WEBINARIUM

Ecommerce: dziś i jutro

30.06.2020, godz. 10:00

0
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Czyli kilka historii o tym, że druk to przede wszystkim narzędzie do wywoływania emocji, które wciąż niezawodnie działa.

Partnerem materiału jest drukomat.

Papier vs piksele

Plotki o tym, że druk się skończył, a papier... wyczerpał, można przeczytać w niejednym artykule. Głoszone hipotezy są mocno przesadzone i nie mają przełożenia na to, co obserwujemy w rzeczywistości. Jedno jest pewne. W walce papier vs piksele w dalszym ciągu wygrywa ten pierwszy. Oczywiście, że cyfrowe media dają więcej możliwości, bo stoją za nimi nowoczesne technologie. Można szybciej dotrzeć do określonych grup odbiorców i organizacji. Mają łatwość w budowaniu zasięgów oraz nieskończoną ilość narzędzi budujących zaangażowanie. Paradoksalnie jednak mnogość komunikatów cyfrowego świata sprawia, że podświadomie szukamy innych bodźców. Na nie właśnie reagujemy z większą uwagą i skupieniem. Bardzo często są po prostu wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju.

Dlaczego?

Papier poprzez swoją strukturę i teksturę, formę, a także zapach, jest namacalny. Ma określony charakter i niesie ze sobą emocje, pobudzając przy tym nasze zmysły (wzrok i dotyk jednocześnie). Co ważne – wywołuje również zupełnie inne aktywności w sferze naszego mózgu, odpowiedzialne za orientację przestrzenną. Kanadyjska poczta przeprowadziła badania, które miały na celu sprawdzić skuteczność reklam przedstawianych za pomocą papierowych materiałów drukowanych. Zaproszono 270 uczestników, których zbadano za pomocą tradycyjnej ankiety, eyetrackingu oraz rezonansu magnetycznego. Do jakich wniosków doszli badacze? Komunikat przedstawiony na papierze jest bardziej zrozumiały i z większą łatwością pozostaje w pamięci. Znaczna większość, bo aż 75%, badanych zapamiętała więcej szczegółów z reklam przedstawionych za pomocą papieru. Tymczasem mniej niż połowa z nich (44%) przyswoiła te same szczegóły przedstawiane za pomocą mediów cyfrowych. Podczas analizy wyników badania pojawiła się jeszcze jedna teza. Okazało się, że reklamy w formie papierowej bardziej zachęcały do zakupu. Gotowych do zakupu przedstawionego produktu było aż 51% osób biorących udział w badaniu.

Co na to wszystko agencja brandingowa Millward Brown?

Oni również szukali odpowiedzi na pytanie: „Jak komunikat przedstawiony na papierze oddziałuje na odbiorców?”. Przeprowadzili więc swoje badania. Używając rezonansu magnetycznego, dowiedli, że materiały marketingowe drukowane na papierze są efektywniejsze niż reklamy cyfrowe. Realne, fizyczne media, z którymi mamy żywy kontakt, pozostawiają trwalszy ślad w naszym mózgu.

Papier generuje więcej emocji niż cyfrowy obrazek

Podświadomie papier ma dla nas więcej prawdy. Czujemy jego fizyczność: gramaturę, fakturę i zapach. Wszystkie te doznania znacznie mocniej angażują naszą sieć połączeń nerwowych, powiązanych z pamięcią przestrzenną. Nasz mózg to skomplikowane urządzenie, które aktywuje za każdym razem inny obszar w zależności od rodzaju bodźca dostarczanego przez wersję papierową lub cyfrową tej samej reklamy.

Masz w rękach nieodbezpieczony granat

Nie bój się wyciągnąć zawleczkę. Przemyślana kampania z użyciem materiałów drukowanych to wybuchowe narzędzie w rękach sprawnego menedżera. W zależności od celu, jaki chce osiągnąć, materiały drukowane mogą wieść w niej prym lub stanowić efektywne uzupełnienie działań marketingowych. Na przykład mogą zamykać lub inicjować kampanię prowadzoną w internecie albo znakomicie wesprzeć sprzedaż stacjonarną. Materiały drukowane na papierach o wyższych gramaturach uważane są za ważniejsze i bardziej cenne. Łatwo to zaobserwować w codziennych sytuacjach, gdzie o wiele częściej zatrzymujemy na dłużej solidne foldery, broszury czy katalogi, wydrukowane na lepszym i masywniejszym papierze. To daje poczucie ekskluzywności i wyjątkowości.

Bo walka toczy się o doświadczenie klienta

Tu nie ma przypadku. Starannie przemyślana i zaprojektowana strategia marketingowa z użyciem materiałów drukowanych musi przynieść zamierzone efekty. Wystarczy wykorzystać siłę, jaką niesie ze sobą papier, by zbudować ogromną przewagę konkurencyjną. Nawet dziś, w dobie internetu i sprzedaży online, niezwykle ważne jest budowanie więzi z odbiorcą. Do takich działań idealnym partnerem jest właśnie papier. Personalizowane opakowania, kreatywne, spójne z całością komunikacji marki gadżety to drobne akcenty, które możesz wykorzystać od zaraz. Pakując razem z produktem superkartkę pocztową, ulotkę lub wizytówkę. Pisząc to, od razu mam na myśli markę CoffeeDesk i ich kota, który jeździł kurierem. Zetknąłem się z tą akcją całkiem przypadkiem, ale tak głęboko zakorzeniła się w mojej głowie, że pamiętam ją do dziś. Każdy zamawiający kawę w ich sklepie internetowym otrzymywał opakowanie z ręcznie narysowanym kotem oraz kilkoma słowami również napisanymi ręcznie. Takie właśnie działania przynoszą efekty, na które wszyscy czekamy i co najważniejsze – łączą na długo klienta z marką.

Złap kierunek i krocz konsekwentnie naprzód

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo druk na nas oddziałuje i jak mówi do nas językiem genialnych ilustratorów. Przemawia z opakowań ulubionych produktów, okładek książek, ciekawych katalogów, plakatów. Spogląda na nas z kartek pocztowych, opakowań i paczek, które odbieramy od kurierów niemal codziennie. Snuje opowieści z billboardów lub przyciąga komunikatami z nowocześnie zaprojektowanych i zaaranżowanych sklepów. Druk buduje naszą codzienność i przede wszystkim nasze emocje. Skłania nas każdego dnia do określonych zachowań, podejmowania decyzji, utrwala nasze nawyki.

Rozejrzyj się teraz dookoła, spójrz, jakie materiały leżą na twoim biurku i stoją na regale. Czy pocztówka przypięta na korkowej tablicy nie wywołuje zawsze uśmiechu na Twojej twarzy?

•Drukomat (www.drukomat.pl) to jedna z najprężniej rozwijających się platform do druku online. Zajmujemy się profesjonalnym dru‑kiem od wielu lat. Zajrzyj do nas – zawsze służymy radą i rzetelnym wsparciem. Używaj efektywnie materiałów drukowanych w swoich działaniach marketingowych. Znajdź dla nich istotne miejsce. Inspiruj i pomagaj, buduj wartość dodaną, której nikt Ci nie odbierze.

Sebastian Śnieciński

CMO w Grupie Colours Factory, tworzy i wdraża strategie osnute planami dla marek takich jak Drukomat.pl i Colours Factory. Lubi ludzi, dźwięki, fotografie, nowe media i technologie. Od zawsze uzależniony od kreatywnej pracy, muzyki, a od jakiegoś czasu też od Instagrama.

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy