój 4,5 tysiąca swoich pracowników w Polsce.

Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości

Veolia jako pierwsza w Polsce wykorzystała technologię VR do podnoszenia kompetencji ciepłowników. Pilotażowy program został uruchomiony w Warszawie, gdzie spółka zarządza największą siecią ciepłowniczą w Europie. Na podstawie doświadczeń i wiedzy pracowników stworzono kilka scenariuszy szkoleniowych. Dzięki nim można symulować podstawowe czynności wykonywane na węzłach cieplnych. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Pozwala ono np. wielokrotnie odtwarzać określone, również nietypowe, sytuacje, z jakimi uczestnicy mogą zetknąć się podczas codziennych zadań, a błędy popełnione podczas takiego szkolenia nie zagrażają ich życiu i zdrowiu.

Cyfrowe BHP

Jednym z wyzwań transformacji cyfrowej jest bezpieczeństwo, zwłaszcza w przypadku organizacji działającej w wielu lokalizacjach. Z jednej strony rozwiązania powinny być elastyczne i zapewniać jak największą mobilność pracowników, z drugiej – odporne na zagrożenia. W Veolii kluczem do osiągnięcia tego celu okazał się realizowany od 2013 r. projekt SATAWAD (od ang. „Secure Any Time, Any Where, Any Device”). W jego ramach firma udostępnia pracownikom notebooki, za pomocą których mogą zdalnie łączyć się z aplikacjami uruchomionymi w chmurze i wspólnie pracować na dokumentach, arkuszach kalkulacyjnych czy prezentacjach. Urządzenia mają wiele warstw zabezpieczeń, w tym m.in. domyślne szyfrowanie treści, które nie wymaga żadnych dodatkowych działań użytkownika.

Korzyści pojawiły się niemal natychmiast – zauważa Alicja Rybczyńska. – Udostępnianie i współredagowanie dokumentów stało się normą. Teraz inżynier z Łodzi może wysłać arkusz kalkulacyjny do kierownika projektu w Warszawie, nie martwiąc się o kontrolę wersji ani o różnice w oprogramowaniu. Współpraca twarzą w twarz to dzisiaj tylko kilka kliknięć. To niesamowita zmiana w kulturze Veolii, zbliżająca do siebie zespoły z różnych miejsc.

To sprawiło, że Veolia łatwiej mogła poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z pandemią koronawirusa. Wykorzystanie chmury obliczeniowej i narzędzi do wideokonferencji pozwoliło np. zespołom biurowym sprawnie przejść na home office, gdyż już wcześniej wiele osób korzystało z tej formy pracy.

Veolia innowacje ma w swoim DNA

Modelowym przykładem wykorzystania technologicznych innowacji przez Veolię jest warszawska Inteligentna Sieć Ciepłownicza. Wpisuje się ona w ideę Smart City, czyli miasta, które wykorzystuje zaawansowane narzędzia teleinformatyczne do usprawnienia swojego funkcjonowania. W tym wypadku zastosowano rozwiązania z zakresu internetu rzeczy oraz zaawansowanej analityki, a skala przedsięwzięcia jest o tyle imponująca, że stołeczna sieć ciepłownicza liczy sobie 1800 km i jest największa w całej Unii Europejskiej. W projekcie digitalizacji zastosowano technologie, które pozwalają zdalnie i w czasie rzeczywistym monitorować i kontrolować pracę przepompowni, komór ciepłowniczych oraz 2,5 tys. węzłów cieplnych. System umożliwia zarządzanie z jednego centrum decyzyjnego, zapewniając dyspozytorom stały dostęp do niezbędnych danych, a także „podpowiada” optymalne rozwiązania w oparciu o matematyczną analizę danych bieżących i historycznych, dzięki czemu można lepiej zarządzać wahaniami zapotrzebowania. To z kolei przekłada się na wyższą efektywność sieci i mniejsze straty ciepła, a więc i mniejszy ślad węglowy.

Nasz dział IT od wielu lat szuka i wdraża rozwiązania, które zwiększą naszą elastyczność operacyjną  mówi Alicja Rybczyńska, dyrektor IT Grupy Veolia w Polsce. – Wprowadziliśmy systemy, które pozwalają nam na szybsze sprawdzanie wykonalności pomysłów. Innym sposobem na zwiększenie elastyczności jest automatyzacja pracy i odciążanie w nudnych, powtarzalnych czynnościach dzięki rozwiązaniom z obszaru robotyki i AI. W realiach dzisiejszego świata digitalizacja i szeroko rozumiana cyfryzacja nie są już dodatkiem do biznesu, a jego podstawą dodaje.

Rozwiązania cyfrowe w HR pozwalają oszczędzać planetę

Wykorzystanie chmury obliczeniowej i digitalizacja firmowych procesów nie tylko ułatwiają zarządzanie, co przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska i klimatu. Po wdrożeniu w Grupie Veolia programów „Cyfrowy pracownik” oraz „eTeczka” dokumenty można teraz przekazywać i podpisywać zdalnie, bez konieczności ich drukowania i wysyłania pocztą. Wykorzystanie podpisu cyfrowego i rezygnacja z drukowania dokumentów pozwala oszczędzić polskim spółkom Veolii ponad milion litrów wody rocznie i obniżyć emisję dwutlenku węgla o 11 ton.

Kultura organizacyjna i jasno wytyczony cel

Grupa Veolia jest przykładem tego, jak powinna wyglądać konsekwentnie realizowana transformacja cyfrowa. Kluczem do sukcesu są: jasno wytyczony cel, jakim jest większa skuteczność działania i dążenie do neutralności klimatycznej, a także odpowiednia kultura organizacyjna. W budowaniu tej ostatniej pomaga otwartość na nowe rozwiązania, które często pojawiają się oddolnie, ale również eksperymenty z wykorzystaniem dostępnych na rynku technologii. Ta zasada dotyczy tak cyfryzacji zadań administracyjnych, jak i wykorzystania VR do szkolenia pracowników.

– W ciągu najbliższej dekady blisko połowa pracowników w Polsce będzie miała ponad 45 lat, wielu osobom coraz trudniej odnajdywać się w świecie, który tak dynamicznie kreujemy. Rozwiązania przyszłości przybliżające nas do osiągnięcia celów klimatycznych wymagają zatem nie tylko inwestycji w innowacje technologiczne, ale również budowania odpowiednich kompetencji – zawodowych, osobistych i społecznych. Korporacje mają w tym ogromną rolę do odegrania. Bycie liderem transformacji ekologicznej zobowiązuje – dla nas to zatem jeden z filarów strategii mówi Agata Mazurek‑Bąk, członkini zarządu i dyrektor personalna Grupy Veolia w Polsce, odpowiedzialna także za zarządzanie zasobami ludzkimi Veolii w regionie Europy Centralnej i Wschodniej, Rosji i Kaukazu.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy