WEBINARIUM

Ecommerce: dziś i jutro

30.06.2020, godz. 10:00

0

Magazyn

Zbieraj siły przed spowolnieniem
Najnowsze wydanie

Nr 1, luty - marzec 2020

Zbieraj siły przed spowolnieniem

W czasach, gdy Stany Zjednoczone zmagały się z głębokim kryzysem po II wojnie światowej, ówczesny prezydent tego kraju Harry S. Truman wygłosił pamiętne słowa: „Recesja jest wtedy, kiedy sąsiad traci pracę. Kryzys – kiedy sami ją tracimy”. Jego słowa są wciąż aktualne. Doskonale oddawały sytuację Polski, gdy byliśmy „zieloną wyspą” na oceanie globalnego kryzysu finansowego. Jednak dziś, po kilkunastu latach ciągłego wzrostu, tak różowo, a raczej zielono, może już nie być.

Teoretycznie spowolnienie jako naturalny element życia gospodarczego nie jest niczym złym, gdyż przypomina kurację odchudzającą osoby, która nabawiła się nadwagi. Tak jak my pozbywamy się tłuszczu, tak rynek eliminuje zbyt tanie kredyty, nadmiernie zadłużone firmy oraz modele biznesowe, które już się nie sprawdzają. Nie zawsze przebiega to łagodnie, gdyż firmy tną koszty, ludzie tracą pracę, a niektóre przedsiębiorstwa upadają. Warto jednak być w gronie tych, które nie tylko przetrwają, ale i urosną na kryzysie. Dlatego odporność na recesję stała się głównym tematem pierwszego wydania naszego nowego magazynu „ICAN Management Review”.

Ponadto w numerze:

- Czy optymizm zawsze przekłada się na skuteczność w działaniu?

- Jakie umiejętności powinni kształtować liderzy przyszłości?

- Dlaczego warto korzystać z informacji zwrotnych?

- Jak z sukcesem zmienić model biznesowy firmy?

Lista artykułów

Nr 1, luty - marzec 2020

Nowe idee

Zarządzanie pod presją zmienności

PREMIUM

Dominujące na rynkach zmienność i nieprzewidywalność wywierają destrukcyjny wpływ na modele zarządzania organizacjami. Firmy dostrzegają zachodzące w ich otoczeniu zmiany, jednak wciąż wiele z nich czyni zbyt mało, by przystosować się do nowych realiów.

Szansa na żniwa na polu M&A

PREMIUM

Spowolnienie gospodarcze, którego symptomy można dostrzec w postaci spadku produkcji przemysłowej, rosnącej inflacji czy podwyżek cen towarów i usług, niesie nie tylko zagrożenie dla przedsiębiorstw. Może być szansą na dynamiczny rozwój dzięki przejęciom lub fuzjom z innymi graczami rynkowymi.

Gdy zaufasz danym, inni zaufają tobie

PREMIUM

Zaufanie jest walutą przyszłości, która zyskuje na znaczeniu w dobie dostępu do dużych zbiorów danych. Bez mandatu zaufania od klientów firmy niewiele mogą zdziałać. Dlatego konieczne staje się znalezienie równowagi między wykorzystywaniem danych a budowaniem uczciwego wizerunku.

Spowolnienie na rynku pracy

PREMIUM

Minimalne wynagrodzenie za pracę w bieżącym roku będzie wynosiło 2600 złotych brutto (1878 złotych netto), a stawka godzinowa 17 złotych (11 złotych netto). Czy w świetle zaskakująco wysokich podwyżek (odpowiednio o 350 złotych i 2,30 złotego) oraz sygnałów dotyczących spowolnienia gospodarczego pracodawcy będą ograniczać zatrudnienie i zamrażać wynagrodzenia?

Aktywny optymizm [WIDEO]

Myślenie pozytywne niesie ze sobą wiele psychologicznych i zdrowotnych korzyści takich jak poprawa nastroju czy wzmocnienie odporności. Czy jednak każda forma optymizmu przekłada się także na skuteczność w działaniu?

Temat numeru

Spowolnienie, czyli szansa na sukces

Po dziesięciu latach nieustannego wzrostu przedsiębiorcy już nie zastanawiają się nad tym, „czy”, lecz „kiedy” nadejdzie spowolnienie gospodarcze. Niestety, wiele firm czeka biernie na nadejście trudnych czasów bądź rozważa jedynie cięcie kosztów i redukcje planów. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa widzą w recesji okazję do dalszego wzrostu. Dowiedz się, co je wyróżnia.

