Myślenie strategiczne
Myślenie strategiczne to jedna z umiejętności niezbędnych w zarządzaniu organizacją i ludzką pracą. Pozwala przewidywać nadchodzące zmiany w środowisku biznesowym i działania konkurencji, a następnie odpowiednio wcześnie na nie reagować. Jak rozwijać tę umiejętność? W czym jeszcze przydaje się zdolność myślenia strategicznego?
Pokaż więcejPolscy menedżerowie wolą zarządzać ręcznie
Aż 86% ankietowanych prezesów polskich firm uważa, że strategiczne decyzje powinny być podejmowane odgórnie, podczas gdy niemal połowa ich kolegów zza granicy (46%) ufa w tej kwestii swoim zespołom – wynika z raportu EY-Parthenon CEO Outlook Survey 2022.
Złoty środek – czy można znaleźć najlepszy moment na ekspansję zagraniczną?
Korzystny wpływ ekspansji zagranicznej został potwierdzony w badaniach oraz praktyce biznesowej. W wyniku internacjonalizacji firmy zyskują dostęp do nowych rynków i strumieni przychodów. Może też być to sposób na optymalizację kosztów i dywersyfikację ryzyka, a także pozyskanie nowych zasobów – materialnych i niematerialnych – jak wykwalifikowani pracownicy, technologie, patenty czy alianse strategiczne. Połączenie powyższych korzyści przekłada się w efekcie na wyższą produktywność oraz większe możliwości rozwoju przedsiębiorstw.
Nikt nie zna swojej strategii, nawet najwyższa kadra menedżerska
Nowe badania ujawniają trzy zaskakujące powody, dla których menedżerowie nie znają strategii swojej firmy.
Można wytrenować strategiczny sposób myślenia
Co sprawia, że jedni potrafią planować i stosować strategie metapoznawcze, podczas gdy inni muszą się ich uczyć? Odpowiedzią jest odpowiednie podejście i ciągłe zadawanie kluczowych pytań: Co mogę zrobić, aby sobie ułatwić pracę? W jaki inny sposób mogę wykonać to zadanie? Czy istnieje sposób na zrobienie tego lepiej? Tylko tyle i aż tyle.
Gdy STRATEGIA łączy się z TAKTYKĄ – nowy numer "ICAN Management Review"
Szósty już numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy zacierającym się różnicom między strategią a taktyką. Wynikają one ze znacznie większej zmienności i nieprzewidywalności otoczenia biznesowego, co zmusza liderów do łączenia myślenia strategicznego z elastycznym zarządzaniem firmą.
Dlaczego tradycyjna strategia już nie działa?
Tradycyjne procesy strategiczne wymagają czasu i wnikliwej analizy zachowań konsumentów, rynków, konkurentów oraz sprawnego funkcjonowania modeli biznesowych, a także głębokiego zrozumienia ekonomiki branży i jej graczy. Zdolność do realizacji tego typu procesów nie istnieje w świecie cyfrowym, w którym sprawy toczą się szybko, ewolucja technologiczna może wziąć nieostrożnych z zaskoczenia, konkurenci są niesprecyzowani, a informacje na ich temat – skąpe i ulotne.
Strategia, czyli taktyka
„Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę” – czytamy na łamach Sztuki wojny napisanej przed wiekami przez Sun Tzu, chińskiego generała, uważanego dziś za jednego z najważniejszych myślicieli Dalekiego Wschodu.
Odpowiedzialny, zrównoważony i odporny biznes
Priorytety dla ery kowidjańskiej i klimatjańskiej.
Czas zastąpić atlas nawigacją
Recenzja książki Chrisa Outrama „STRAKTYKA. Jak w cyfrowych czasach strategia połączyła się z taktyką”.
Czy myślisz czasem o myśleniu?
Jedną z cech, która różni homo sapiens od innych gatunków jest jego zdolność do myślenia o… swoim myśleniu. Ile prawdy kryje się w tym stwierdzeniu, gdy rozłożymy je na czynniki pierwsze? Poznaj powody, dla których warto inwestować w uczenie się efektywnego myślenia.
Partnerstwo w trudnych czasach – rozwiązania bankowe wspierające przedsiębiorców
Pandemia doprowadziła do załamania wielu rynków, naruszenia łańcuchów dostaw i powiązań biznesowych na całym świecie.
5 sposobów na wykorzystanie LinkedIn w działalności firmy
LinkedIn z roku na rok zyskuje na popularności, szczególnie wśród ludzi biznesu. Potwierdzeniem tego jest m.in. czterokrotny wzrost – od 2012 roku - liczby wyszukiwań tej frazy w wyszukiwarkach. Dziś ta międzynarodowa platforma liczy ponad 645 mln zarejestrowanych użytkowników, w tym 2,5 mln pochodzących z Polski.
Czy organizacja może działać bez lidera?
Przywództwo może być dla każdej organizacji siłą i wsparciem. Potrafi też być jednak przekleństwem i obciążeniem.
Strategia w czasach destabilizujących innowacji
Z profesorem Harvard Business School w Bostonie, Claytonem M. Christensenem, rozmawiał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska”.
Spowolnienie, czyli szansa na sukces
Po dziesięciu latach nieustannego wzrostu przedsiębiorcy już nie zastanawiają się nad tym, „czy”, lecz „kiedy” nadejdzie spowolnienie gospodarcze. Niestety, wiele firm czeka biernie na nadejście trudnych czasów bądź rozważa jedynie cięcie kosztów i redukcje planów. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa widzą w recesji okazję do dalszego wzrostu. Dowiedz się, co je wyróżnia.
Strategia w czasach destabilizujących innowacji
Z profesorem Harvard Business School w Bostonie, Claytonem M. Christensenem, rozmawiał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska”.
Spowolnienie, czyli szansa na sukces
Po dziesięciu latach nieustannego wzrostu przedsiębiorcy już nie zastanawiają się nad tym, „czy”, lecz „kiedy” nadejdzie spowolnienie gospodarcze. Niestety, wiele firm czeka biernie na nadejście trudnych czasów bądź rozważa jedynie cięcie kosztów i redukcje planów. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa widzą w recesji okazję do dalszego wzrostu. Dowiedz się, co je wyróżnia.
Zwinna transformacja
W jaki sposób zerwać ze skostniałym i nieefektywnym modelem zarządzania? Jak rozbić silosy i wyzwolić energię poszczególnych pracowników? O zwinnej transformacji w firmach opowiada Arie van Bennekum.
Tańsza energia dzięki outsourcingowi
Obniżanie kosztów energii elektrycznej zużywanej przez organizację to więcej niż tylko korzystne umowy z dystrybutorami. Oszczędności przynieść mogą również dostępne w outsourcingu narzędzia stale podnoszące efektywność energetyczną przedsiębiorstw.
Strefy dobrych inwestycji
Utworzone ćwierć wieku temu specjalne strefy ekonomiczne stały się wydajnym narzędziem przyciągania inwestorów i niwelowania różnic między silniej i słabiej rozwiniętymi regionami Polski.