Niezależnie od branżowej sezonowości, listopadowo‑grudniowym słowem‑kluczem są święta. Działy sprzedażowe walczą w terenie o to, aby świąteczne promocje stały się prawdziwą bombą, podczas gdy działy wspierające, m.in. personalny czy komunikacji, dekorują biuro… bombkami.
Wykorzystajmy chwile grudniowego przestoju w rekrutacjach i świąteczny nastrój w korporacjach na wykonanie bilansu rocznego. W jakim celu? Weźmy oddech przed styczniową mobilizacją, nakreślając sytuacyjną mapę komunikacji i zastanawiając się, co nam przyniósł ten rok.
Oto kilka punktów, które nieinwazyjnie pozwolą naostrzyć piłę, aby zrealizować wzrosty zaplanowane na przyszły rok.
![Jak złapać noworoczny oddech?](https://cdn.ican.pl/f/res-minimized/9EbZkWj6SCV38/1/3uPtTG4K2eDLgkqVUsx24z9PgWPiWGRMf.jpg)
Czas porządków
Wiedza, ciekawe studia przypadków, inspiracja. Odłożone na później inspiracyjne newslettery z portali branżowych, które stanowią sporą część folderu nieprzeczytane w skrzynce odbiorczej, mają nadzieję, że właśnie nadszedł ich czas.
**Rankingi i konkursy. **Taki okres to świetny moment na analizę pozycji firmy w konkursach i rankingach. Które są ważne w naszej branży? Jaka jest ich metodologia? Co trzeba zrobić, żeby w nich zaistnieć?
Uaktualnienie i urealnienie. Uaktualnij plany komunikacyjne, matrycę komunikacyjną, komunikacyjny roadmap, communication ladder czy inny dokument strategiczny, z którego korzystasz. Urealnij grupy docelowe. Przeanalizuj demografię i zmiany w profilu psychospołecznym pracowników, na przykład sprawdź, jak dotrzeć do powracających po urlopie rodzicielskim mam. Dane z działu personalnego podpowiedzą Ci, czy organizacja się odmładza, czy starzeje. Ogólnie rzecz biorąc, HR‑owe big data pomoże wyznaczyć kierunek rozwoju narzędzi w nadchodzącym roku.
Czas analizy
Przedświąteczne zmniejszenie ruchu na biurowych korytarzach wykorzystaj na lekturę i wyciągnięcie wniosków z tego, co już zadziało się w komunikacji. Przeanalizuj raporty intranetowe. Bardziej szczegółowo niż zwykle wczytaj się w najczęściej czytane wiadomości i postaraj się zidentyfikować źródło sukcesu.
Analiza treści. Jeśli do tej pory tego nie próbowałeś, przyjrzyj się najważniejszym przesłaniom i słowom kluczowym, które wypływają z komunikatów. Zrób audyt spójności treści w komunikacji korporacyjnej.
Lessons learned. Znajdź notatki ze zrealizowanych projektów. Zobacz, co można byłoby zrobić inaczej, lepiej.
Czas refleksji
A może chwilę refleksji ubrać w przedświąteczny pitstop workshop? Zorganizować podsumowujące rok refleksyjne spotkanie, zebrać pomysły, słuchać rad i podpowiedzi, wyciągnąć wnioski. Jak na torze Formuły 1. Kilkusekundowa wymiana opon jest poprzedzona wielogodzinnymi debatami ekspertów. Lepiej wypracować rozwiązania poza torem, żeby nie dyskutować zbyt długo przed ostatnim okrążeniem w trakcie wyścigu.
Czas testowania
Jeśli w nowym roku zamierzasz wprowadzić nowe narzędzia technologiczne, okres między świętami a sylwestrem to czas beta‑testowania. To szansa na testy nowych funkcjonalności narzędzi, aplikacji do wykorzystania w firmie, a nawet na pilotażowe spotkania kontrolne, by przekonać się, jak nowy format sprawdzi się w praktyce, testowane na mniejszej grupie osób, które pozostały w biurze i niecierpliwie czekają na oficjalny e‑mail dotyczący skrócenia czasu pracy 31 grudnia.