ICAN Institute
Sklep Kontakt
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Współczesność wymaga choćby częściowej redefinicji tego, co rozumiemy pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu. Łączenie jej jedynie z działaniami charytatywnymi i charakteryzowanie jako reakcyjnej wobec problemów jest obecnie niewystarczające. Szczególnie w sytuacjach, gdy firma stara się czynić dobro w wybranych obszarach, a w innych daleko jej do właściwej postawy. Dlatego firma WIŚNIOWSKI patrzy na społeczną odpowiedzialność biznesu znacznie szerzej.

Partnerem materiału jest Wiśniowski.

Prowadzenie działań zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności jest dziś bardzo modne. Jednak w trakcie ich realizacji można napotkać szereg zagrożeń, których należy unikać. Dlatego decyzja o rozpoczęciu aktywności w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu powinna opierać się na czymś więcej niż pragnieniu poprawy wizerunku przedsiębiorstwa. I co najważniejsze – działania CSR należy rozpocząć od wnętrza firmy.

Pierwszym celem przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego jest klient. Nawet najbardziej szlachetne akcje charytatywne, najwznioślejsze kampanie społeczne muszą mieć odzwierciedlenie w codziennej pracy organizacji. Nie ma żadnej zasługi w okresowym, finansowym wspieraniu społecznie użytecznych akcji, jeśli codzienna działalność firmy kłóci się z dobrem konsumenta.

W niektórych firmach akcje CSR nie wiążą się z branżą i działalnością przedsiębiorstwa. To utrudnia ich zrozumienie oraz nagłośnienie. Natomiast firma WIŚNIOWSKI skupia się na obszarach znacznie sobie bliższych.

Uczciwy produkt

Wielu współczesnych producentów stara się – w nadziei na maksymalizację zysków – sztucznie skracać żywotność oferowanych produktów. Niemal każdy z nas słyszał opowieści o telefonach czy samochodach psujących się tuż po zakończeniu gwarancji. Firma WIŚNIOWSKI właśnie w tym miejscu zaczyna działania w zakresie odpowiedzialnego biznesu. Maksymalizacja zadowolenia klientów poprzez oferowanie solidnych i trwałych produktów, które mogą być śmiało nazywane zakupem na całe życie – oto nasza idea.

Angażujmy się także w sponsoring sportowy – poprzez projekt „Be The Winner” wspieramy zarówno sportowców, jak i kibiców. Wszystko w imię budowania społeczności aktywnych i zdrowych ludzi. Nasze wsparcie otrzymują również lokalne instytucje społecznie użyteczne, które dbają o zdrowy rozwój i bezpieczeństwo mieszkańców, wielu z nich pracuje w firmie WIŚNIOWSKI. Dlatego GOPR, WOPR czy nowosądecki MOSiR mogą liczyć na naszą pomoc.

Budować otoczenie

Tworzenie uczciwych, trwałych produktów wymaga wiedzy i profesjonalizmu. Na rynku często brakuje pracowników, którzy wykonują swoje zadania na tyle dobrze, że są w stanie sprostać wysokim normom jakości. Dlatego firmy – właśnie w duchu odpowiedzialności społecznej – powinny się angażować w rozwiązywanie tego problemu. Firma WIŚNIOWSKI zdecydowała się otworzyć szkołę, która przygotowuje uczniów do wykonywania potrzebnych na rynku zawodów. Zapewnia praktyki pod okiem doświadczonych specjalistów, a najlepszym absolwentom oferuje stałą współpracę.

Oprócz tego firma WIŚNIOWSKI współdziała z uczelniami wyższymi i innymi szkołami i prowadzi programy stażowe. Organizujemy także wycieczki po firmie, podczas których zainteresowani mogą poznać technologie powstawania nowocześniejszych bram, okien, drzwi i ogrodzeń.

Największą wartością każdego przedsiębiorstwa są ludzie. Pracownicy naszej firmy mogą liczyć na pomoc w ramach funduszu socjalnego. Dostają bilety na wydarzenia sportowe i kulturalne, wsparcie w wypadkach losowych, świąteczne paczki dla dzieci, a także pożyczki. Świadczenia te mają na celu przede wszystkim stworzenie silnego i zgranego zespołu.