Kryzys nie rozejdzie się po kościach

PREMIUM

W przemyśle lotniczym średnio co 7–8 lat notujemy kryzys lub spowolnienie, dlatego przedsiębiorstwa Doliny Lotniczej stosują różne strategie dostosowania się do tego typu wyzwań. Inaczej reagują małe firmy rodzinne, a inaczej wielkie organizacje. Moje doświadczenia i korporacji o amerykańskich korzeniach, którą od wielu lat kieruję, bazują głównie na kryzysie z roku 2009.

Im gorzej, tym lepiej

Generalni wykonawcy budowlani przechodzą kryzysy w cyklu koniunkturalnym odwrotnym do normalnego cyklu gospodarczego – w czasach kryzysu gospodarczego rynek w Polsce jest korzystniejszy niż w trakcie koniunktury.

Chłodne spojrzenie na koniunkturę

PREMIUM

W ciągu ostatniego roku tempo wzrostu produktu krajowego brutto zwolniło w Polsce z ponad 5% do niespełna 4%. Sygnały, które wysyła rynek, wyraźnie wskazują na schłodzenie gospodarki: rosną ceny, pogarszają się nastroje wśród przedsiębiorców, a optymizm konsumentów na zmianę rośnie i topnieje. Dane makroekonomiczne są nieubłagane: nadciąga, jeśli nie kryzys, to przynajmniej spowolnienie.

Najważniejsze są silne fundamenty

Wielu ekspertów przewiduje, że obecna sytuacja w Chinach może stać się zapalnikiem, który wywoła kryzys gospodarczy na świecie. Niezależnie jednak od tego, co faktycznie go uruchomi, każda firma już teraz powinna opracować odpowiedni plan działań.

Nie boimy się recesji

Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej rośnie od kilku lat w szybkim tempie. W okresie dekoniunktury, kiedy klienci będą szukać tańszych produktów, może zamortyzować niekorzystne tendencje całego rynku detalicznego w Polsce.

Efekt szminki

„Chińczycy używają dwóch pociągnięć pędzlem, by napisać słowo kryzys. Pierwsze oznacza zagrożenie, drugie – szansę. W czasach kryzysu uważaj na zagrożenie, ale rozpoznaj też rodzące się szanse” – powiedział John F. Kennedy, podpowiadając firmom rozwiązanie na ten czas. Zwłaszcza tym z sektora FMCG.

Wskaźniki gospodarcze nie są wiedzą tajemną

PREMIUM

Dowiedz się, jakie podstawowe mierniki warto śledzić, by skutecznie przewidywać zmiany koniunktury gospodarczej.

Oko w oko ze spowolnieniem

PREMIUM

Trudno sformułować uniwersalny zestaw dyrektyw dla menedżerów, wskazujących, jak postępować w okresie spowolnienia gospodarczego. Prawda jest taka, że to, co sprawdzi się w zarządzaniu jednym przedsiębiorstwem, może zakończyć się porażką w drugim.

Moje doświadczenia

Od państwowego molocha do cyfrowego lidera

PREMIUM

W ostatniej dekadzie PKO Bank Polski przeszedł długą drogę. Z ociężałej organizacji zmienił się w dynamiczną instytucję finansową, wprowadzającą innowacyjne rozwiązania technologiczne. O roli przywódcy w procesie rozbudowanej transformacji opowiada prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło

Ekspansja zagraniczna

Różnice kulturowe zaczynają się za progiem

PREMIUM

Gdy na początku 2018 roku jechałem do Pragi, by objąć funkcję wiceprezesa koncernu paliwowego Unipetrol, należącego do Grupy PKN Orlen, moja wiedza na temat Czech była stereotypowa. Większość mitów o naszych sąsiadach nie przetrwała próby czasu.

Strategia w czasach destabilizujących innowacji

PREMIUM

Z profesorem Harvard Business School w Bostonie, Claytonem M. Christensenem, rozmawiał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska”.

Innowacje

Cała prawda o innowacjach w sferze modeli biznesowych

PREMIUM

Wiele prób przekształcenia modelu biznesowego kończy się niepowodzeniem. Aby to zmienić, menedżerowie muszą zrozumieć, w jaki sposób model biznesowy przechodzi przez możliwe do przewidzenia etapy rozwoju, a następnie wykorzystać tę wiedzę w kluczowych decyzjach dotyczących nowego modelu.

Wyróżnij się albo zgiń

PREMIUM

Na nasyconym rynku trudno wybić się samym produktem lub usługą, ponieważ te łatwo skopiować, zwłaszcza konkurencji z zasobniejszymi funduszami.

