Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Aliexpress: anatomia sukcesu [NOWOŚĆ WYDAWNICZA HBRP]

· · 3 min
Aliexpress: anatomia sukcesu [NOWOŚĆ WYDAWNICZA HBRP]

Dyski twarde, karty graficzne, ubrania, sztuczne rzęsy, zabawki… Jeśli choć raz zdarzyło ci się zamówić coś za pośrednictwem Aliexpress.com, pewnie już wiesz, że to wciąga. Chcesz kupić dziecku zabawkę, jakiś elektroniczny gadżet dla siebie albo inny nieokreślony bliżej wihajster do domu. Przekopujesz internet, porównujesz ceny w wyszukiwarce, tracisz czas i nerwy, spacerując po stacjonarnych marketach. Wtedy gdzieś z tyłu głowy pojawia się błysk. „Ciekawe, ile to kosztuje na Aliexpress” – myślisz i już po chwili przybijasz piątkę z samym sobą. SUKCES. Dwanaście złotych z przesyłką. Tyle wygrać! Zaraz, zaraz… Ale jak to się właściwie stało?

Zastanawiasz się czasem, jak działać, konkurować, sprzedawać więcej i wygrywać w świecie, w którym wszystko staje się cyfrowe? Czas porzucić przestarzałe praktyki biznesowe i budować przewagę dzięki nowym technologiom – tak jak udało się to Grupie Alibaba, zaliczanej do absolutnej czołówki światowego biznesu.

„Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę…”

Jest rok 1999. Jack Ma, były nauczyciel języka angielskiego, wynajmuje małe mieszkanie w Hangzou w Chinach. Na tej skromnej przestrzeni udało mu się zebrać osiemnastu znajomych, którzy marzyli o stworzeniu biznesu działającego wbrew brutalnym rynkowym zasadom. Wychodzili z założenia, że w czasach nowych technologii nawet najmniejsze firmy mogą radzić sobie całkiem nieźle w konfrontacji z gigantami, a internet oraz innowacje tworzą świetną okazję do wyrównania szans –- jeśli są sprytnie wykorzystywane.

Już w styczniu kolejnego roku, działając według ustalonej wtedy strategii, Grupa Alibaba mogła pochwalić się dochodem rzędu 20 mln dolarów, a dwa lata później z jej usług korzystało ponad 1 mln użytkowników. Dziś Jack Ma stoi na czele jednej z głównych platform e‑commerce w Chinach, której wartość rynkowa wyceniana jest na niemal 500 mln dolarów. A najsłynniejsza marka wchodząca w skład spółki –- Aliexpress – bije kolejne rekordy popularności wśród kupujących.

Jak niewielkiej firmie z Chin udało się osiągnąć tak spektakularny sukces? Na czym polega wykorzystywana przez platformę Jacka Ma formuła inteligentnych przedsiębiorstw? Co skrywa przełomowa logika biznesowa Alibaby?

Inteligentny biznes, czyli jaki?

Innowacyjność podejścia biznesowego Alibaby można wskazać w czterech różnych elementach ich strategii. Są to: koordynowanie sieci, zaawansowane Data Intelligence, rewolucyjna oferta wartości i twórcze wykorzystanie technik uczenia maszynowego.

1. Koordynowanie sieci

Polega to na przełamywaniu skomplikowanej działalności biznesowej, tak aby firmy lub grupy ludzi mogły szybciej i skuteczniej działać. Koordynowanie sieci jest możliwe dzięki rozwojowi technologii, która przyczyniła się do obniżenia kosztów prowadzenia firmy. Dzięki temu, wszystkie działania biznesowe mogą być przekształcone w zdecentralizowane, elastyczne, skalowalne i globalnie zoptymalizowane procesy. Strategia nie oznacza już analizy i planowania, ale raczej proces koordynowania różnorodnych, niezależnych procesów w czasie rzeczywistym i eksperymentowanie.

2. Data Intelligence

Dane o klientach są najważniejszym zasobem firmy i najistotniejszym czynnikiem produkcji. Na nich opiera się cała architektura procesowa organizacji. Dzięki ich adekwatności, możliwe jest wykorzystywanie uczenia maszynowego w łańcuchu decyzyjnym. Gromadzone dane na temat klientów, ich cech indywidualnych i wspólnych, leżą u podstaw skuteczności Alibaby i ich unikatowej oferty wartości.

3. Oferta wartości

Inteligentny biznes umożliwia taką rekonstrukcję całego łańcucha wartości, aby osiągać jednocześnie wysoką skalę i personalizację usług. Dzięki inteligentnemu systemowi przetwarzania danych i globalnej koordynacji sieci Alibaby mamy do czynienia z historycznym precedensem: odbiorcy mogą liczyć na produkt dopasowany do ich potrzeb, łatwo dostępny i satysfakcjonujący cenowo. Połączenie wszystkich tych trzech czynników to istota oferty wartości Alibaby.

4. Uczenie maszynowe (automatyzacja procesu decyzyjnego)

Alibabie każde ogniwo łańcucha wartości jest modulowane i przekształcane w zoptymalizowane sieci technologiczne, a wiele decyzji biznesowych opiera się na algorytmach. Takie rozwiązanie przyspiesza zarówno komunikację i koordynowanie działań wewnątrz firmy, jak również na zewnątrz – w kontakcie z klientami i partnerami.

Jak zaskoczyć przyszłość, zanim ona zaskoczy nas?

W jaki sposób historia Grupy Alibaba może być forpocztą biznesu przyszłości? Mówiąc wprost: jak grać na rynku, by powtórzyć sukces Aliexpress? Poza praktycznymi wskazówkami strategicznymi, które omówiłam wcześniej, można dostrzec pewien bardziej uniwersalny element – czynnik kulturowy.

Jeszcze do niedawna (w zasadzie jeszcze dwadzieścia lat temu, kiedy Jack Ma rozkręcał swój biznes) mogliśmy obserwować wyraźny podział na kulturę Wschodu i Zachodu. Różnice objawiały się na poziomie stylu życia, wartości, mentalności. Obecnie, głównie za sprawą boomu technologicznego, który sprawił, że świat stał się jakby mniejszy, ten podział nie jest już tak oczywisty. Taki stan rzeczy może bardzo ułatwić ekspansję biznesową – ale tylko tym, którzy będą potrafili przemawiać do odbiorców „ekumenicznym” językiem.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Jak wygląda przepis na sukces? To połączenie twardych danych i pragmatyzmu z myśleniem plastycznym, abstrakcyjnym. Odważne mieszanie „amerykańskiego snu” i filozofii chińskiej. Wschód i Zachód, yin i yang.

Sezamie, otwórz się (i zacznij dla mnie zarabiać)

Niektórzy mówią, że to kicz i tandeta, symbol naszych konsumpcyjnych i bezmyślnych czasów. Zarabianie na głupocie, zmora dla środowiska. Inni, nie mówiąc tego głośno – podziwiają. I w głębi serca sami marzą o sukcesie na taką skalę, bo nawet na tę „tandetę” trzeba mieć pomysł, aby coś takiego się udało. Czym różni się strategia biznesowa Grupy Alibaba od innych, nawet tych największych, marek? Czy sukces finansowy i wizerunkowy Alibaby to łut szczęścia czy dziecko geniuszu? Czy, gdybyś w swojej organizacji wdrożył kilka pomysłów Alibaby, też rzuciłbyś świat na kolana? Sprawdź to!

Zamów książkę „Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?” już teraz tutaj.

Katarzyna Siekańska

Copywriter w ICAN Institute, wydawcy "Harvard Business Review Polska".

Polecane artykuły