Zysk z uczciwości

Korzyści, jakie dzięki uczciwej produkcji zyskuje klient, są oczywiste. Konsument oszczędza nie tylko pieniądze, ale również czas i – co równie ważne – nerwy. Mniejsza częstotliwość wymiany produktów to nie tylko korzyść dla klienta, który dłużej może eksploatować wybrane urządzenie. Zyskują na tym również publiczna infrastruktura i środowisko naturalne. Bardziej niezawodne produkty to gwarancja mniejszej ilości odpadów, które należy przecież zebrać, zutylizować i zadbać, aby ich obecność nie szkodziła przyrodzie.

Ograniczanie żywotności produktów to działanie krótkowzroczne, bo uwzględnia jedynie zyski firmy. Zapomina się, że w dłuższej perspektywie zniszczone środowisko trzeba będzie ratować. Dlatego, gdy firma WIŚNIOWSKI rozpoczynała działania w duchu idei społecznej odpowiedzialności biznesu, starała się nie dopuścić do wystąpienia zjawisk, z którymi za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat trzeba będzie walczyć właśnie poprzez działania z zakresu CRS.

Firma WIŚNIOWSKI współdziała z uczelniami wyższymi oraz prowadzi programy stażowe.

Zalety pracy w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu można dostrzec również na etapie produkcyjnym, zanim gotowy produkt trafi do klientów. Źródło pochodzenia poszczególnych elementów, sposób ich obróbki i wykończenia – to wszystko powinno być realizowane w duchu odpowiedzialności za otoczenie. Dlatego WIŚNIOWSKI nie tylko oferuje najwyższej jakości produkty, których odporność na zniszczenie sięga nawet kilku dekad, ale także dba o to, aby proces ich tworzenia w jak najmniejszym stopniu był odczuwany przez społeczeństwo i środowisko.

Dlatego też – w celu znacznego wydłużenia żywotności – w procesie produkcyjnym bram, drzwi i ogrodzeń marki WIŚNIOWSKI stosuje się cynkowanie ogniowe. Elementy są później malowane proszkowo, co nie tylko gwarantuje ochronę przed niszczeniem materiału, ale również nie emituje szkodliwych dla przyrody substancji.

Malowanie proszkowe nie wymaga używania żadnych toksycznych rozpuszczalników, pozwala na wyraźne oszczędności energetyczne i co najważniejsze, nie generuje żadnych strat. Niewykorzystany materiał malarski może być użyty raz jeszcze – nie trzeba więc go utylizować.

Uczciwe myślenie

Czysto praktyczne względy nie są jedynym argumentem za szerszym definiowaniem działań CSR. W czasach wolnego rynku, globalizacji i większego dostępu do niemal wszystkich produktów, a także sukcesywnego bogacenia się społeczeństwa, już nie tylko cena odgrywa istotną rolę.

Konsumenci są w stanie zapłacić więcej, jeśli są świadomi, że ich zakup wspiera firmy uczciwe, lokalne lub ekologiczne. Nie patrzą więc na produkt przez pryzmat jedynie użyteczności i jej korelacji z ceną, ale coraz częściej istotnym argumentem za lub przeciw jest ocena moralna postępowania firmy.

Umyślne skracanie żywotności produktu można uznać za działanie na szkodę środowiska. Ma z pewnością znamiona oszustwa, choć trudno mówić o tym wprost, bo jest to trudne do udowodnienia.

Współcześni klienci nie chcą samego produktu, potrzebują także obietnicy, że ich pieniądze nie wspierają działań sprzecznych z uniwersalnymi wartościami i że oni sami nie stają się ofiarą oszustwa. Tę pewność może im dać jedynie uczciwa – w każdym obszarze – działalność firmy.

Konsumenci tworzą społeczeństwo, a samych konsumentów – nie jest to bynajmniej przesada – wychowują po części producenci i usługodawcy. Częścią społeczeństwa są również pracownicy, którzy decydują o powodzeniu lub klęsce przedsiębiorstwa na rynku. Ostatecznie więc prowadzenie działalności biznesowej opartej na odpowiedzialności i uczciwości względem otoczenia jest czystym zyskiem firmy.

Bartłomiej Pławecki

Specjalista ds. komunikacji w WIŚNIOWSKI.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły


Sięgnij po więcej wiedzy



!
WSPIERAMY FIRMY W KRYZYSIE Przejdź do sekcji specjalnej