Praca
Jak zarządzać cyfrowymi talentami, by ich nie stracić
Transformacja cyfrowa coraz mocniej wkracza w życie organizacji, a zarządzanie zasobami ludzkimi nie jest pod tym względem wyjątkiem. Coraz częstsze przenoszenie działalności biznesowej do sieci oraz wzrost zainteresowania automatyzacją procesów doprowadziły do zwrócenia większej uwagi na rekrutację i zatrzymywanie pracowników.
Employer branding w walce o pracownika
„Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” – brzmiało porzekadło w przeszłości. Dziś funkcjonuje ono również, ale z małą zmianą. W miejsce „szefa” należy wstawić „pracownika”. W dobie przewagi popytu nad podażą na rynku pracy to firma musi dbać o to, by być miejscem, w którym chce się pracować.
„Wielka rezygnacja” tylko dla bogatych
Jednym z ubocznych efektów koronawirusa stało się przewartościowanie stosunku do życia i pracy. Wiele osób stwierdziło, że etat w korporacji to nie jest najlepszy sposób na życie, co zaowocowało masowymi odejściami. Czy zjawisko nazywane wielką rezygnacją może odcisnąć piętno również na polskim rynku pracy?
Wirtualna rzeczywistość w procesie onboardingu
Polskie firmy coraz częściej napotykają na trudności z pozyskaniem pracowników. Jak podaje GUS stopa bezrobocia w sierpniu 2021 wyniosła 5,8 i była najniższa od ponad roku. Oznacza to, że pozyskanie talentów z rynku może być w najbliższych miesiącach niełatwym procesem. Dlatego dla reputacji firmy tak ważny jest dobrze przeprowadzony onboarding. Na przykład za pomocą VR.
Rynek pracownika – to hasło będzie aktualne przez co najmniej 30 lat
„Ech, ta dzisiejsza młodzież…” Tradycyjne narzekanie osób starszych brzmi coraz częściej i mocniej również w kontekście poszukiwania pracowników. To młodzi dyktują dziś warunki na rynku pracy, a te są coraz częściej przez pracodawców akceptowane. Dlaczego? Po pierwsze, ponieważ brakuje rąk (i głów) do pracy. Po drugie, wymagania młodych często przyczyniają się do… rozwoju przedsiębiorstw.
Employer branding: marka pracodawcy kluczem do lojalności pracowników?
Jeszcze do niedawna najczęstszymi powodami zmiany pracodawcy były brak możliwości rozwoju i docenienia, zła atmosfera pracy czy też brak motywacji. Dziś jednym z głównych motywów jest brak poczucia bezpieczeństwa. Firmy, którym zależy więc na utrzymaniu cennych pracowników, powinny wykorzystać employer branding.
Dlaczego zmieniamy pracę
Zmieniam pracę! Wiele osób podjęło tę decyzję przynajmniej raz w życiu, niektórzy częściej, nawet znacznie częściej. Zbadaliśmy, co przekonuje zatrudnione osoby, że sytuacja dojrzała do zmian.
To nie rozwój technologiczny napędza automatyzację, lecz... demografia
Nowe badania naukowców z MIT i Boston University pokazują, że robotyzacja i automatyzacja stosowane są najchętniej w starzejących się społeczeństwach. Ich zadaniem staje się wypełnianie luk demograficznych, zwłaszcza w przemysłowej sile roboczej.
Pandemia nie sprzyja lojalności w pracy
Czasy pandemii na długo będą kojarzyć się z huśtawką na rynku pracy. Najpierw mieliśmy gwałtowną,
choć nietrwałą zmianę z rynku pracownika, na rynek pracodawcy, a potem z dnia na dzień wiele firm przeszło na pracę zdalną i hybrydową. Jak to odbiło się na lojalności pracowników wobec pracodawców?
