Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Nikt nie jest bezpieczny

· · 1 min

Przełomowe innowacje, czyli nowe produkty, technologie lub modele biznesowe, które zmieniają reguły gry rynkowej, dotykają wszystkie bez wyjątku branże. I choć rzadko nadchodzą niespodziewanie, bez znaków ostrzegawczych, zaskakująco często tradycyjni gracze nie są w stanie skutecznie się im przeciwstawić lub płynnie dostosować się.

Z tego powodu przygotowaliśmy zestaw artykułów dotyczący właściwej reakcji na nadchodzący sztorm. Autorzy artykułu Jak zwyciężyć w konfrontacji z przełomową innowacjąprzedstawiają sposób na ustalenie, jak bardzo niebezpieczna dla twojej firmy będzie zmiana. Jeśli dokładnie zrozumiesz, do jakich zadań klienci wybierają twoją firmę, jaką faktyczną przewagą dysponujesz ty oraz innowator, a także jakie bariery ma on do pokonania, z łatwością odgadniesz, czy nadchodząca destabilizacja odeśle do lamusa twój model biznesowy. Wówczas będziesz mógł odpowiednio zareagować. Jak to zrobić, wyjaśniają autorzy artykułu Dwie drogi do strategicznej regeneracji, którzy proponują, by firmy atakowane przez nowych graczy podjęły dwie odrębne, ale równoległe inicjatywy: transformacja A powinna obejmować repozycjonowanie podstawowej działalności w celu dostosowania jej do zmienionego otoczenia rynkowego, natomiast transformacja B powinna polegać na uruchomieniu nowej, przełomowej sfery działalności, która stanie się dla firmy źródłem przyszłego wzrostu.

Barierą w skutecznej reakcji na destabilizację rynkową może być wewnętrzny opór przed zmianą. Kiedy poważna inicjatywa transformacyjna osiada na mieliźnie, przywódcy często obwiniają firmową kulturę o zepchnięcie jej z kursu. Próbują więc ruszyć do przodu, rewolucjonizując tę kulturę – ale ich wysiłki przeważnie idą na marne lub przynoszą skutki odwrotne do zamierzonych. Jak sprostać temu wyzwaniu, przeczytają Państwo w artykule Trwała przemiana kulturowa.

Wiele organizacji nie potrafi identyfikować swoich problemów – tych, które mają decydujące znaczenie dla strategii. W rezultacie rozwiązują niewłaściwe problemy – gubiąc po drodze szanse rynkowe i marnotrawiąc swoje zasoby. Kluczem do sukcesu jest umiejętność zadawania właściwych pytań. Szczegóły przedstawiamy w tekście Czy rozwiązujesz właściwy problem?.

Polecam Państwu także lekturę pozostałych artykułów i życzę zdolności do szybkiej i skutecznej reakcji na zmiany rynkowe.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy