Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Sterowanie tankowcem na wodach oceanu

Premium

· · 7 min
Sterowanie tankowcem na wodach oceanu

Aby dostosować się do turbulentnego świata biznesu, firmy muszą stać się bardziej elastyczne – co często oznacza szerszą dystrybucję władzy i odpowiedzialności, a także korzystanie ze zwinnych metod w realizacji projektów. Zmiana kultury organizacyjnej nie jest jednak łatwa, zwłaszcza w wielopłaszczyznowej organizacji. O tym, jak skutecznie przekształcić styl przywództwa w fabryce samochodów, mówi Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań.

Współczesny krajobraz biznesowy jest określany jako zmienny, złożony, niepewny i niejednoznaczny. Jakie wyzwania korespondujące z modelem świata VUCA stoją przed Volkswagenem Poznań i jak pan jako przywódca jest na nie przygotowany?

Za każdą składową VUCA kryją się dla biznesu inne wyzwania. Zmienność to sytuacja, z którą mamy do czynienia np. w Europie przy okazji dyskusji na temat wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Wszyscy się zastanawiają, jaki będzie to miało na nas wpływ. Anglia była i nadal stanowi nasz drugi co do wielkości największy rynek. Nikt nie wie, co się stanie po brexicie, w szczególności – jak w nowej rzeczywistości będą funkcjonowały uregulowania prawne, w tym podatkowe. Mówiąc o złożoności, nie można pominąć obecnych regulacji związanych z emisjami dwutlenku węgla czy nowych systemów pomiaru emisji spalin, takich jak WLTP, regulujących ich dopuszczalną ilość. Wszystkie te złożone kwestie wpływają na to, jak powinniśmy projektować samochody. Sprawy nie ułatwia fakt, że regulacje zmieniają się bardzo szybko, więc trudno za nimi nadążyć. Niepewnością charakteryzuje się szczególnie rynek globalny. Trudno przewidzieć dalszy rozwój sytuacji na linii Waszyngton‑Pyongyang. Turcja, która również jest jednym z naszych największych rynków, też rodzi niepewność. I wreszcie niejednoznaczność – wszyscy wiemy, że są potrzebne regulacje dotyczące emisji dwutlenku węgla. Jednak Niemcy ponad 50% elektryczności pozyskują z węgla i innych nieodnawialnych źródeł. Produkcja pojazdów z napędem elektrycznym będzie miała sens dopiero wtedy, gdy na każdym etapie łańcucha wartości zrezygnujemy z węgla.

Staramy się tak pokierować myśleniem naszych menedżerów, by byli przygotowani na szybką zmianę, jeżeli którykolwiek z tych czynników (zmienność, złożoność, niepewność, niejednoznaczność) stanie się szczególnie dotkliwy. Musimy też przygotować na to pozostałych pracowników. Powinniśmy pamiętać, że stara prawda mówiąca o tym, że gospodarka podlega cyklom koniunkturalnym – po siedmiu latach znacznego wzrostu zwykle przychodzi siedem lat słabego wzrostu – nie odzwierciedla rzeczywistości. Amplituda tych zmian pogłębiła się, a wzrasta także ich częstotliwość – wzrost lub spadek odbywa się bardzo szybko i w nieregularnych odstępach.

...

Zostało 76% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów i korzystaj z treści Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Filip Szumowski

Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)

Jens Ocksen

Prezes zarządu Volkswagen Poznań i członek kierownictwa marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.

Polecane artykuły

Polecane artykuły