Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Redukcja kosztów i wzrost wydajności dzięki telematyce

Magazyn IMR (Nr 7, luty - marzec 2021) · · 3 min
Powiększ tekst
Udostępnij
Pobierz pdf
Redukcja kosztów i wzrost wydajności dzięki telematyce

Lockdown i restrykcje związane z przemieszczaniem się boleśnie odbiły się na kondycji branży transportowej. Aż 38% europejskich operatorów transportowych spodziewa się, że w porównaniu z 2019 rokiem ich przychody będą niższe.

Partnerem materiału jest Webfleet Solutions

WEBFLEET SOLUTIONS, we współpracy z firmą Geotab, stworzył Panel odbudowy mobilności flot, który pozwala na bieżąco monitorować poziom aktywności flot komercyjnych, bazując na zagregowanych danych o ponad 3 mln pojazdów w Europie i Ameryce Płn. W trakcie pierwszej fali pandemii o 35% spadła liczba przejazdów wykonywanych przez samochody polskich firm flotowych. A według danych zebranych do 15 stycznia 2021 roku średnia aktywność, również mierzona liczbą wykonywanych przejazdów, wynosiła w całej branży średnio 82% (we Włoszech 98%, we Francji 96%, w Niemczech 90%) liczby przejazdów sprzed pandemii. To sytuacja bez precedensu, która powoduje, że aby przetrwać na rynku, firmy transportowe muszą jeszcze efektywniej optymalizować swoje działania. Z przeprowadzonego w listopadzie 2020 roku przez Webfleet Solutions sondażu wynika, że przedsiębiorstwa tego typu zamierzają skoncentrować się na redukcji kosztów (42%) oraz wzroście wydajności (38%). Redukcja kosztów Jednym z największych źródeł kosztów w tej branży jest paliwo. A kluczowymi czynnikami, które istotnie wpływają na jego zużycie, są styl jazdy oraz przebieg trasy. Lista niekorzystnych nawyków, jeśli chodzi o pierwszy czynnik, jest długa, zaczynając od zbędnego przyspieszania i hamowania przez jazdę na biegu jałowym po ostre hamowanie. Taki sposób jazdy sprawia, że samochód zużywa więcej paliwa, niż powinien. Podobnie rzecz wygląda w przypadku przejechanych kilometrów. Źle zaplanowana trasa czy nieoczekiwany zator na drodze mogą być przyczyną wzrostu kosztów przejazdu. Obydwa te elementy można zoptymalizować np. za pomocą telematyki. Pomocą służy np. funkcja OptiDrive 360, dostępna na platformie WEBFLEET, która w czasie rzeczywistym dostarcza informacji o kluczowych parametrach stylu jazdy każdego kierowcy. Chodzi m.in. o przekraczanie prędkości, jazdę na biegu jałowym, zużycie paliwa, utrzymywanie stałej prędkości, toczenie pojazdu, ekologiczną prędkość i zmianę biegów. Dzięki zainstalowaniu w kabinie kierowcy terminala otrzymuje on informację zwrotną oraz porady na temat ekologicznej i ekonomicznej jazdy. Natomiast zarządzający flotą zyskuje pełen wgląd w bieżące i archiwalne dane przejazdów, dzięki czemu może zidentyfikować ewentualne odstępstwa od optymalnego sposobu jazdy i je skorygować. O tym, że wykorzystanie telematyki ma sens, przekonuje przykład jednej z firm ubezpieczeniowych, zatrudniającej 150 mobilnych agentów.

Firma zdecydowała się na instalację systemu telematycznego z funkcjonalnością OptiDrive 360. Celem tej inwestycji było obniżenie poziomu szkodowości (wzrost bezpieczeństwa!), co jest czynnikiem wpływającym również na wizerunek firmy ubezpieczeniowej, oraz obniżenie kosztów operacyjnych floty.

W pierwszym miesiącu po wprowadzeniu systemu średnie zużycie paliwa dla pojazdu wynosiło 8,84 litra na 100 kilometrów. W kolejnym miesiącu, po analizie danych z OptiDrive, przeprowadzeniu szkolenia i wprowadzeniu grywalizacji bazującej na wskaźnikach związanych z ekonomiczną jazdą, średnie zużycie paliwa spadło do 6,21 litra na 100 kilometrów. Realna oszczędność na jednym pojeździe wyniosła około 2,5 litra na 100 kilometrów. W skali całej floty miesięczna oszczędność wyniosła 154 044 zł! Innym przykładem służy firma Brit‑Pol, mająca swoje oddziały w Warszawie i w Batley North Killingholme w Wielkiej Brytanii. Brit‑Pol obsługuje rynek przewozów krajowych oraz międzynarodowych już od ponad 10 lat. Po przeanalizowaniu dostępnych rozwiązań telematycznych Brit‑Pol zdecydowała się na rozwiązanie Webfleet Solutions wraz z usługą WEBFLEET Asset Tracking.

Firma korzysta nie tylko z urządzeń telematycznych w ciągnikach siodłowych, ale także z urządzeń do monitoringu zasobów. Dzięki optymalizacji za pomocą telematyki uzyskała znacznie mniejsze zużycie paliwa. W 2020 roku oszczędności związane z mniejszym zużyciem paliwa wyniosły 200 euro na miesiąc na jeden pojazd, co daje 8 tys. euro na miesiąc na całą flotę Brit‑Polu. Redukcja kosztów w ciągu roku sięgnęła 110 tys. euro.

Automatyzacja procesów

Firmy, by móc dalej funkcjonować, muszą stawiać na cyfryzację i automatyzację procesów. A jednocześnie przedsiębiorstwa korzystające z floty samochodów chcą z każdego miejsca i każdego urządzenia mieć możliwość jej monitorowania i zarządzania, także kolejnymi etapami dostawy towaru i kontrolowania kosztów. Jeszcze do niedawna 18% europejskich przedsiębiorstw transportowych traciło czas na ręczne odczytywanie z tachografów, a 32% z nich poświęcało od 16 do 30 minut na analizę danych z jednego urządzenia.

Rozwiązania telematyczne istotnie usprawniają te procesy. Za pomocą WEBFLEET osoba zarządzająca flotą może z dowolnego miejsca i urządzenia (komputer, tablet, telefon) monitorować wszystkie pojazdy, wyznaczać im trasy, zdalnie pobierać dane z tachografów, przekazywać zlecenia i śledzić wszystkie najważniejsze parametry (przejechane kilometry, zużycie paliwa, zarządzanie pracami serwisowymi, monitoring i doskonalenie stylu jazdy kierowców). Zautomatyzowanie procesów administracyjnych istotnie wpływa nie tylko na oszczędność czasu (każdy może skoncentrować się na swoich podstawowych zadaniach), ale przede wszystkim wpływa na wzrost wydajności i redukcję kosztów operacyjnych floty.

PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY OPTYMALIZACJI »

Technologia ułatwia optymalizację procesów 

Lidia Zakrzewska PL

Kilka ostatnich lat prosperity gospodarczej uśpiło czujność wielu przedsiębiorców, którzy mimo symptomów nadchodzącego spowolnienia nadal realizowali strategie dynamicznego rozwoju swoich firm. Pandemia wszystko zmieniła.