Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Od 0 do 100 mln dolarów?
Poznaj formułę 5 kroków
Książka: Rewolucyjna formuła sprzedaży, 50% taniej do 24 maja. Kliknij aby zamówić. Idź do sklepu >>

Jak stworzyć atrakcyjne ogłoszenie o pracę?

· · 4 min
Jak stworzyć atrakcyjne ogłoszenie o pracę?

Rekrutacja to zazwyczaj proces długotrwały. Od pierwszej publikacji oferty do faktycznego zatrudnienia konkretnej osoby mija wiele czasu. Jeśli ten proces ma być płynny, to należy zadbać o to, by każdy etap był precyzyjnie zaplanowany. Pierwszym krokiem jest publikacja ogłoszenia.

Treść ma znaczenie

Jeżeli rekruter chce pozyskać talenty z rynku, powinien skutecznie przekonać kandydatów do złożenia aplikacji – a najlepszą formą zachęty będzie właśnie atrakcyjne ogłoszenie. Konstruując ofertę pracy, trzeba pamiętać o tym, że musi zawierać ona wszystkie kluczowe elementy. By dowiedzieć się, jak powinno wyglądać ogłoszenie rekrutacyjne, rozłóżmy je na czynniki pierwsze.

1. Atrakcyjny opis firmy

Ogłoszenie należy zacząć od zachęcającej prezentacji firmy. Takiej, która przykuje uwagę kandydatów:

Przykład

Firma z branży spożywczej dbająca o to, by pracownik w miejscu pracy codziennie dostarczał swojemu organizmowi potrzebne mu witaminy. Dzięki naszemu autorskiemu systemowi pracownik może otrzymywać od swojego pracodawcy smaczne i zdrowe sałatki z dowozem do miejsca pracy w formie benefitu. Więcej możesz dowiedzieć się na naszej stronie internetowej.

2. Zachęta do złożenia aplikacji

Przykład

Do naszego zespołu poszukujemy kandydata lub kandydatki, który / która pokieruje zespołami sprzedaży telefonicznej oraz obsługi klienta. Jeśli chcesz dołączyć do super teamu, zapoznaj się z ofertą, a jeżeli uznasz ją za odpowiednią dla siebie, aplikuj już dziś.

3. Precyzyjne określenie proponowanego stanowiska

Kluczowe w ogłoszeniu jest określenie stanowiska. Tę informację należy wyróżnić, pogrubiając tekst lub zwiększając rozmiar czcionki.

Przykład

Aktualnie do biura w Krakowie poszukujemy kierownika Contact Center.

4. Przedstawienie korzyści dla przyszłego pracownika

Mimo że w serwisach ogłoszeniowych korzyści dla kandydatów prezentowane są na końcu, to warto w ofercie pracy umieścić je na początku. Z pewnością do aplikowania zachęci zaprezentowanie formy zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia oraz dodatków pozapłacowych.

Wiele dyskusji wzbudza umieszczanie stawek wynagrodzeń w ofertach pracy. Jednak rozsądny pracodawca, chcąc zrekrutować najlepszych kandydatów, zamieści poziom zarobków już w chwili publikacji ogłoszenia, co przynosi dużo lepsze rezultaty niż ukrywanie tej informacji, niejednokrotnie aż do momentu propozycji zatrudnienia. Ostatnia praktyka skutkować może porażką w procesie rekrutacyjnym z powodu odrzucenia przez wybranego kandydata zaproponowanych warunków pracy.

Przykład

Oto, co Ci oferujemy:

  • Zatrudnienie na umowę o pracę.

  • Wynagrodzenie 8000–10 000 zł brutto, zależnie od twojego doświadczenia.

  • Dwie firmowe sałatki dziennie gratis.

  • Dofinansowanie posiłków.

  • Prywatną opiekę medyczną oraz ubezpieczenie grupowe.

  • Niespodzianki z okazji urodzin.

  • Udział w spotkaniach integracyjnych.

  • Możliwość uczestniczenia w wewnętrznych szkoleniach rozwojowych (autorski program szkoleniowy) oraz w szkoleniach zewnętrznych.

  • Premię za polecenie kandydatów do pracy.

  • Pracę w systemie hybrydowym (2 dni w tygodniu zdalnie, 3 dni stacjonarnie).

5. Precyzyjne określenie wymagań

Wymagania wobec kandydatów powinny być tak sformułowane, by nie wzbudzały wątpliwości wśród osób poszukujących zatrudnienia. Należy pamiętać, że zbyt długa lista oczekiwań może zniechęcić do aplikowania (według zasad kognitywistyki lista powinna liczyć od 5 do 8 podpunktów, by zachować czytelność).