A ty za ile sprzedasz duszę korporacji? Trzy czwarte Polaków jest gotowych pracować wbrew swoim przekonaniom – liczy się kasa
Polacy wręcz marzą o pracy w dużych, zagranicznych firmach, nawet jeśli miałoby to oznaczać wyrzeknięcie się własnych zasad, wartości i dołączenie do wyścigu szczurów. Co więcej, cena, za jaką bylibyśmy w stanie oddać duszę diabłu, okazuje się niezbyt wygórowana.
Kapitał społeczny: czy będziemy mieli z kim pracować?
Polska ma jeden z najniższych wskaźników kapitału społecznego w Europie. Część badaczy tego zjawiska uważa, że jego deficyt uniemożliwi nam dalszy wzrost gospodarczy.
Nie czekaj aż pracownik sam poprosi o podwyżkę, bo możesz go stracić
Polacy wolą szukać pracy u konkurencji niż poprosić szefa o podwyżkę. Tymczasem rekrutacja i szkolenia trwają i kosztują znacznie więcej niż podniesienie pensji osobie znającej już realia, w jakich funkcjonuje firma. Dlatego co pewien czas warto urealniać siatkę płac i sprawdzać nastroje panujące wśród załogi.
Pracownicy mniej obawiają się utraty zatrudnienia i są bardziej otwarci na zmianę
Pomimo trwającej nadal pandemii, obecnie znacznie mniej obawiamy się utraty źródła dochodów. Z optymizmem oceniamy też możliwość rozwoju i znalezienia lepszych warunków zatrudnienia.
Zwolnienia są kosztowne – w Polsce i na świecie
Analiza aktualnych przepisów dotyczące zatrudniania i zwalniania pracowników w 62 krajach świata pokazała ciekawe podobieństwa i różnice między rozwiązaniami prawnymi obowiązującymi w poszczególnych państwach.
Jaki powinien być pracownik idealny? Oto 8 cech, które wskazali polscy przedsiębiorcy
W świecie nieustannych, często wręcz zaskakujących zmian, firmy muszą szybko dostosowywać swoje modele biznesowe do nowych warunków rynkowych. Nie jest to możliwe bez zatrudnienia właściwych ludzi, co pokazuje raport World Economic Forum.
Przyszłość benefitów pracowniczych
Czego obecnie pracownicy oczekują od pracodawców w ramach oferowanych benefitów – w kontekście "nowej normalności".
Szukasz nowego pracownika? Lepszą opcją może być zatrudnienie kogoś, kto pracował już w twojej firmie
Firmy poszukują często nowych pracowników, którzy wniosą do organizacji świeże wartości i talenty. Jednak osoby spoza przedsiębiorstwa muszą mieć czas na aklimatyzację, a i znalezienie odpowiedniego kandydata bywa zwykle dużym wyzwaniem i obarczone jest ryzykiem błędu.
Pandemia niestraszna polskim przedsiębiorcom – firmy planują zwiększać zatrudnienie i podnosić płace
Polscy pracodawcy uważają kondycję finansową swoich firm za stabilną. Tylko niewielki odsetek w ciągu najbliższego półrocza planuje zwolnienia, a 17% chce zwiększyć zatrudnienie, a nawet podnieść płace.
Czy pandemia jest okazją do pozyskania talentów?
Pierwszy lockdown uodpornił firmy na drugą falę pandemii. Przedsiębiorstwa zoptymalizowały koszty i zasoby, pozbywając się nadmiaru rezerw, zrewidowały plany działania, zadbały o bezpieczeństwo ludzi i wprowadziły na stałe model pracy zdalnej.
Pokolenia Y i Z: o sobie, o pracy, o świecie – po pandemii
Co obecnie myślą przedstawiciele pokolenia Y i Z na temat otaczającej ich rzeczywistości, kariery zawodowej, roli biznesu w społeczeństwie, jak chcą zmienić świat w którym żyją? Czy ich poglądy zmieniły się pod wpływem pandemii?