Raport: optymalizacja

Strategia na niepewne czasy

W dobie coraz większej inflacji analitycy i eksperci są zgodni co do tego, że Polskę czeka spowolnienie gospodarcze, choć jego skala nie jest jeszcze znana. Częstą odpowiedzią firm jest nagłe cięcie kosztów, ale dopiero optymalizacja wpisana w długofalową strategię, realizowaną jeszcze w czasach wzrostu, pomaga zwyciężać nawet w niekorzystnej sytuacji gospodarczej.

Optymalizacja kreująca rzeczywistość

Wśród przedsiębiorców coraz częściej słychać rozmowy o sygnałach spowolnienia gospodarczego i jego wpływie na rodzime biznesy. Spowolnienie gospodarcze nie jest jednak zjawiskiem nowym, ale naturalną fazą cyklu koniunktury i kolejną zmianą w otoczeniu biznesu, do której nieustannie muszą się dostosowywać przedsiębiorstwa.

Zacząć od mierników

Optymalizacja działań i procesów to obecnie w biznesie codzienność, a nie jeden z elementów przygotowania przedsiębiorstwa do dekoniunktury. Usprawnień w działalności firmy nie należy wprowadzać dopiero wtedy, gdy na horyzoncie pojawią się czarne chmury zwiastujące spowolnienie.

Zwinny łańcuch dostaw

Efektywność działalności każdego podmiotu uczestniczącego w łańcuchu dostaw, zwłaszcza w obliczu występujących problemów, ma ogromnie znaczenie. Optymalizacje realizowane poprzez narzędzia zwinnego zarządzania to gwarancja stabilności biznesu i ciągłości operacyjnej.

Pomóż pracownikom lepiej wykorzystywać czas

Projekty optymalizacyjne często wpadają w pułapkę osiągania celów za wszelką cenę. Od pracowników wymaga się, by wykonywali swoje zadania taniej, szybciej i w większej ilości. Wartościowi pracownicy mogą na tym stracić lub zniechęcić się. Zwiększenie efektywności powinno odbywać się przez lepsze wykorzystanie czasu.

Doskonalenie procesów wpisane w kulturę firmy

Stale rosnące wymagania klientów odnośnie do rynku logistycznego tworzą potrzebę ciągłego doskonalenia, a wszystko zaczyna się od szczegółowego przyjrzenia się procesom i ich standaryzacji. Poznaj wyzwania, z jakimi zmierzyła się firma Fresh Logistics Polska podczas optymalizacji procesowej pomiędzy jednostkami organizacyjnymi rozproszonymi w całym kraju.

Sposób na zwiększenie efektywności sprzedaży

Dziś, w dobie nowoczesnych technologii, tradycyjne podejście do sprzedaży bezpośredniej stało się przestarzałe. Co należy zrobić, żeby najnowsze narzędzia faktycznie wspierały sprzedawców? Odpowiedzią na to pytanie jest wdrożenie rozwiązania Salesbook w firmie Fortum.

Przywództwo

Chcesz być dobrym liderem? Korzystaj z informacji zwrotnych

PREMIUM

Współczesny, nieprzewidywalny biznes wymaga od liderów nieustannego pogłębiania wiedzy i rozwijania nowych kompetencji. Niestety, choć wielu menedżerów aspirujących do roli przywódców korzysta z różnych programów rozwojowych, to pozostaje przy starych nawykach. Marshall Goldsmith, światowy ekspert w dziedzinie przywództwa, twierdzi, że nie musi tak być. I proponuje sprawdzone rozwiązanie.

Pytajcie, słuchajcie i uczcie się

PREMIUM

Światowy autorytet przywództwa, nauczyciel i coach menedżerów wyższego szczebla Marshall Goldsmith w wywiadzie udzielonym swojemu studentowi i ekspertowi ICAN Institute, Pawłowi Motylowi, mówi o tym, co charakteryzuje lidera przyszłości i jak powinien wyglądać jego proces rozwoju.

Przywództwo to nieustanna zmiana punktów widzenia

PREMIUM

David Peterson, dyrektor zespołu odpowiedzialnego za coaching menedżerów i rozwój umiejętności przywódczych w Google’u (Executive Coaching & Leadership Team), podpowiada, jakie umiejętności powinni kształtować liderzy przyszłości oraz jak wprowadzić do firmy zdrową dawkę kontrolowanego chaosu. Rozmowę przeprowadził Paweł Motyl.

Raport: PPK

PPK w praktyce firm

W styczniu druga grupa przedsiębiorstw mocą ustawy musiała uruchomić Pracownicze Plany Kapitałowe. Znalazła się w nieco lepszej sytuacji niż firmy zatrudniające powyżej 250 osób, na które ten obowiązek spadł już w lipcu ubiegłego roku – mogła skorzystać z ich doświadczeń i kroczyć przetartą nieco ścieżką.