Przykład

Czego od Ciebie oczekujemy:

  • Minimum 3‑letniego doświadczenia w zarządzaniu zespołami w Contact Center (obsługa klienta oraz sprzedaż telefoniczna).

  • Zdolności analitycznych oraz znajomości wskaźników i mierników stosowanych w Contact Center.

  • Umiejętności sprawnej obsługi klienta, jak również budowania relacji z klientami oraz partnerami biznesowymi.

  • Czynnego udziału w procesach sprzedażowych z wykorzystaniem różnych technik sprzedaży.

  • Bardzo dobrej organizacji pracy własnej oraz zespołu.

  • Doskonałej znajomości narzędzi i nowoczesnych rozwiązań stosowanych w Contact Center, m.in. ACD, Livechat, Predictive Dialer.

6. Krótki opis przyszłej pracy i związanych z nią wyzwań

W ofercie pracy powinny znaleźć się tylko kluczowe, najważniejsze zadania, jakie czekają na przyszłego pracownika. Pozostałe, mniej istotne należy omówić na spotkaniu rekrutacyjnym.

Przykład

Twoje zadania:

  • Kierowanie dwoma zespołami konsultantów: prowadzących sprzedaż telefoniczną oraz będących wsparciem dla klientów.

  • Wdrażanie nowych oraz usprawnianie istniejących już procesów.

  • Realizacja wyznaczonych celów w obszarze sprzedaży telefonicznej oraz w obsłudze klienta.

  • Bieżący monitoring działań podejmowanych przez wszystkich członków zespołu, planowanie pracy oraz ocena pracowników.

  • Współudział w rekrutacji i wdrażaniu nowych pracowników do wszystkich zespołów Contact Center.

  • Kontakt z klientami i partnerami biznesowymi oraz rekomendowanie najlepszych dla nich rozwiązań.

7. Dane kontaktowe

Umieszczenie w ogłoszeniu informacji, z kim może skontaktować się osoba zainteresowana pracą, usprawni proces rekrutacji. Dzięki temu kandydaci będą mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania jeszcze przed wysłaniem aplikacji. Tym samym zweryfikują, czy określona oferta jest dla nich atrakcyjna i czy spełniają oczekiwania firmy. Podanie w ogłoszeniu numeru telefonu do osoby rekrutującej jest opcjonalne.

8. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

W ogłoszeniu musi znaleźć się zgoda na przetwarzanie danych osobowych kandydatów. Warto również umieścić klauzulę wyrażenia zgody na udział w przyszłych rekrutacjach (umożliwi to zaproszenie kandydata do kolejnych rekrutacji).

Nie można zapomnieć też o klauzuli informacyjnej dotyczącej tego, jaki podmiot jest administratorem danych osobowych – najlepiej, aby przygotował ją firmowy Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, jeśli w ogłoszeniu znajduje się prośba o zamieszczenie przez kandydatów zgody na przetwarzanie danych osobowych w CV, to wzór klauzuli powinien być zgodny z aktualnymi przepisami RODO.

Proponowany wzór stosownych zgód

Klikając w przycisk „Aplikuj”, zgadzasz się na przetwarzanie przez firmę rekrutującą Twoich danych osobowych zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym, w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu.

Zgoda na udział w przyszłych rekrutacjach

Wyrażam również zgodę na udział i przetwarzanie moich danych osobowych w przyszłych rekrutacjach prowadzonych przez wyżej wskazaną firmę.

Wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych do zamieszczenia w CV przez kandydatów

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Liczy się także forma

Oprócz atrakcyjnie przygotowanej treści ogłoszenie powinno być również opatrzone interesującą grafiką, najlepiej zgodną z identyfikacją wizualną organizacji. Warto pamiętać o zasadzie „jak cię widzą, tak cię piszą”.

Konstruując ogłoszenie, osoba rekrutująca powinna pamiętać, że zgodnie z kodeksem pracy nie wolno w ofertach pracy publikować informacji, które mają charakter dyskryminujący ze względu na wiek, płeć, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną. Wyjątkiem od wspomnianych przepisów będzie sytuacja, w której pracodawca potrafi rzeczowo uzasadnić konieczność zatrudnienia na danym stanowisku mężczyzny, kobiety czy chociażby osoby w określonym wieku.

Negatywnie przez kandydatów odebrane mogą być także wszelkiego rodzaju błędy ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne i literówki.

Atrakcyjne ogłoszenie o pracę to pierwszy krok do zatrudnienia właściwego kandydata. Odpowiednia treść oraz grafika stanowić powinny wizytówkę pracodawcy i wpływać na pozytywny odbiór organizacji przez osoby poszukujące zatrudnienia.

Artur Dzięgielewski

Head of HR & Accounting w SmartLunch, ekspert w obszarze HR, opiekun merytoryczny klubu HR Ican Institute

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy