Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Jak zerwać z wypaleniem w 4 krokach

· · 2 min
Jak zerwać z wypaleniem w 4 krokach

To był przepis na wypalenie: dwa lata pracy, często po godzinach, przy jednoczesnym pełnieniu funkcji rodzica czy opiekuna, w poczuciu izolacji od przyjaciół i współpracowników, którzy mogliby zagwarantować emocjonalne i praktyczne wsparcie. Jak wykazały badania  przeprowadzone przez Korn Ferry w 2021 roku, 89% profesjonalistów twierdziło wówczas, że są wypaleni, a zdecydowana większość (81%) przyznało, że są wypaleni bardziej niż na początku pandemii.

Większość ekspertów jest zdania, że sytuacja ta nie zmieniła się teraz, gdy pandemia wygasa, zwłaszcza wśród pracowników, którzy przywykli już do tej pandemicznej rutyny. „Ludzie, którzy się wypalają zazwyczaj biorą na siebie więcej i więcej, co jeszcze pogłębia poczucie wypalenia, ponieważ są znani z tego, że można im zlecać więcej i więcej” twierdzi Frances Weir, doradca zawodowy w Korn Ferry Advance.

Niezależnie czy powodem jest brak pasji do tego co się robi, znużenie spowodowanego ilością przepracowanych godzin czy po prostu skumulowane obciążenie z ostatnich kilku lat, zdaniem ekspertów, są sposoby na wciśnięcie przycisku „pauza”, refleksję nad tym co prowadzi do wypalenia i znalezienie sposobu na większą równowagę.

Nie rzucaj pracy

Kiedy czujemy, że sięgnęliśmy już samego dna, łatwo jest, w desperacji sięgnąć po radykalne rozwiązania, takie jak natychmiastowe złożenie wymówienia. Jednak eksperci ostrzegają że zrezygnowanie z pracy nie zlikwiduje braku równowagi, czy pasji, ponieważ w związku z brakiem struktury i wynagrodzenia, wzrośnie poziom stresu. Lepiej jest zaplanować działania, która pozwolą rozładować stres, takie jak poranny spacer, czy pisanie dziennika.

Bądź bardziej społecznie zaangażowany

Obecnie, w miarę jak świat ponownie się otwiera, spotykanie się z innymi ludźmi staje się balsamem, którego wielu ludzi potrzebuje, by odzyskać właściwą perspektywę. Odezwij się więc do kolegów, mentorów, przyjaciół z prośbą o feedback dotyczący twojej sytuacji. Słuchanie opinii innych często pomaga w zrozumieniu własnych dylematów poprzez nawiązanie relacji z osobami, które mogą mieć podobne problemy.

Ważne jest by czasem odpocząć od odpowiedzialności i zrobić coś przyjemnego. „Obecnie potrzebujemy ludzi wokół nas bardziej niż dotychczas” - twierdzi Weir. „Zaplanuj spotkania o nieformalnym charakterze, nawet jeśli przybywa obowiązków”.

Ustal (lub przywróć) granice

W przypadku wielu profesjonalistów, praca z domu doprowadziła do zatarcia i tak niewyraźnych już granic pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Aby temu przeciwdziałać przeznacz tydzień na monitorowanie twojego czasu, a następnie zgromadzone dane pokaż szefowi razem z sugestiami jak lepiej tym czasem zarządzać, na przykład przez delegowanie pracy. Możesz też zacząć wyznaczać granice stopniowo dostosowując oczekiwania. Na przykład, zamiast odpowiadać na maile, gdy tylko przyjdą, przez cały dzień (od momentu gdy się obudzisz do chwili gdy kładziesz się spać), odpowiadaj na nie tylko wówczas gdy oficjalnie jesteś „w biurze”, nawet gdy pracujesz zdalnie. Naprawdę nieliczne zajęcia wymagają tego, byś był dostępny w trybie 24/7.

Skoncentruj się na swojej pasji

Czasami wypalenie może pojawić się ponieważ masz nieprzeparte uczucie, że nie wykonujesz pracy, która jest dla ciebie znacząca i ważna. Jeśli jednak nie wiesz jakiego rodzaju praca przyniosłaby ci poczucie spełnienia, poczucie zagubienia czy bezcelowości może być wyczerpujące. Dodatkowo, kiedy koncentrujesz się na swojej pasji zaczynasz myśleć z pogardą o swoich codziennych zajęciach.

„Zamiast jednak myśleć, że cała praca, którą wykonujesz jest bezwartościowa, zadaj sobie pytanie czy nie brakuje ci w pracy wyzwań” - twierdzi Mark Royal, starszy dyrektor w Korn Ferry. Jeśli istnieje inna funkcja, która takich wyzwań mogłaby ci dostarczyć, porozmawiaj z szefem na temat zmiany profilu twojej pracy. Nawet jeśli nie ma zadań w firmie, których chciałbyś spróbować, określenie tego czym nie chcesz się zajmować, pozwoli ci ustalić, co chciałbyś robić.

Artykuł opublikowany dzięki uprzejmości Korn Ferry, globalnej firmy doradztwa strategicznego i organizacyjnego.

Korn Ferry

globalna firma doradztwa organizacyjnego obsługująca klientów w ponad 50 krajach. Specjalizuje się w 5 obszarach: strategii organizacyjnej, ocenie i sukcesji, pozyskiwaniu talentów, rozwoju przywództwa, nagrodach i benefitach. 

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy