Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Wystartował projekt Poland, Go Global

· · 2 min

**Poszukując nowych rynków zbytu polskie firmy coraz częściej i coraz odważniej patrzą poza granice naszego kraju. Z myślą o nich powstał Think Tank „POLAND, GO GLOBAL”, którego celem jest wspieranie polskich przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej. Inicjatorami projektu są KGHM Polska Miedź oraz ICAN Institute, wydawca polskiej edycji Harvard Business Review. **

W poniedziałek, 12 listopada 2012 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja inauguracyjna Think Tanku „POLAND, GO GLOBAL”.

Projekt ten - wspólna inicjatywa KGHMICAN Institute - ma na celu propagowanie wiedzy i doświadczeń w zakresie umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie platformy współpracy i wymiany najlepszych praktyk pomiędzy firmami. Dlatego do udziału w spotkaniu inaugurującym projekt zaprosiliśmy przedsiębiorców od lat skutecznie rywalizujących na rynkach zagranicznych oraz przedstawicieli świata polityki, w tym Jerzego Buzka byłego premiera i przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i obecnego europosła. Obok prezesa KGHM Herberta Wirtha, swoimi międzynarodowymi doświadczeniami dzielili się z uczestnikami konferencji m.in. Krzysztof Domarecki, prezes firmy Selena, producenta i dystrybutora chemii budowlanej, Andrzej Jagiello, prezes firmy Kopex, dostawcy rozwiązań dla górnictwa, czy Ewald Raben, prezes firmy logistycznej Raben.

Prezesi, których zaprosiliśmy do panelu dyskusyjnego, dostrzegli na pewnym etapie rozwoju ich firm, że polski rynek jest już dla nich zbyt mały i nadszedł czas na podbicie rynków zagranicznych. I doskonale radzą sobie na tych rynkach, dzięki starannie przemyślanej strategii i ofercie, która skutecznie konkuruje z produktami i usługami zagranicznych rywali. Przed podobnym wyzwaniem staje dziś coraz więcej firm polskich przedsiębiorców. Jak wskazuje raport „Polski Czempion” przygotowany przez firmę doradczą PwC, od początku XXI w. wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm systematycznie rośnie. Do 2011 r. ich łączna wartość zbliżyła się do 45 miliardów USD, a w ciągu 5 ostatnich lat wielkość środków zainwestowanych przez polskich przedsiębiorców wzrosła o ponad 200%! Największą z dotychczasowych inwestycji było sfinalizowane w marcu tego roku przejęcie przez KGHM kanadyjskiej spółki górniczej Quadra FNX. Wartość transakcji wyniosła 9,1 miliardów złotych.

Think Tank „POLAND, GO GLOBAL!” ma być przede wszystkim platformą wymiany doświadczeń i wiedzy w obszarze ekspansji zagranicznej polskich firm. - Zamierzamy podjąć wysiłki w celu zapewnienia teoretycznej i praktycznej wiedzy niezbędnej do internacjonalizacji przedsiębiorstw w Polsce oraz promocji ekspansji zagranicznej jako czynnika rozwoju - mówi Andrzej Jacaszek, wydawca Harvard Business Review Polska. Ale też polskie firmy dzięki współpracy i wzajemnemu wsparciu mogą pomagać sobie w ekspansji zagranicznej. Jednak współpraca musi być oparta o rachunek ekonomiczny. - Zapraszamy do tworzenia wspólnych grup interesu w poszczególnych krajach, w których KGHM zainwestował. Oczekujemy od polskich firm konkurencyjnej oferty dostarczania produktów i usług do zagranicznych projektów. A przy okazji te firmy mogą promować swoje usługi u innych odbiorców - mówi Herbert Wirth, prezes KGHM.

Według ekspertów uczestniczących w konferencji zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców na informacje o zagranicznych rynkach od doświadczonych w tym obszarze firm będzie coraz większe. - Nie można uczestniczyć w ekspansji zagranicznej nie wiedząc, gdzie, jak i dlaczego. W związku z tym, informacje, które będą spływały za pośrednictwem „POLAND, GO GLOBAL!” pokazujące, kto i co zrobił, jakie są problemy i wyzwania, które rynki czego oczekują, jak wygląda kultura biznesowa w różnych krajach - to jest ogromna pomoc dla tych, którzy będą chcieli wychodzić na rynki zagraniczne - mówił Jacek Socha, wiceprezes PwC i były przewodniczący Komisji Papierów Wartosciowych i Giełd. - Po osiągnięciu sporych kompetencji w kraju lub regionie polskie firmy powinny myśleć o ekspansji globalnej. Mamy tu bardzo dobre przykłady, nie tylko prób, ale i realnych sukcesów - przekonuje Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild i były prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

Paweł Kubisiak

Redaktor merytoryczny "ICAN Management Review".

Polecane artykuły