Droga pełna wyzwań

Naliczanie wynagrodzeń i wpłat, zarządzanie dokumentami i terminami zgłaszania pracowników do instytucji finansowych oraz niska integracja systemów kadrowo-płacowych z systemami IT instytucji finansowych – to tylko kilka obszarów związanych z PPK, które, zaledwie parę miesięcy od uruchomienia programu, zdaniem większości pracodawców wymagają zmian.

Nie takie PPK skomplikowane

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązkiem utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych zostało objętych blisko 20 tysięcy firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Firmy te powinny zawrzeć umowę o zarządzanie środkami z wybraną instytucją finansową do 24 kwietnia.

Szkoleniowe podsumowanie roku

Pracownicze Plany Kapitałowe stanowią nowość na polskim rynku i są nowatorskim sposobem gromadzenia oszczędności. Uzgodnienie kluczowych założeń programu to efekt wspólnej pracy rządu, Polskiego Funduszu Rozwoju, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych. Założenia te zostały poddane wielomiesięcznym, szerokim konsultacjom społecznym.

Psychologia

Nie tylko domy z papieru

Czyli kilka historii o tym, że druk to przede wszystkim narzędzie do wywoływania emocji, które wciąż niezawodnie działa.

Raport: zdrowie

Zdrowsze nawyki, lepsze wyniki

Firmy inwestują w zdrowie pracowników, dzięki czemu ci coraz więcej wiedzą o sposobach na długie, zdrowe i szczęśliwe życie. Sęk w tym, że taka świadomość nie przekłada się na ich codzienne wybory. Jak podejść do promowania zdrowia, by faktycznie poprawić jakość życia pracowników i przy okazji czerpać z tego korzyści nie tylko wizerunkowe?

Biuro z ergonomią w standardzie

Szacuje się, że w trakcie całego życia spędzamy w biurze prawie dziesięć lat. Przez ten czas złe nawyki i brak ruchu mogą nie tylko obniżyć efektywność, lecz także spowodować nieodwracalne zmiany w organizmie, a nawet trwale ograniczyć zdolność do pracy. Jak zaradzić takiej sytuacji?

Aktywni pracownicy mogą więcej

Sport to zdrowie! Poprawia samopoczucie, kondycję fizyczną, sylwetkę, a także wydajność w pracy. Mimo to dane dotyczące poziomu aktywności fizycznej Polaków są alarmujące. Okazuje się, że ponad 1/3 z nas nawet raz w miesiącu nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej.

Stwórz własną strategię wellbeing

W szybkim tempie zyskuje na znaczeniu nowy trend, który pomaga firmom wspierać pracowników w osiągnięciu życiowej równowagi. Wellbeing przechodzi z niszy do głównego nurtu zarządzania ludźmi. Jak mądrze troszczyć się o zdrowie zatrudnionych, nie zapominając o ich dobrostanie?

Zarządzanie kłopotami pracowników

Jeśli człowiek nie może rozwiązać trapiących go problemów, to stają się one problemami organizacji, w której pracuje. Mając na względzie zarówno dobro własne, jak i pracowników, firmy mogą zapewnić swoim ludziom pomoc profesjonalistów w postaci programu wsparcia realizowanego przez niezależnego operatora.

Studium przypadku

 Gdy spółka traci kluczowego wspólnika

PREMIUM

Agencja marketingowa Go Vids niespodziewanie traci jednego ze wspólników. Okazuje się, że spółka – dotychczas należąca do dwóch osób – była zupełnie nieprzygotowana na taką ewentualność. Jeden z menedżerów, najbardziej zaangażowany w funkcjonowanie spółki, musi zmierzyć się z szeregiem wyzwań zarządczych.

Perspektywa operacyjna: Ania Kruk-Viñas

PREMIUM

Dobre zaprojektowanie procesów zabezpiecza firmę przed nieoczekiwanymi zdarzeniami.

Perspektywa prawna: Barbara Sobowska

PREMIUM

Odpowiednia umowa chroni firmę przed wieloma wyzwaniami prawnymi.

Ale lider

Ale lider: Stanisław Fenrych. Król pomidorów

Przed drugą wojną światową produktami z jego fabryki zajadano się i w Polsce, i za oceanem. To dzięki niemu na nasze stoły trafił kultowy już dziś ketchup. Skrupulatnie dobierał swoich doradców, otaczał niecodzienną troską pracowników i nie bał się tego, co nieznane.