Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Transparentność w wydatkach służbowych

· · 2 min
Transparentność w wydatkach służbowych

Temat wydatków służbowych dotyczy potencjalnie większości pracowników. Różne są jednak kwoty oraz częstotliwość wydawania firmowych pieniędzy.

Partnerem materiału jest:

Wszędzie, gdzie mamy do czynienia z wydatkami służbowymi, pojawia się ryzyko nadużyć. Jak w prosty sposób zarządzać tym obszarem, aby zasady były jasne dla wszystkich pracowników?

Temat wydatków służbowych dotyczy potencjalnie większości pracowników. Różne są jednak kwoty oraz częstotliwość wydawania firmowych pieniędzy, np. dział handlowy korzysta z nich praktycznie każdego dnia, a dział IT w zależności od potrzeb, np. na zakup nowego sprzętu. W konsekwencji organizacje korzystają z wielu sposobów na przekazanie pieniędzy pracownikom. Kadra zarządzająca najczęściej posługuje się kartami kredytowymi. Inaczej jest z pracownikami niższych szczebli. Z badań przeprowadzonych przez AC Nielsen na zlecenie Edenred wynika, że w Polsce prawie 80% firm stosuje zaliczki gotówkowe lub pracownicy angażują własne środki. Kolejnym zjawiskiem jest częstotliwość rozliczania wydatków – pracownicy nie robią tego regularnie i przetrzymują firmowe pieniądze. Dodatkowo zdarza się, że po kilku miesiącach znajdują nierozliczoną fakturę. Utrudnia to kontrolę procesu i zarządzanie wydatkami, występuje także ryzyko nadużyć i pomyłek.

Jak zoptymalizować proces zarządzania wydatkami firmowymi?

Pierwszym krokiem do optymalizacji jest gromadzenie danych dotyczących wydatków w jednym miejscu, aby poznać ich skalę. Następnie warto sprawdzić, jak firma przekazuje pieniądze na wydatki służbowe, kto i w jaki sposób z nich korzysta oraz jak wygląda sposób wnioskowania i rozliczania pracowników.

Jak widać, sam proces jest już złożony i czasochłonny. Dlatego należy zastanowić się nad wprowadzeniem narzędzia, które pozwoli w łatwy i szybki sposób zarządzać wszystkimi wydatkami w jednym miejscu, a przy okazji będzie dostępne dla zaangażowanych osób i zapewni bezpieczeństwo, kontrolę i oczywiście wymierne oszczędności.

Narzędzie do zarządzania wydatkami i delegacjami służbowymi

Powyższe założenia spełnia Spendeo by Edenred®, kompleksowe narzędzie, działające na zasadzie przedpłaconej karty płatniczej, wspieranej przez platformę internetową. Ze Spendeo® przedsiębiorcy redukują koszty i czas poświęcany na obsługę procesu, a także minimalizują obieg dokumentów przekazywanych między pracownikami. Spójna i przejrzysta informacja oraz bieżąca kontrola wydatków pozwalają zaoszczędzić konkretne kwoty. Kartę Spendeo® można przekazać każdemu pracownikowi, co jest korzyścią dla menedżerów. Mogą oni na bieżąco kontrolować limity wydatków, a transakcje dokonane kartą są automatycznie zapisywane na platformie. Pracownicy kontrolują wydatki służbowe, a także rozliczają i przesyłają dokumenty z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. Za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej pracownik może sprawdzić saldo karty, historię transakcji, wysłać wniosek o doładowanie karty lub zeskanować rachunki, co jest wygodne w podróży służbowej. Z kolei karta przedpłacona zastępuje uciążliwe zaliczki i minimalizuje ryzyko związane z obrotem gotówkowym.

Zarządzanie wydatkami służbowymi może być proste w obsłudze dla każdej ze stron. Jeśli firma zdecyduje się na nowoczesne i sprawdzone narzędzie, może mieć pewność, że wszystkie informacje o wydatkach znajdą się w jednym miejscu i bez problemu wdroży przejrzyste zasady korzystania ze służbowych pieniędzy.

Anna Derlacka

Dyrektor finansowy w Edenred Polska.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy