Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Siła rekomendacji, którą możesz wykorzystać w biznesie

· · 2 min
Siła rekomendacji, którą możesz wykorzystać w biznesie

Silniki rekomendacji. Niewiele o nich wiemy, choć wszyscy się z nimi spotykamy, kiedy Netflix zadziwiająco trafnie proponuje nam kolejny film do obejrzenia, Spotify domyśla się, czego chcielibyśmy jeszcze posłuchać, a Amazon sugeruje dokupienie produktów, które okazują się zaskakująco przydatne.

To ciekawe, że w grę wchodzą zawsze jakieś „silniki”. W XVIII wieku silniki parowe były tym, co na poważnie rozpędziło rewolucję przemysłową – i całkowicie zmieniło produkcję czy transport. Dziś mamy natomiast do czynienia z silnikami rekomendacji – działającymi cichutko w tle,  bez huku i dymu – lecz tak naprawdę mającymi wpływ na jeszcze więcej aspektów naszego życia. W gruncie rzeczy, silniki rekomendacji zmieniają nie tylko sprzedaż czy doświadczenie klienta. Zmieniają wszystko.

Różnica między maszynami parowymi a silnikami rekomendacji polega bowiem na tym, że w przypadku tych drugich nie chodzi już o akcję typu „para buch, koła w ruch”, ale o porywającą siłę wiedzy, siłę informacji. To siła, która wprawia w ruch znacznie potężniejsze maszyny, która obraca trybami największych firm technologicznych na świecie. Jeśli chcesz, by poruszała ona również kołami twojego biznesu, musisz zrozumieć, jak działają silniki rekomendacji – i zacząć je wykorzystywać.

Gwarantowane minimum

Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy po przeczytaniu książki Michaela Schrage'a zrozumiesz, jak działają silniki rekomendacji i na czym polega ich niesamowita skuteczność, to mogę to spokojnie zagwarantować. Tak, ta książka tłumaczy to w sposób doskonały, ukazując mechanizmy rekomendacji w teorii i w praktyce, posługując się bogatymi i ciekawymi przykładami. Jeśli szukasz zatem przydatnej, gruntownej wiedzy, podanej w sposób zrozumiały nie tylko dla informatyka czy matematyka, ale dla każdego, kto posługuje się językiem biznesu, będziesz usatysfakcjonowany.

Zrozumiesz, na czym polega fenomen działania platform takich jak Amazon, Google, Alibaba, Netflix czy TikTok. Docenisz duże bazy danych, uczenie maszynowe i wykorzystanie algorytmów z zakresu sztucznej inteligencji. Jeśli myślisz o wprowadzeniu lub usprawnieniu systemów rekomendacji we własnym biznesie, zdobędziesz wiedzę, która bardzo ci się przyda. Ale muszę cię równocześnie ostrzec, że omówiłem na razie tylko program minimum. Jeśli przeczytasz całą książkę Schrage'a, zrozumiesz znacznie więcej.

Przeszłość i przyszłość

Pierwsze zdziwienie pojawia się wtedy, gdy po krótkim rozdziale wprowadzającym autor sięga zaskakująco głęboko w przeszłość. Omawia historię starożytnej Grecji czy starożytnych Chin, renesansowych Włoch czy wiktoriańskiej Anglii. Przytacza wiele historii pełnych magii, astrologii, zabobonów, lecz przede wszystkim wróżb, proroctw i przewidywań. Jak sam pisze: „Na początku silniki rekomendacji pochodziły od bogów. (...) Starożytni astrolodzy na całym świecie przekonywali o wpływie niebios na ziemskie sprawy. Wyrocznie, wróżbici i prorocy zajmowali się interpretacją wróżb i omenów dla wszystkich, którzy o to prosili. Pragnienie bożej rady wykraczało poza czas, kulturę i geografię”.

Czy te historie rzeczywiście przydadzą się czytelnikom, zwłaszcza tym nastawionym na maksymalnie praktyczne wykorzystanie wiedzy przekazywanej przez autora? Tak – i to z dwóch powodów. Po pierwsze, Schrage udowadnia, że „podobieństwo do współczesnych rozwiązań jest zdumiewające”, więc rozumiejąc mechanizmy starożytnych wróżb, lepiej poznajemy też to, co najcenniejsze i najskuteczniejsze we współczesnych rekomendacjach.

Po drugie, zostajemy równocześnie przygotowani na ostatni rozdział tej książki. A jest to rozdział niezwykły – bardzo futurystyczny i bardzo błyskotliwy, analizujący już nie teraźniejszość, ale możliwą przyszłość związaną bezpośrednio z rozwojem silników rekomendacji. Nie chodzi tu przy tym tylko o rozwój nowych technologii – autor dotyka w nim kwestii fundamentalnych, dotyka zagadnień związanych z wolną wolą czy szczęściem jednostki. Jego rozważania są zarazem fascynujące i... przerażające.

Parafrazując autora – o ile na początku silniki rekomendacji pochodziły od bogów, o tyle wiele wskazuje na to, że na boskich możliwościach tych systemów również skończymy.

Bo siła rekomendacji stale rośnie.

Najnowsza książka Michaela Schrage'a:

Siła rekomendacji. Jak Amazon, Netflix i Spotify skutecznie angażują uwagę użytkowników

została wydana przez ICAN Institute.

Tu możesz kupić:

Michael Schrage

Pracownik naukowy ośrodka Center for Digital Business na MIT Sloan School.

Tomasz Kulas

Redaktor prowadzący "ICAN Management Review" oraz redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły

Polecane artykuły