
Jacek Poświata
Dyrektor zarządzający w Bain & Company w Polsce.
Nadchodzi trzęsienie ziemi w sprzedaży
Rynek handlu detalicznego przechodzi głęboką transformację. Maleje udział super- i hipermarketów na korzyść dyskontów i handlu online.
Dobry kandydat na wagę złota, czyli jak kształcić przyszłych pracowników?
O tym, że pozyskanie dobrego pracownika jest bardzo trudnym zadaniem, nie trzeba nikogo przekonywać. W obliczu postępujących zmian demograficznych i transformacji w kierunku rynku kandydata firmy walczą o najlepszych pracowników. Niestety, mało kto zadaje sobie pytanie, co zrobić, aby liczba takich osób dramatycznie nie malała.
Jak zamienić niepewność rynkową w przewagę konkurencyjną?
Skuteczne przewidywanie nadchodzących zmian rynkowych to rzadka umiejętność, a konsekwencje braku reakcji na zachodzące procesy mogą być dramatyczne. Przekonał się o tym między innymi Kodak, globalny producent aparatów fotograficznych, który ogłosił upadłość, gdyż nie potrafił poradzić sobie z zaistniałymi zmianami.
Największy nie znaczy najlepszy. Jak wiodące organizacje docierają na szczyt?
Większy nie zawsze znaczy lepszy, gdy mowa o osiąganiu sukcesu w świecie biznesu. Kto zarabia najwięcej na produkcji opon samochodowych? Nie jest to Bridgestone, światowy lider branży. Niemiecki Continental AG ma trzy razy większe zyski niż Bridgestone i zdecydowanie przoduje w przemyśle oponiarskim. W jaki sposób? Mniejsza firma nadrabia brak skali niższymi kosztami produkcji oraz bardziej dochodową strukturą klientów.
Jasne zasady – skuteczna broń menedżera
Co bardziej przekłada się na dobrobyt obywateli: konstytucja czy prawo podatkowe? Zdaję sobie sprawę, że nie jest to całkowicie trafne porównanie, gdyż te zbiory praw służą różnym celom. Chcę jednak potraktować to zagadnienie jako ćwiczenie umysłowe: a zatem, który ze wspomnianych dokumentów powinien rządzić naszym życiem zawodowym?
Długoterminowe wyniki w rękach zarządów i rad nadzorczych
Menedżerowie narzekają, że ciągła presja rynku na wyniki kwartalne nie pozwala im skupić się na myśleniu długoterminowym. Tymczasem zmiana nastawienia zależy w dużej mierze od nich samych.
Stań do wyścigu o pozycję regionalnego championa
Dla niektórych polskich firm wyjście na rynki zagraniczne może stać się w najbliższym czasie jedynym sposobem na dalszy rozwój. Naturalnym obszarem ekspansji są sąsiednie kraje. Rozpoczyna się wyścig o prymat na regionalnych rynkach.