1
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Korki mniejsze nawet o 80% – pozytywny efekt pandemii w Polsce

Tomasz Kulas PL
·  ·
Korki mniejsze nawet o 80% – pozytywny efekt pandemii w Polsce

Jednym z pozytywnych efektów pandemii COVID‑19 okazało się znaczne zmniejszenie ruchu samochodów w największych miastach Polski. Teraz wiemy już dokładnie – o ile mniejsze, za sprawą badania TomTom Traffic Index 2020.

Dla nikogo, kto poruszał się po polskich drogach w szczytowych miesiącach pandemii, ta informacja nie będzie zaskoczeniem. Ruch samochodów zmniejszył się znacząco, podobnie jak poziom zakorkowania ulic największych polskich miast w przedpołudniowych i popołudniowych godzinach szczytu. Dzięki temu również te osoby, które nie zaczęły pracować w trybie zdalnym, ale dojeżdżały nadal do miejsca wykonywania swojej pracy, traciły na to w 2020 roku zauważalnie mniej czasu.

Fale tłumią korki

TomTom Traffic Index 2020 przedstawia wyniki pomiaru dla ponad 400 miast świata – w tym dwunastu miast i aglomeracji w Polsce. Znalazły się wśród nich (kolejność według poziomu zakorkowania): Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań, Warszawa, Trójmiasto, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin, Białystok, Bielsko‑Biała i Katowice. W każdym z tych miast rozluźnienie na ulicach spowodowane pandemią było różne – w zależności od wcześniejszego natężenia ruchu i problemów komunikacyjnych – niemniej powtarzała się podstawowa reguła.

Najwyraźniejsze spadki zakorkowania miejskich ulic notowane były w tych miesiącach, w których pojawiały się kolejne fale pandemii – i związane z nimi działania administracji państwowej. „Pierwsza fala” spowodowała zatem, że znacznie łatwiej jeździło się po ulicach w kwietniu i maju, natomiast „druga fala” przekonała wielu kierowców do pozostania w domach w październiku, listopadzie i grudniu.

Poziom korków niższy o blisko 80%

Już od marca notowane były spadki poziomu zakorkowania na poziomie 20–40%, jednak najłatwiej jeździło się po miastach kierowcom w kwietniu 2020 roku. Doszło wtedy do rekordowego zmniejszenia ruchu w godzinach szczytu, na przykład w Warszawie podczas najbardziej zatłoczonych godzin przedpołudniowych poziom zakorkowania spadł aż o 79%. Również inne badanie miasta zanotowały w kwietniu wyraźne rozluźnienie na ulicach – zazwyczaj na poziomie 50–70%. Nieco mniejsze, choć nadal zdecydowane spadki ruchu samochodowego notowane były w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku.

Dlaczego lubimy pracę zdalną...

Jeśli spojrzymy na badanie firmy TomTom w szerszym kontekście, pozytywny wydźwięk tego materiału może zostać jednak zaburzony. Oczywiście to, że mieszkańcy miast nie tracą już tyle czasu na stanie w korkach, to wspaniała wiadomość, ale musimy też pamiętać, że to rozluźnienie na ulicach wynika w znacznej mierze z osłabionej kondycji polskiej i światowej gospodarki. Nasuwa się tu analogia z organizmem człowieka – nikt nie lubi, jeśli boli go ręka albo ząb, niemniej zmniejszenie poziomu bólu może też czasem świadczyć o tym, że nasze zdrowie wcale się nie poprawiło, lecz wręcz przeciwnie, doszło już do obumierania tkanek. Korki w miastach są tego typu bólem – nikt ich nie lubi, ale rosnące natężenie ruchu samochodowego świadczyło jednak o rozwoju gospodarczym, zaś jego wyraźny spadek – o regresji.

Nie zapominajmy też o tym, że korki wcale do końca nie zniknęły. Niestety, w najbardziej zatłoczonych polskich miastach nadal tracimy każdego roku sporą część życia wyłącznie na bezproduktywne stanie podczas dojazdów i powrotów z pracy.

Ile życia straciliśmy na stanie w korkach w 2020 roku?

  • Łódź: 6 dni i 7 godzin (1 dzień i 11 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Kraków: 6 dni i 3 godziny (2 dni mniej niż w 2019 roku)

  • Wrocław: 5 dni i 20 godzin (1 dzień i 6 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Poznań: 4 dni i 19 godzin (2 dni i 11 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Warszawa: 5 dni i 11 godzin (2 dni i 5 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Trójmiasto: 4 dni i 23 godziny (1 dzień i 8 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Bydgoszcz: 4 dni i 14 godzin (1 dzień i 6 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Szczecin: 4 dni i 7 godzin (21 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Lublin: 3 dni i 22 godziny (7 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Białystok: 3 dni i 13 godzin (20 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Bielsko‑Biała: 2 dni i 14 godzin (18 godzin mniej niż w 2019 roku)

  • Katowice (aglomeracja): 2 dni i 11 godzin (21 godzin mniej niż w 2019 roku)

Tomasz Kulas

Redaktor prowadzący "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska"

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy