FidelityFX to rewolucyjna technologia opracowana przez AMD, która przekształca granie na kartach Radeon w niezwykłe doświadczenie wizualne. Ta zaawansowana kolekcja narzędzi programowych pozwala graczom cieszyć się wyższą wydajnością i lepszą jakością obrazu bez konieczności zakupu najdroższego sprzętu. Technologia została zaprojektowana jako otwarte źródło, co oznacza, że działa nie tylko na kartach AMD, ale również na produktach konkurencji. Dzięki temu FidelityFX staje się uniwersalnym rozwiązaniem dla wszystkich miłośników gier komputerowych.
Czym jest AMD FidelityFX i dlaczego zmienia zasady gry?
AMD FidelityFX to seria rozwiązań dostępnych dla deweloperów do implementacji w ich grach, które są zoptymalizowane dla architektur AMD RDNA i AMD RDNA 2 oraz dostarczają najwyższą jakość wizualną przy minimalnym wpływie na wydajność. Technologia składa się z kilkunastu różnych narzędzi, z których każde służy konkretnemu celowi związanemu z poprawą grafiki w grach. Głównym założeniem FidelityFX jest demokratyzacja zaawansowanych efektów wizualnych – deweloperzy mogą łatwo zintegrować te rozwiązania ze swoimi projektami bez skomplikowanych procedur portowania. System został stworzony z myślą o maksymalnej kompatybilności i łatwości użycia. Dzięki otwartemu charakterowi kodu źródłowego, technologia może być adaptowana przez studio deweloperskie niezależnie od budżetu czy zasobów technicznych.
Jak działa Super Resolution? Czy to prawdziwa magia skalowania?
AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) używa najnowocześniejszej technologii skalowania do zwiększenia liczby klatek na sekundę i dostarczenia wysokiej jakości szczegółów. Technologia działa na zasadzie renderowania gry w niższej rozdzielczości, a następnie inteligentnego przeskalowania obrazu do wyższej rozdzielczości docelowej. Proces ten wykorzystuje zaawansowane algorytmy wykrywania krawędzi, które identyfikują kontury obiektów i odtwarzają je w wyższej rozdzielczości wyjściowej. Dodatkowo FSR stosuje filtr wyostrzający, prawdopodobnie oparty na technologii Contrast Aware Sharpening (CAS), który wzmacnia szczegóły pikseli przy minimalnym obciążeniu obliczeniowym.
FSR oferuje cztery różne tryby jakości: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance. Każdy z tych trybów reprezentuje inny kompromis między jakością obrazu a wydajnością – tryb Performance zapewnia największy wzrost liczby klatek na sekundę, podczas gdy Ultra Quality oferuje najlepszą jakość wizualną przy najmniejszym przyroście wydajności. Ta uniwersalność sprawia, że FSR stanowi atrakcyjną alternatywę dla graczy korzystających z różnych platform sprzętowych. Karty graficzne AMD oferują pełną kompatybilność z wszystkimi funkcjami tej technologii.
FSR 3 i 4 – kiedy generowanie klatek staje się rzeczywistością?
FSR 3 to trzecia i najnowsza wersja AMD FidelityFX Super Resolution, która buduje na fundamencie możliwości skalowania FSR 2 i wprowadza generowanie klatek umożliwiające systemowi tworzenie całkowicie nowych klatek w grze. Zaawansowana technologia interpolacji generowania klatek wstawia jedną klatkę między istniejącymi, co może umożliwić nawet podwojenie liczby klatek na sekundę w obsługiwanych grach. FSR 4, dostępny na najnowszych kartach serii RX 9000, idzie jeszcze dalej w optymalizacji wydajności i jakości obrazu.
System generowania klatek działa poprzez analizę ruchu między kolejnymi klatkami i inteligentne przewidywanie pozycji obiektów w klatkach pośrednich. Dzięki temu gracz odbiera płynniejszy obraz nawet w najbardziej wymagających scenach. Najnowsze karty Radeon RX 9070 XT oferują pełną obsługę FSR 4 z wszystkimi zaawansowanymi funkcjami. Generowanie klatek może być opcjonalnie włączane na kompatybilnym sprzęcie, podczas gdy na innych urządzeniach nadal dostępne jest samo skalowanie.
Jakie inne technologie kryją się pod szyldem FidelityFX?
Pakiet FidelityFX zawiera znacznie więcej niż tylko Super Resolution - to całe spektrum technologii graficznych zaprojektowanych dla współczesnych gier. FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS) pomaga zwiększyć jakość wizualną poprzez włączenie wyostrzania z opcjonalnym skalowaniem w celu przywrócenia szczegółów utraconych po zastosowaniu TAA. Ambient Occlusion (CACAO) dynamicznie poprawia wygląd obiektów na podstawie światła otaczającego, podczas gdy Variable Rate Shading wykorzystuje wsparcie architektury RDNA 2 do analizy klatek w celu optymalizacji renderowania. Stochastic Screen Space Reflections (SSSR) dostarcza wysokiej jakości odbicia poprzez zoptymalizowany compute shader.
FidelityFX Denoising został zoptymalizowany dla architektury RDNA w celu poprawy jakości wizualnej ray tracingu w czasie rzeczywistym i innych efektów w grze. Technologia HDR Mapper to biblioteka open source ułatwiająca integrację HDR i mapowania tonów w grach. Większość z tych rozwiązań można znaleźć w grach działających na kartach takich jak Radeon RX 7700 XT, która oferuje doskonałą kompatybilność z całym ekosystemem FidelityFX.