Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Hygge – skandynawska filozofia szczęścia. Wykorzystaj ją w swojej firmie!

· · 3 min
Hygge – skandynawska filozofia szczęścia. Wykorzystaj ją w swojej firmie!

Kraje skandynawskie od wielu lat zajmują najwyższe miejsca w różnych rankingach promujących najszczęśliwsze miejsca do życia. W Raporcie Szczęścia powstającym na zlecenie ONZ Dania od początku zajmuje pierwsze miejsce. To własnie tam powstała koncepcja „hygge”, swoista filozofia szczęścia. Na czym polega? I czy można ją wykorzystać także w biznesie?

Hygge wpisuje się idealnie w nasze poszukiwania work‑life balance, uważności, powolności życia, dobrego jedzenia, doceniania każdej chwili i bliskości drugiego człowieka, ale również delektowania się samotnymi chwilami w domowym zaciszu. W Kopenhadze działa nawet Instytut Badań nad Szczęściem, którego dyrektor Meik Wiking opisał obrazowo i szczegółowo duńskie „hygge” w swojej książce „Hygge. Klucz do szczęścia” (Czarna Owca, Warszawa 2016).

Ale czym jest właściwie „hygge”? Samo słowo jest pochodzenia norweskiego, a oznacza mniej więcej dobrostan, coś miłego i pięknego. Tak naprawdę nie ma jednak dobrego bezpośredniego tłumaczenia. Hygge to bardziej stan świadomości, poczucie komfortu i szczęścia. Jedno słowo zawiera w sobie wiele znaczeń, skojarzeń i stosowane jest w rozmaitych kontekstach.

We wstępie do wspomnianej wyżej książki czytamy:

Hygge to wiele różnych rzeczy: to sztuka stwarzania atmosfery intymności i ciepło na sercu, ale też zero zmartwień, poczucie ukojenia, przytulne tête‑à-tête i moje ulubione kakao przy świecach. Hygge to raczej odpowiedni nastrój i coś, czego się doświadcza, a nie rzeczy.

O hygge mówimy najczęściej w kontekście przytulności domowego zacisza:

  • to światło świeczek, ciepło kominka, lampka wina, kubek gorącej herbaty w chłodny, jesienny wieczór, zapach domowego ciasta, dobra książka, film,

  • to także obecność bliskich ludzi, przyjaźń, miłość, docenianie tu i teraz – aż chciałoby się powiedzieć, że to takie skandynawskie slow life w pigułce.

Hygge jest sposobem celebrowania rzeczywistości, zupełnie naturalnym i oczywistym dla Skandynawów. To nie jest koncepcja stworzona dla potrzeb promocji, marketingu czy lansowania określonego stylu życia. Nie – to jest skandynawska filozofia szczęścia i ich wartości. I choć hygge ostatnio stało się modne (sprzedaje się świetnie w gastronomii czy projektowaniu i wystroju wnętrz), to szkoda jednak byłoby komercjalizować i spłycać tę koncepcję i nie powinno się tego robić.

Wręcz przeciwnie – warto ją wykorzystać nawet jako zawodowe narzędzie, np. w miejscu pracy, w budowaniu zaangażowania pracowników, w tworzeniu skandynawskiego modelu zarządzania. Sama inicjatywa wprowadzenia hygge do firmy już wzbudzi zainteresowanie pracowników. Nie tylko dzięki swojej tajemniczej nazwie, ale przede wszystkim ze względu na różnorodność pomysłów i koncepcji, jakie można stworzyć, budując na bazie hygge i wokół niej.

Przykładem hygge w miejscu pracy może być:

  • przytulna, ciekawie zaprojektowana przestrzeń biurowa z obecnością zieleni, która jest niezbędna w hygge,

  • domowa atmosfera, stworzenie miejsc na krótkie spotkania przy kawie: mały stolik lub sofa zachęcą i zainspirują do rozmów, wymiany informacji, integracji,

  • dobra kawa i czasami przyniesione domowe ciasto, wspólne celebrowanie różnych okazji, małych i większych sukcesów czy po prostu imienin, urodzin, rocznic, świąt,

  • i o ile przyjemniej zjeść wspólnie lunch przy jednym stole z innymi pracownikami niż samemu przy swoim biurku.

Hygge sprawdzi się na pewno w budowaniu skandynawskiego modelu zarządzania i angażowania pracowników:

  • płaska struktura organizacyjna i egalitaryzm to integralna część hygge oraz skandynawskiego modelu zarządzania – to także prostota i skromność, fair play oraz brak agresywnych działań biznesowych na rynku,

  • wzajemny szacunek, kult pracy zespołowej i integracji, dialogu, angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, transparentność, otwartość, spontaniczność,

  • tworzenie poczucia misji, celu dla całej firmy – jasna i otwarta komunikacja,

  • silna kultura organizacyjna bazująca na prawdziwych wartościach i relacjach, ale również na bezpośredniości, otwartości, a także poczuciu humoru, swobodzie,

  • menedżerowie są dostępni dla wszystkich, są częścią zespołu jak każdy inny pracownik,

  • kultura doceniania i nagradzania, wsparcia i zrozumienia dla wzajemnych potrzeb.

Hygge może być obecne i bardzo pomocne w miejscu pracy. Wymaga to jednak sporo pracy od liderów, szczególnie na początku drogi, przede wszystkim w kwestii ich zaangażowania w budowanie kultury organizacji obejmującej i pielęgnującej szeroko rozumiany well‑being dla wszystkich.

O hygge można mówić przez cały rok, ale okres świąt Bożego Narodzenia jest swoistą esencją hygge. To pieknie udekorowany dom, pełen cudownej atmosfery spokoju, światła i radości. To przebywanie z ludźmi, których się kocha. To poczucie, że jesteśmy bezpieczni, szczęśliwi i zrelaksowani.

Dlaczego nie przedłużyć hyggenastroju na kolejne dni, miesiące i nie tylko w domu, ale także w miejscu pracy? O ile mniej stresu i o ile więcej satysfakcji i zaangażowania przyniesie nam wtedy każdy dzień...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy istnieje recepta pozwalająca stworzyć najlepsze miejsce pracy? »

Jak zbudować uskrzydlającą organizację? 

Karolina Karwowska PL

Czy istnieje recepta pozwalająca stworzyć najlepsze miejsce pracy?