Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Komunikacja lidera w czasie pandemii. Jak nie stracić reputacji?

· · 4 min
Komunikacja lidera w czasie pandemii. Jak nie stracić reputacji?

Pojawienie się Covid‑19 sprawiło, że liderzy muszą każdego dnia podejmować trudne decyzje związane z ochroną pracowników, a jednocześnie – jak nigdy wcześniej – dbać o biznes. Na to, czy w tych niepewnych czasach nie utracisz reputacji, wpłyną nie tylko twoje decyzje, ale też sposób, w jaki je przedstawisz.

„Welcome to my home” – tak brzmiało pierwsze zdanie wypowiedziane przez prezesa amerykańskiej firmy technologicznej skierowane do rozsianych po kilku kontynentach pracowników. Tymi słowami postanowił rozpocząć wystąpienie, podczas którego poinformował o zmianach w funkcjonowaniu organizacji spowodowanych pandemią koronawirusa. W kilkuminutowym materiale wideo zapewniał, że mimo konieczności zmiany sposobu pracy sytuacja finansowa firmy jest stabilna. Solidaryzując się z pracownikami, poprosił, by dbali o siebie i swoich najbliższych. Nagranie powstało w jego domu na tle rozpalonego kominka, w lekkim półmroku. Lider zwracał się do swoich ludzi na stojąco, a nie siedząc w fotelu, co pozwoliło mu podkreślić zarówno chęć wsparcia pracowników w trudnych chwilach, jak i gotowość do dalszych działań i aktywnego reagowania na nowe okoliczności.

„Staramy się wspierać Ciebie i Twój zespół w czasie niepewności” – to już fragment wiadomości Marka Arnoldy’ego, Head of Global Customer Success w firmie Asana, wysłanej do użytkowników platformy do zarządzania zadaniami i projektami. O dbaniu o innych mówią także szefowie polskich firm. „Czuję się jak sportowiec, który za wszelką cenę chce dobiec do mety. Przy czym sądzę, że biorę udział w maratonie. Nieważne, w jakim czasie to zrobię, ale chcę dobiec za wszelką cenę, bo to będzie oznaczać, że utrzymam miejsca pracy. Cel nadrzędny to przejść przez ten sztorm, ale by to zrobić, wszyscy musimy być teraz odpowiedzialni i solidarni” – wypowiadał się dla serwisu onet.pl Igor Klaja, prezes firmy OTCF, do której należy sportowa marka 4F. O działaniach podejmowanych przez firmę nagrał także materiał wideo, który opublikował w sieci.

Sytuacja, w jakiej znaleźli się wszyscy liderzy, wymaga od nich nie tylko dobrych decyzji, lecz także empatii. Jak pielęgnować i budować relacje biznesowe, by nie utracić reputacji, na którą pracowało się latami? Jak sprawić, by kryzys stał się pretekstem do umocnienia swojej pozycji lidera? Jak komunikować się w kryzysie?

Do ludzi mów tu i teraz

Jeśli do tej pory nie budowałeś świadomie swojej reputacji, to najpewniej w obecnej sytuacji odczujesz tego skutki. Dziś o krok dalej są menedżerowie, którzy potrafili swoją charyzmą i stylem komunikacji integrować zespoły i przekonywać je do zmian. Mimo to nigdy nie jest za późno, by zacząć pracować nad reputacją. Zwłaszcza że na początek wystarczy wprowadzić do swojej komunikacji trzy elementy. A potem – po prostu się komunikować!

  1. Mów, co wiesz.

  2. Mów, czego nie wiesz.

  3. Mów, nad czym pracujesz.

Jeśli na początku zapomnisz o jakiejś zasadzie, nie martw się. Ważne, byś świadomie przyglądał się sobie i zapisywał to, czego nie zrobiłeś, a następnie dokonywał korekty. Pamiętaj, że to nieustanny proces polegający na wdrażaniu, testowaniu, poprawianiu.

Nie unikaj trudnych tematów

W wyjątkowo stresogennej tak dla lidera, jak i dla pracowników sytuacji kryzysowej zazwyczaj pojawia się strach potęgowany przez poczucie niewiadomej. To naturalna emocja, która dotyczy większości ludzi i nie należy jej ignorować. Odwołanie się do niej pomoże ci budować zaufanie, tak niezbędne w zarządzaniu na odległość. Nie lukruj rzeczywistości, ale na bieżąco uświadamiaj ludziom, jak sprawnie i odpowiedzialnie działasz. Pozwoli to zmniejszyć niepokoje, a jednocześnie zwiększyć zaangażowanie.

Sporo liderów ma opory przed komunikowaniem trudności, z jakimi zmaga się firma. Jeśli do nich należysz, spójrz na to z drugiej strony. Jak myślisz, co czują i myślą ludzie, którzy nie mają w tym czasie dobrych relacji z menedżerami? Zazwyczaj są to strach, niepewność i brak sprawczości. Takie odczucia negatywnie przekładają się na efektywność, ponieważ odbiera to poczucie odpowiedzialności i chęci kooperacji czy budowania wspólnotowości.

Kryzys to niejednokrotnie czas rewizji planów i tworzenia nowej strategii biznesowej. Trudno robić to w pojedynkę, dlatego rolą lidera jest angażowanie ludzi w zmianę kursu. Poza tym to dobry czas nie tylko na weryfikację strategii biznesowych, lecz także twojej marki osobistej i twojego kapitału zaufania.

Dokonaj audytu marki osobistej

Jeżeli do tej pory nigdy nie weryfikowałeś swojej marki osobistej, możesz to dzisiaj sprawdzić w bardzo prosty sposób:

  1. Zapytaj ludzi, z którymi na co dzień współpracujesz:

  • do jakiego konkretnego zadania skłoniła ich ostatnia rozmowa z tobą?

  • co dokładnie zrobili po usłyszeniu twoich słów?

  1. Sprawdź zaangażowanie swoich pracowników, zadając im pytania:

  • ile nowych pomysłów zgłosili i ile z nich realizują?

  • jak czują się po odbyciu rozmów z tobą?

  • jak oceniają atmosferę i skuteczność spotkań online?

Niech odpowiedzi pracowników i współpracowników będą punktem wyjścia do dalszych działań i pracy nad samym sobą.

Umacniaj kulturę organizacyjną dzięki komunikacji wewnętrznej

Zajrzyj do księgi kultury organizacyjnej i uruchom wartości tam zapisane, co pomoże wzmocnić morale zespołów. Jeśli tak jak większość organizacji komunikujesz zwinność i efektywność – przypomnij ludziom, na czym te wartości polegają, jak je interpretujecie i jak ty sam wcielasz je w życie podczas codziennej pracy. W ten sposób wzmocnisz reputację, czyli kapitał zaufania, który zaprocentuje w przyszłości. Mimo trudów i wyzwań, jakie niesie ze sobą kryzys, ten czas jest też idealnym momentem na budowanie marki osobistej. Nie zapominaj o sobie i postaraj się jak najefektywniej wykorzystać ten czas, stosując kilka poniższych zasad.

Co dobry menedżer uwzględnia w swojej komunikacji kryzysowej?

  1. Rozmawiaj z ludźmi i przekazuj im informacje, jak kryzys wpływa na firmę.

  2. Podkreślaj wartości organizacji i siłę tkwiącą w firmowej wspólnocie.

  3. Dziel się faktami oraz prezentuj strategię, którą planujesz wdrożyć.

  4. Podkreślaj, że polegasz na fachowych ekspertyzach, a nie medialnych doniesieniach.

  5. Dbaj o ludzi i ich zdrowie, zapewniając im możliwość pracy zdalnej.

  6. Buduj markę osobistą, bo za chwilę wypłacisz sobie dywidendę z ogromnego kapitału zaufania. Ci, którzy zbudowali go wcześniej, wypłacą ją sobie już dziś.

Gdy w twojej głowie będą się mnożyć wątpliwości czy obawy dotyczące jakości twojego przekazu, przypomnij sobie słowa dr. Michaela Ryana, dyrektora wykonawczego WHO Health Emergency Program. Podczas niedawnej konferencji Światowej Organizacji Zdrowia podkreślał: - W zarządzaniu kryzysowym lepsze jest wrogiem dobrego. Szybkość jest ważniejsza niż perfekcja, a problem, który mamy obecnie w społeczeństwie, jest taki, że wszyscy boją się popełnić błąd i ponieść jego konsekwencje. Największym błędem jest nie działać i być sparaliżowanym strachem przed porażką. To lekcja, jaką dała mi walka z Ebolą w przeszłości. Wykorzystaj tę lekcję, a obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa potraktuj jako cenne doświadczenie i źródło kolejnej nauki

Obejrzyj materiał, w którym autorka artykułu mówi więcej o komunikacji liderów w czasie pandemii. Kliknij tutaj.

Polecane artykuły