Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Telematyka wspiera digitalizację przewoźników

Telematyka wspiera digitalizację przewoźników

Cyfryzacja i visibility to hasła, które w branży TSL robią zawrotną karierę. Nie tylko pandemia, ale także duzi gracze i cyfrowe platformy zmieniły obraz rynku, wymagając od swoich użytkowników rzetelnych danych i dzielenia się informacjami z klientami. Naprzeciw tym oczekiwaniom przychodzi telematyka.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST FIRMA WEBFLEET SOLUTIONS

SYSTEMY TELEMATYCZNE POZWALAJĄ OKREŚLAĆ m.in., gdzie jest ładunek, czy transportowany jest właściwą trasą i we właściwy sposób oraz kiedy zostanie dostarczony do finalnego odbiorcy. Trzeba jednak pamiętać, że celem visibility jest nie tylko zapewnienie transparentności, ale przede wszystkim lepsze planowanie, kontrola, wzrost wydajności i poprawa bezpieczeństwa.

Z badań Webfleet Solutions przeprowadzonych w zeszłym roku wśród przedstawicieli 200 firm transportowych wynika, że 80% przewoźników ma już wdrożone jakieś rozwiązanie telematyczne i wykorzystuje je w głównej mierze do monitoringu i lokalizacji pojazdów, monitoringu zużycia paliwa oraz raportowania głównych parametrów floty. Te same badania wskazały, że jednym z priorytetów firm transportowych poza redukcją kosztów i wzrostem wydajności jest obecnie poprawa bezpieczeństwa, co wpływa nie tylko na koszty, ale też na wiarygodność operatorów transportowych.

Bezpieczeństwo trzeba rozpatrywać wielowymiarowo – jako bezpieczeństwo kierowcy, bezpieczeństwo pojazdu oraz bezpieczeństwo przewożonego ładunku. Wszelkie uszczerbki w tych obszarach mogą wygenerować ogromne koszty dla przewoźników, wynikające z ubezpieczenia, przestojów, usuwania skutków awarii czy kolizji, nie wspominając już o dodatkowym stresie i rysach na wizerunku.

System wideo ze sztuczną inteligencją chroni pojazd i kierowcę

Statystyki bezpieczeństwa nie są optymistyczne – przyczyną ok. 95% wypadków na drodze jest błąd ludzki, a jeden na dziesięciu kierowców zawodowych przyznaje, że zdarzało mu się zasnąć za kierownicą! Jednym z rozwiązań, które mogą zapobiec tego typu zdarzeniom, jest WEBFLEET Video – system, który łączy nagrania z kamer samochodowych z danymi na temat jazdy, zapewniając pełen kontekst zdarzeń drogowych. Kamera w kabinie kierowcy posiada dodatkowo wbudowane funkcje sztucznej inteligencji, które rozpoznają ryzykowne zachowania, m.in. rozproszenie uwagi, korzystanie z telefonu podczas jazdy, niewłaściwe zapięcie pasów, i ostrzegają kierowcę, aby mógł skorygować swoje zachowanie, zanim dojdzie do niebezpiecznych incydentów na drodze.

Telematyka wideo to bardzo skuteczne narzędzie w walce z fałszywymi oskarżeniami w kolizjach drogowych. Problem z liczbą roszczeń ubezpieczeniowych, często niezawinionych bezpośrednio przez kierowców, ma wiele firm transportowych, co potwierdza raport Webfleet Solutions Europejskie badanie bezpieczeństwa drogowego 2021. Wynika z niego, że przeciętna flota otrzymuje średnio do trzech roszczeń miesięcznie. Większość flot została pociągnięta do odpowiedzialności za 21–30% kolizji, w których uczestniczyły ich pojazdy. Jednocześnie większość uważa, że tak naprawdę była odpowiedzialna tylko za 0–10% wypadków.

WEBFLEET to wiodące w branży telematycznej najnowocześniejsze rozwiązanie do zarządzania flotą pojazdów oferowane w modelu SaaS.

