Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Cyfrowa ochrona zdrowia psychicznego

Cyfrowa ochrona zdrowia psychicznego

Pracownicy borykają się z coraz większą liczbą problemów psychicznych, dlatego pracodawcy poszukują nowoczesnych sposobów na wspieranie ich na drodze do dobrostanu. Z pomocą przychodzą rozwiązania cyfrowe, takie jak aplikacja i platforma online Helping Hand.

GDY ZAPYTANO POLSKICH pracodawców i pracowników o to, jakie problemy natury psychicznej najczęściej dotykają osoby aktywne zawodowo, wśród odpowiedzi pojawiły się najczęściej: wypalenie zawodowe (85%), depresja i inne zaburzenia nastroju (78%), zaburzenia nerwicowe/lękowe (59%) oraz zaburzenia adaptacyjne związane ze stresem (41%). To wyniki badań nt. zdrowia psychicznego w środowisku pracy zrealizowanego w ramach kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!” (kwiecień 2021).

PARTNEREM MATERIAŁU JEST HELPING HAND

Pracodawcy na straży zdrowia psychicznego

Zaniedbanie zdrowia psychicznego pracowników może firmy słono kosztować, ponieważ problemy psychiczne przekładają się na liczbę absencji, prezenteizm (nieefektywna obecność w pracy), wzrost rotacji pracowników czy niski poziom zaangażowania. We wspomnianym badaniu niemal 9 na 10 respondentów zauważało, że zdrowie psychiczne wpływa na ich nieobecności w pracy. Jednocześnie aż 77% badanych jest zdania, że pracownicy boją się mówić o problemach natury psychicznej. Tym samym pracownicy próbują sobie radzić z różnego rodzaju problemami na własną rękę. Z badania Human Power Odporność psychiczna polskich organizacji 2020 wynika, że ponad 80% badanych sięgało po środki uspokajające, a ponad 70% – po alkohol i inne używki.

Trudno się dziwić, skoro niemal połowa respondentów ma problemy ze snem, a 85% ankietowanych odczuwa stres w pracy. Zacierające się granice między pracą a życiem osobistym, zakłócenia w postaci pandemii czy wojny w Ukrainie, a także rosnąca liczba osób borykających się z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, nie pozostawiają pracodawcom wyboru. Muszą pomagać swoim pracownikom w odnalezieniu drogi do dobrostanu, bo tylko w ten sposób mogą liczyć na ich zaangażowanie, efektywność i obecność w pracy. Badanie McKinsey & Company, obejmujące 1000 pracodawców, wykazało, że około 60% z nich kontynuuje lub rozszerza działania wspierające zdrowie psychiczne swoich zespołów.

Takie oczekiwania mają zresztą sami pracownicy. Potwierdza to badanie Ginger, firmy dostarczającej pracodawcom platformę zdrowia psychicznego na żądanie, która w 2019 roku przeprowadziła ankietę na losowej próbie pracowników z USA. Aż 91% ankietowanych uważało, że to pracodawcy powinni dbać o ich zdrowie emocjonalne, a 85% stwierdziło, że behawioralne korzyści zdrowotne są ważne przy ocenie nowej pracy.

Jak wspierać działania dobrostanowe w organizacji

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że pracownik nie działa w próżni i to, co dzieje się w jego otoczeniu, ma wpływ na jego samopoczucie. Dostarczenie wiedzy z zakresu funkcjonowania w środowisku pracy (radzenie sobie ze stresem, wypalenie zawodowe, radzenie sobie z emocjami) to jednak wciąż za mało. Trzeba wspierać psychoedukacją także osobistą sferę życia: człowiek w relacjach z bliskimi (związki, kryzysy, żałoba) oraz relacje w rodzinie (negatywny wpływ pandemii na funkcjonowanie dzieci, uzależnienie od sieci). A przecież to tylko nieliczne przykłady, z którymi zmaga się większość z nas. Nie ma więc wątpliwości, że realne, systemowe wsparcie ze strony pracodawców powinno być priorytetem każdej organizacji – zwłaszcza w dzisiejszych niestabilnych, pełnych niepokoju czasach. Dobre praktyki to współpraca z zewnętrznymi dostawcami sprawdzonej wiedzy i konsultacje prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę. Takim rozwiązaniem jest na przykład Helping Hand – pierwsza w Polsce platforma online i aplikacja z autorskimi programami i treściami psychoedukacyjnymi, która zapewnia wsparcie przede wszystkim w takich obszarach, jak: zdrowie pracownika, zdrowie dziecka, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, depresja i stany lękowe.

Platforma Helping Hand

Misją Helping Hand jest holistyczne wspieranie pracowników i pracodawców w pracy nad dobrostanem indywidualnym i organizacyjnym. Za pośrednictwem platformy można zdobywać zweryfikowaną przez ekspertów wiedzę z zakresu dbania o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie, jak i uzyskać wsparcie psychologa czy psychoterapeuty. Użytkownicy platformy anonimowo, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, mają dostęp do ponad 200 edukacyjnych materiałów wideo i artykułów, narzędzi do autodiagnozy oraz warsztatów i webinarów. Jest też możliwość zorganizowania interaktywnych spotkań z ekspertami, indywidualnych konsultacji oraz terapii online.

Każda firma samodzielnie decyduje o tym, jaki rodzaj współpracy z Helping Hand jest dla niej najkorzystniejszy. Dzięki rozbudowanemu modułowi B2B platforma działa jak system kafeteryjny, który pozwala pracodawcy swobodnie zarządzać i kontrolować budżet przeznaczony na wsparcie dla pracowników. Na współpracę z Helping Hand i tym samym na poszerzenie zakresu benefitów pozapłacowych decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw. Ze wsparcia Helping Hand obecnie korzysta kilkanaście dużych organizacji, m.in. Cushman & Wakefield czy Angelini Pharma.

Poza dostępem do stałej psychoedukacji i programów wsparcia Helping Hand proponuje również szereg szkoleń dla menedżerów, którzy są przecież strażnikami zespołowego dobrostanu, a często sami nie radzą sobie z natłokiem bodźców i przyznają, że nigdy wcześniej nie spotykali się takim natłokiem problemów psychicznych w swoich zespołach. Ostatnie lata pokazały, że kompetencje menedżerów trzeba wzmocnić. Nie chodzi o to, aby nałożyć na nich funkcję pomocową, ale aby zaopatrzyć ich w wiedzę, jak takie wczesne sygnały rozpoznać i jakie narzędzia wdrożyć, by pracownik otrzymał skuteczną pomoc.

W obliczu rosnącej niepewności i złożoności firmy muszą przygotowywać swoich pracowników na kolejne zakłócenia, w czasie rzeczywistym adresować ich bolączki i brać współodpowiedzialność za ich zdrowie psychiczne. Takie podejście jest jedynym skutecznym przepisem na zbudowanie organizacyjnej odporności, tak niezbędnej w dobie nieustannych zawirowań. Rozumiejąc to, Helping Hand niemalże natychmiast po wybuchu wojny w Ukrainie uruchomiła szereg bezpłatnych działań pomocowych: webinaria i spotkania online, czaty z psychologami czy dyżury telefoniczne w języku ukraińskim. Na język ukraiński została przetłumaczona także sama platforma, a firma dodatkowo zaangażowała się w inicjatywę Health Tech Without Borders, jeszcze szerzej oferując bezpłatną pomoc psychologiczną osobom dotkniętym obecną sytuacją geopolityczną. Te inicjatywy stanowią odpowiedź zarówno na potrzeby osób prywatnych, jak i firm, które wraz z wybuchem wojny odnotowały jeszcze wyższe zapotrzebowanie w kontekście wsparcia psychologicznego swoich pracowników i ich bliskich. Co ważne – coraz więcej pracodawców zwraca się do Helping Hand z prośbą o uruchomienie infolinii związanej nie tylko z wojną, ale i z lękami dotyczącymi sytuacji gospodarczej. Obawy te pojawiają się nie tylko u Ukraińców, ale i u Polaków obserwujących rozwój wydarzeń.

Przeczytaj materiały ekspertów, uzupełniające raport »

Dbaj o ludzi, a oni zadbają o twoją firmę 

Joanna Koprowska PL

Wszyscy jesteśmy dotknięci emocjonalnymi i fizycznymi konsekwencjami pandemii oraz wybuchu wojny w Ukrainie. I choć firmy coraz częściej troszczą się o zdrowie swoich ludzi, ich inicjatywy nie zawsze trafiają na podatny grunt. Jak sprawić, by pracownicy korzystali z oferowanej im pomocy?

Biznes stawia na dobrostan pracowników 

Ostatnie dwa lata udowodniły, jak wielkie znaczenie dla dobrostanu pracowników mają świadome działania biznesu, które adresują nowe wyzwania i bieżące problemy społeczne. Większa aktywność fizyczna,
skuteczniejsze radzenie sobie ze stresem, mniejszy negatywny wpływ lockdownów i pracy zdalnej na samopoczucie i kondycję fizyczną to tylko niektóre z korzyści, jakie odczuwają pracownicy firm zapewniających swoim zespołom dostęp do kart MultiSport.

Jak mądrze dbać o pracowników w niespokojnych czasach 

Janusz Prendota PL, Katarzyna Kowalska PL

W złożonym, nieprzewidywalnym świecie utrzymanie równowagi i zdolności działania osób i zespołów staje się coraz większym wyzwaniem – Program Wsparcia Pracowników ICAS EAP pomaga pracownikom i zarządzającym skutecznie odpowiadać zarówno na problemy indywidualne, jak i kryzysy
na masową skalę.

Aleksandra Tokarewicz

Członkini zarządu i dyrektorka ds. produktu i sprzedaży w Helping Hand.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy