Powiadomienie
PROMOCJA
Testuj subskrypcję
ICAN Business Insight
za darmo przez 7 dni!
Myślenie strategiczne to jedna z umiejętności niezbędnych w zarządzaniu organizacją i ludzką pracą. Pozwala przewidywać nadchodzące zmiany w środowisku biznesowym i działania konkurencji, a następnie odpowiednio wcześnie na nie reagować. Jak rozwijać tę umiejętność? W czym jeszcze przydaje się zdolność myślenia strategicznego?
Pokaż więcejSzósty już numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy zacierającym się różnicom między strategią a taktyką. Wynikają one ze znacznie większej zmienności i nieprzewidywalności otoczenia biznesowego, co zmusza liderów do łączenia myślenia strategicznego z elastycznym zarządzaniem firmą.
Tradycyjne procesy strategiczne wymagają czasu i wnikliwej analizy zachowań konsumentów, rynków, konkurentów oraz sprawnego funkcjonowania modeli biznesowych, a także głębokiego zrozumienia ekonomiki branży i jej graczy. Zdolność do realizacji tego typu procesów nie istnieje w świecie cyfrowym, w którym sprawy toczą się szybko, ewolucja technologiczna może wziąć nieostrożnych z zaskoczenia, konkurenci są niesprecyzowani, a informacje na ich temat – skąpe i ulotne.
„Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę” – czytamy na łamach Sztuki wojny napisanej przed wiekami przez Sun Tzu, chińskiego generała, uważanego dziś za jednego z najważniejszych myślicieli Dalekiego Wschodu.
Priorytety dla ery kowidjańskiej i klimatjańskiej.
Recenzja książki Chrisa Outrama „STRAKTYKA. Jak w cyfrowych czasach strategia połączyła się z taktyką”.
Jedną z cech, która różni homo sapiens od innych gatunków jest jego zdolność do myślenia o… swoim myśleniu. Ile prawdy kryje się w tym stwierdzeniu, gdy rozłożymy je na czynniki pierwsze? Poznaj powody, dla których warto inwestować w uczenie się efektywnego myślenia.
Pandemia doprowadziła do załamania wielu rynków, naruszenia łańcuchów dostaw i powiązań biznesowych na całym świecie.
LinkedIn z roku na rok zyskuje na popularności, szczególnie wśród ludzi biznesu. Potwierdzeniem tego jest m.in. czterokrotny wzrost – od 2012 roku - liczby wyszukiwań tej frazy w wyszukiwarkach. Dziś ta międzynarodowa platforma liczy ponad 645 mln zarejestrowanych użytkowników, w tym 2,5 mln pochodzących z Polski.
Po dziesięciu latach nieustannego wzrostu przedsiębiorcy już nie zastanawiają się nad tym, „czy”, lecz „kiedy” nadejdzie spowolnienie gospodarcze. Niestety, wiele firm czeka biernie na nadejście trudnych czasów bądź rozważa jedynie cięcie kosztów i redukcje planów. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa widzą w recesji okazję do dalszego wzrostu. Dowiedz się, co je wyróżnia.
Z profesorem Harvard Business School w Bostonie, Claytonem M. Christensenem, rozmawiał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska”.
W jaki sposób zerwać ze skostniałym i nieefektywnym modelem zarządzania? Jak rozbić silosy i wyzwolić energię poszczególnych pracowników? O zwinnej transformacji w firmach opowiada Arie van Bennekum.
Obniżanie kosztów energii elektrycznej zużywanej przez organizację to więcej niż tylko korzystne umowy z dystrybutorami. Oszczędności przynieść mogą również dostępne w outsourcingu narzędzia stale podnoszące efektywność energetyczną przedsiębiorstw.
Rzeczywistość biznesowa zmienia się bardzo dynamicznie. Wymusza to na firmach zmiany w strategii, zwiększenie elastyczności w podejmowaniu decyzji, a na ich menedżerach – rozwój nowych kompetencji.
Utworzone ćwierć wieku temu specjalne strefy ekonomiczne stały się wydajnym narzędziem przyciągania inwestorów i niwelowania różnic między silniej i słabiej rozwiniętymi regionami Polski.
Krajowy przemysł farmaceutyczny odgrywa kluczową rolę w polskim systemie ochrony zdrowia. Jest także niezmiernie istotny dla naszej gospodarki i ma znaczenie strategiczne z punktu widzenia interesów państwa.
Aby dostosować się do turbulentnego świata biznesu, firmy muszą stać się bardziej elastyczne – co często oznacza szerszą dystrybucję władzy i odpowiedzialności, a także korzystanie ze zwinnych metod w realizacji projektów.
O pozycji rynkowej producenta leków decyduje głównie jego działalność badawczo-rozwojowa, a badania kliniczne odgrywają tu pierwszorzędną rolę.
Przepaść pomiędzy strategią a jej realizacją to nieustanny problem, którego nie udaje się rozwiązać w prosty sposób. Jak mówi japońskie przysłowie: „Wizja bez działania to sen na jawie. Działanie bez wizji to senny koszmar”.
Jeśli kiedykolwiek poszedłeś na kompromis w nadziei, że lepszy rydz niż nic, to pewnie wiesz, że kompromisy uwierają. Mam dobrą wiadomość – z najnowszej książki HBRP Decyzje doskonałe dowiesz się jak kompromisom powiedzieć stanowcze nie.
Firma Garamond mierzy się z wyzwaniem, przed jakim staje obecnie wiele organizacji starających się na nowo zdefiniować swoje procesy z myślą o epoce gospodarki cyfrowej. Wobec związanych z nią oczekiwań digitalizacja jest lub wkrótce będzie koniecznością.