Wypróbuj subskrypcję ICAN Business Insight za darmo przez 14 dni!
X
Jak maksymalizować zysk?
Nowa książka autora bestsellera PRICING MAN
kupuję! >>

Działalność firmy z troską o interesariuszy

· · 2 min

Społeczna odpowiedzialność przynosi wymierne korzyści biznesowi. Mając tego świadomość, Volkswagen Poznań świadomie podejmuje działania z obszaru CSR. Reprezentująca firmę Patrycja Kasprzyk opowiada, w jaki sposób dialog z lokalnymi społecznościami, troska o pracowników i inwestycje w rozwiązania najmniej inwazyjne dla środowiska wpływają na budowanie dobrej marki pracodawcy.

Partnerem materiału jest Volkswagen Poznań.

W komunikacji dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu Volkswagen Poznań podkreśla znaczenie dialogu dla utrzymywania dobrych relacji z lokalnymi społecznościami. W jakich działaniach przejawia się ten dialog?

Aby wyjaśnić, na czym polega ten dialog, posłużę się konkretnymi przykładami. W 2014 roku zapadła decyzja o budowie na terenie o powierzchni 300 boisk piłkarskich nowej fabryki pod Wrześnią. Aby wystartować z inwestycją, regularnie organizowaliśmy spotkania z mieszkańcami sąsiadujących miejscowości, przedstawialiśmy projekt i odpowiadaliśmy na pytania. Dzięki temu zbudowaliśmy relacje, które procentują do dziś. Kolejny przykład: właśnie rozbudowujemy zakład w Poznaniu, zmieniając cały układ komunikacyjny. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie dialog prowadzony od kilkunastu lat z sąsiadami. Otwarta, uczciwa komunikacja zawsze pomaga.

Jakie działania podejmuje firma, aby ograniczyć negatywny wpływ na środowisko?

W 2010 roku opracowaliśmy strategię Think Blue Factory, która zakłada systematyczne zmniejszanie naszego wpływu na środowisko. Ograniczamy lotne związki organiczne, zużycie energii, wody, emisję dwutlenku węgla, ilość wytworzonych odpadów. Mamy jasno sprecyzowane cele: od 2010 do 2025 roku chcemy te pięć głównych wskaźników obniżyć o połowę. Inwestujemy w technologie. Od początku 2018 roku zakład w Poznaniu i zakład w Swarzędzu są zasilane energią odnawialną. Staramy się także odzyskiwać energię cieplną. W odlewni w Poznaniu, znajdującej się w dzielnicy Wilda, powstaje bardzo duża ilość ciepła odpadowego pochodzącego z układu sprężarek. Dzięki instalacji rekuperacji ciepło zamiast do atmosfery trafia do miejskiej sieci ciepłowniczej i pozwala na ogrzanie około dwóch tysięcy mieszkań, a także szpitala HCP. To rozwiązanie pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 1070 Mg i zużycie wody o 17 milionów litrów w ciągu roku.

Chcesz poznać więcej przełomowych idei?

Zainspiruj się! Pobierz bezpłatny pakiet harwardzkich artykułów „Przełomowe idee”, który dostarczy Ci kolejnych pomysłów biznesowych – wprost od najważniejszych współczesnych autorytetów zarządzania.

RAPORT

Volkswagen Poznań należy do największych pracodawców w Wielkopolsce, zatrudniając ponad 11 tysięcy osób. Jak firma przyciąga pracowników i co oferuje już zatrudnionym?

Stabilne zatrudnienie i atrakcyjne wynagrodzenie to podstawy naszej polityki personalnej. To jednak nie wszystko. Naszym pracownikom zapewniamy także opiekę medyczną w zakładowych przychodniach, bezpłatne konsultacje fizjoterapeutyczne, bezpłatny dostęp do zakładowego centrum rehabilitacyjno‑sportowego z siłownią. Inwestujemy w profilaktykę i edukację. W celach szkoleniowych wykorzystujemy kombinezon, który symuluje proces starzenia się. Każdy może się przekonać, jak będzie się czuł za kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat. Pracownicy są objęci Pracowniczym Programem Emerytalnym. Nie brakuje też wydarzeń sportowych i integracyjnych. Już we wrześniu tego roku organizujemy wielki jubileuszowy koncert połączony z pokazem multimedialnym. Zapraszamy wszystkich pracowników z rodzinami. Podczas obchodów 25‑lecia Volkswagen Poznań na stadionie Inea w Poznaniu będzie się bawić blisko 40 tysięcy osób.

Nie tylko dbamy o pracowników, ale także angażujemy ich w pomoc innym. Świadczy o tym prowadzony przez nas program „1+1=3”. Każdego miesiąca chętni pracownicy oddają złotówkę ze swojego wynagrodzenia na cele charytatywne. Do tej pory dzięki dobrej woli naszych pracowników zebrano prawie 550 tysięcy złotych. To także wpływa pozytywnie na zaangażowanie ludzi.

Jakie korzyści przynoszą firmie działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu?

W Volkswagen Poznań czerpiemy wiele korzyści z prowadzenia CSR. Działania społecznie odpowiedzialne wzmacniają wizerunek firmy. Dzięki nim uzyskujemy akceptację społeczną dla naszej działalności biznesowej. A inwestycje w niektóre obszary – takie jak technologie przyjazne środowisku – ostatecznie przynoszą nam również korzyści finansowe oraz pomagają pozyskać najlepszych pracowników na rynku.

Patrycja Kasprzyk

Koordynator ds. public relations firmy Volkswagen Poznań.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy