Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jak uwolnić supermoce pracownika

· · 2 min

O budowaniu zaangażowania pracowników opowiada Jacek Kowalski, członek zarządu ds. zasobów ludzkich Orange Polska.

Partnerem materiału jest:

Jak ważne dla firmy jest budowanie zaangażowania pracownika i jak je osiągnąć?

Zrównoważone organizacje dbają o satysfakcję pracowników na równi z satysfakcją klientów. Efektem takiego podejścia jest wysoka identyfikacja pracowników firmy z marką oraz społecznością, w której pracują. Balans jest niezbędny, choć czasem trudny do uzyskania. Kluczowe jest, by pracownik nie postrzegał siebie jako wykonawcę poleceń, ale jako pełnoprawnego członka społeczności, który ma wpływ na to, jakie osiągamy wyniki i jak jesteśmy postrzegani przez klientów. Jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie warunków, w których każdy czuje się na miarę swojej roli współodpowiedzialny za to, jak rozwija się firma – może angażować się w jej działania, ale także realizować swoje pasje czy akcje społeczne.

Benefity i poziom wynagrodzeń to ważne elementy w ofercie pracodawców. Czy to wystarczy, by przyciągnąć i utrzymać wartościowych pracowników?

Trzeba robić więcej. W Orange pracownicy mogą liczyć na wiele benefitów. Każdy ma dostęp do ich podsumowania w postaci Total Reward Statement na swoim koncie pracowniczym. Pracownicy doceniają zakres naszej oferty. Dużą popularnością cieszy się program emerytalny, z którego może korzystać każda osoba zatrudniona w firmie na stałe. Ale ważne są także kwestie niematerialne. Wspieramy realizację pasji pracowników oraz akcji społecznych. W Orange działa drużyna 3 tysięcy aktywnych wolontariuszy. Wyróżnikiem Orange jest to, że lubimy działać wspólnie, zespołowo.

Żeby zrozumieć, co dla pracowników jest ważne, dwa razy w roku pytamy ich w badaniu o doświadczenia w pracy. Wskazuje nam to główne kierunki działania. Na bieżąco zbieramy ich opinie przez fora dyskusyjne i czaty. Raz w roku przeprowadzamy akcję „Budżety Partycypacyjne”, w której pracownicy zgłaszają propozycje zamian w swoim środowisku pracy. Wdrażamy te, które zwyciężają w ogólnym głosowaniu. Inwestujemy w cyfrowe środowisko pracy. Znaczna część naszych szkoleń odbywa się za pomocą narzędzi cyfrowych, podobnie jak większość procesów HR‑owych. To tylko niektóre z propozycji. Staramy się zgodnie z dewizą Orange „słuchać i działać”. Sprawdza się to zarówno w pracy z klientami, jak i pracownikami. Dzięki temu mogą czuć się rzeczywiście jak u siebie.

W jakim stopniu takie działania są powiązane ze strategią firmy?

W bardzo dużym. Pracownicy aktywnie uczestniczyli we wdrażaniu strategii poprzez udział w grze strategicznej „Miasto Orange”. Rywalizacja zespołów stała się skuteczną formułą komunikacji, budowania współpracy poprzez wspólne przeżycia zespołowe, a także sposobem na przygotowanie pracowników do roli ambasadorów. Sercem naszej strategii są: kompleksowa oferta budowana w oparciu o nowoczesną sieć łączącą Internet mobilny LTE i światłowód oraz wysoka jakość obsługi klienta. A to oznacza, że nie tylko pracownicy sprzedaży, ale wszyscy czujemy odpowiedzialność za to, co proponujemy naszym klientom. Uruchomiliśmy specjalny program Polecam–Zarabiam, w którym każdy pracownik może być sprzedawcą‑ambasadorem polecającym nasze usługi innym. Ponad 300 pracowników niezajmujących się na co dzień sprzedażą w kilku miastach pomogło w promowaniu usługi Orange Światłowód. Spotykali się z klientami, zachęcając ich do skorzystania z oferty Orange. W kilka godzin dotarli do ok. 10 tysięcy klientów. Pracownicy mogą również testować ofertę i poznawać sprzęt, który oferujemy klientom kupującym światłowód. Zachęcamy ich, by na bieżąco zgłaszali pomysły na usprawnienie usług i wdrażanie innowacji.

Zarząd również stara się jak najczęściej przebywać poza gabinetem, współpracując, współdziałając, dyskutując i będąc w terenie. Jesteśmy oczywiście tam, gdzie odbywają się kluczowe dla firmy przedsięwzięcia, ale nie może nas zabraknąć także przy projektach społecznych. W ostatniej kampanii Fundacji Orange, zachęcającej do przekazania 1% podatku, wzięli udział kluczowi menedżerowie w przebraniach superbohaterów. Wierzymy, że pracownicy Orange mają „supermoce”. Udowodnili nam to już niejednokrotnie. Dbamy tylko o to, aby chcieli je wykorzystywać, realizując cele firmy i swoje własne.