Jako jedna z pierwszych rozpoczęła testy WEBFLEET Video firma transportowa Janiszewski Thermotransport. Zaraz po montażu rozwiązania jeden z pojazdów tej firmy, wyposażony w kamerę sprzężoną z systemem telematycznym, uczestniczył w kolizji spowodowanej przez inne auto w trakcie manewru wyprzedzania. Całe zdarzenie zostało zarejestrowane przez system i posłużyło jako materiał dowodowy w sprawie, ponieważ wypadek niezawiniony przez kierowcę ciężarówki był bardzo poważny – zakończył się dachowaniem jednego z uczestników zdarzenia. Wykorzystanie nagrania wideo usprawniło proces związany z ustaleniem sprawcy i obsługą wniosków ubezpieczeniowych. Zmniejszyło też stres kierowcy i zdjęło z jego barków konieczność udowadniania swojej wersji zdarzeń.

Kontrola opon 24/7 to oszczędność czasu, paliwa i mniej przestojów

Większość awarii samochodów ciężarowych na europejskich drogach jest spowodowana problemami związanymi z oponami i nieodpowiednim w nich ciśnieniem. Dane statystyczne z UK wskazują, że problem dotyczy aż 87% incydentów, w których biorą udział samochody ciężarowe na drogach głównych i autostradach. Efektem jest średnio dwugodzinny przestój. Poza tym niedopompowane opony zwiększają opór toczenia, co skutkuje większym zużyciem paliwa (20‑procentowy spadek ciśnienia przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa średnio o 2,5%) oraz negatywnie wpływa na czas hamowania i kontrolę prowadzenia pojazdu. Ręczne sprawdzanie ciśnienia jest czasochłonne, zaś powolne uchodzenie powietrza jest bardzo trudne do samodzielnego wykrycia dla kierowców. Znowu pomocna okazuje się telematyka i TPMS.

System WEBFLEET TPMS, zaprojektowany dla pojazdów takich jak samochody ciężarowe, zespoły pojazdów i autobusy wykorzystuje czujniki, które na bieżąco monitorują poziom ciśnienia w oponach i ich temperaturę. Informacje te są przesyłane do platformy telematycznej i na bieżąco analizowane. W przypadku wykrycia nieprawidłowości WEBFLEET w czasie rzeczywistym alarmuje menedżera floty w biurze i prowadzącego. Dzięki temu obaj mogą podjąć działania, zanim pojawi się poważniejszy problem.

Jednym z pierwszych operatorów, który zdecydował się na testy nowego rozwiązania, jest firma Brit‑Pol, która jak większość firm transportowych dąży do zwiększenia efektywności swojej floty poprzez wysoką jakość obsługi klienta i minimalizację kosztów. Szczególnie istotna jest więc dla firmy realizacja dostaw na czas, zgodnie z harmonogramem, gdyż każde opóźnienie pociąga za sobą dodatkowe koszty związane z wypłatą odszkodowań i kar umownych.

Utrzymywanie opon w optymalnym stanie, dzięki WEBFLEET TPMS, ograniczyło zużycie paliwa o około 1,5 litra na 100 km, co, jak wyliczył Brit‑Pol, przekłada się na 50 euro per pojazd miesięcznie. A biorąc pod uwagę koszty opóźnień, przed wdrożeniem systemu średnio jedna ciężarówka na 10 generowała 1500 euro dodatkowych opłat ponoszonych z tytułu kar i odszkodowań. Teraz, po instalacji TPMS, koszty te zostały całkowicie wyeliminowane.

Automatyzacja kluczem do sukcesu

Transport musi stawiać na cyfryzację i automatyzację procesów. To już nie tylko kwestia oszczędności czasu i pieniędzy, ale także bezpieczeństwa firmy i gwarancji ciągłości jej niezakłóconego działania. Praca zdalna i nowe reżimy sanitarne spowodowały, że rozwiązania oparte na chmurach stały się niezbędne. Firmy chcą z każdego miejsca i każdego urządzenia mieć możliwość monitorowania i zarządzania flotą, poszczególnymi etapami dostawy towaru i kontrolowania kosztów, a zastosowanie rozwiązań telematycznych im to umożliwia.