Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Nowe źródło mądrości?

· · 1 min

Postulat „zarządzania opartego na dowodach” propagujemy na łamach „Harvard Business Review Polska” od początku wydawania pisma. Ta zaczerpnięta z medycyny koncepcja polega na wykorzystywaniu – tam, gdzie to możliwe – rozwiązań o potwierdzonej skuteczności i równoczesnym podejmowaniu odważnych decyzji opartych na pewnym rygoryzmie naukowym: stawianiu hipotez i starannym ich weryfikowaniu.

Wraz z rozwojem technologii i zdolności analitycznych możliwości wykorzystania tej koncepcji rozszerzają się. Idea Big Data, której poświęcamy w tym numerze blok artykułów, to coś znacznie potężniejszego niż rozumiana po dawnemu analityka. Menedżerowie mogą mierzyć różne zjawiska, a tym samym nimi precyzyjniej zarządzać, sporządzać lepsze prognozy i podejmować inteligentniejsze decyzje. Szanse, jakie niesie to dla biznesu, przedstawiamy w tekście „Big Data, czyli przełom w zarządzaniu firmą”. Menedżerowie, którzy szukają metod pracy z wielkimi zbiorami danych, potrzebują nowych umiejętności i zasobów. Zarówno dotyczących pozyskiwania informacji, jak i budowy modeli analitycznych i nowej kultury pracy i podejmowania decyzji. Szczegóły znajdą Państwo w artykule „Jak wykorzystywać zaawansowane narzędzia analityczne”.

Wykorzystanie nowych szans biznesowych, które – także dzięki Big Data – pojawiają się dziś niespodziewanie i równie szybko przemijają, wymaga od firm dostosowań strukturalnych. Choć tradycyjne hierarchie i procesy zarządcze – składowe „systemu operacyjnego” każdej spółki – mogą spełniać codzienne wymagania zarządzania firmą, rzadko kiedy wystarczają, by szybko zidentyfikować istotne zagrożenia, stworzyć inicjatywy strategiczne i sprawnie je wdrożyć. Rozwiązaniem jest drugi system operacyjny przeznaczony do projektowania i wdrażania strategii. Wskazówki dotyczące takiego rozwiązania znajdą Państwo w artykule Johna Kottera „Szybciej!”.

W pędzie ku elastyczności i szybkości działania nie można stracić z oczu długofalowych celów firmy. To zaś świetnie potrafią robić firmy rodzinne. Spółki te często radzą sobie lepiej od innych, gdyż koncentrują się bardziej na odporności niż na wynikach. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w artykule „Czego możemy się nauczyć od firm rodzinnych”.

Na koniec polecam lekturę pozostałych artykułów i życzę znalezienia prawdziwych skarbów w informacjach i danych dostępnych dla firmy! Czytaj więcej w HBRP ».

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły