Insighty dają liderom przewagę w cyfrowych czasach, poznaj ICAN Business Insight

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Skorzystaj z oferty świątecznej i odbierze prezent o wartości 99 zł
sprawdź >>

Aktywny optymizm [WIDEO]

Aktywny optymizm [WIDEO]

Myślenie pozytywne niesie ze sobą wiele psychologicznych i zdrowotnych korzyści takich jak poprawa nastroju czy wzmocnienie odporności. Czy jednak każda forma optymizmu przekłada się także na skuteczność w działaniu?

Materiał powstał przy współpracy SWPS Innowacje i ICAN NeuroLab.

Czy świat nie byłby dużo piękniejszy, gdyby samo wyobrażenie sobie sukcesu prowadziło do pozytywnych rezultatów? Wiele osób wciąż wierzy w magiczną moc przyciągania pozytywnych wyników poprzez wyobrażanie sobie, że nastąpiły. Niestety badania naukowe nie potwierdzają istnienia tego cudownego mechanizmu. Nie oznacza to jednak, że myślenie pozytywne nie ma sensu czy jest bezużyteczne. W istocie wyróżniamy dwa rodzaje pozytywnego myślenia: bierne i aktywne. Optymizm bierny polega na tym, że zakładamy pozytywne scenariusze i czekamy, aż same się spełnią. Optymizm aktywny natomiast to oczekiwanie sukcesu połączone z pełnym wysiłku działaniem ukierunkowanym na realizację celu. Ta forma myślenia wzmacnia naszą motywację i układ odpornościowy.

1. Nakarm optymizmem wewnętrzną motywację

Odrzuć myślenie życzeniowe, które jest demotywujące. Skup się na tym, co da ci podjęcie konkretnych działań. Aktywny optymizm to zastrzyk energii niezbędnej do realizacji celu.

2. Wykorzystaj symulacje mentalne

Nie zaczynaj od wyobrażania sobie efektu końcowego. Skup się na zwizualizowaniu działań, które musisz podjąć, by dotrzeć do celu.

3. Przecieraj ścieżki w mózgu

Ćwicząc w głowie przyszłe działania, aktywizujesz ścieżki, które przygotują cię do tego, aby efektywnie wykonać dany ruch w rzeczywistości.

4. Zredukuj stres

Przed publicznym wystąpieniem wyobraź sobie jego przebieg. Pomyśl o swoim zachowaniu na scenie, o światłach, reakcji odbiorców. Taka wizualizacja zmniejszy stres i wpłynie pozytywnie na odbiór twojego wystąpienia.

Ewa Jarczewska-Gerc

psycholog biznesu, dyrektor ds. badań w SWPS Innowacje, spółce Uniwersytetu SWPS współpracującej z biznesem przy projektach komercyjnych. Doktor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy