Zrównoważony łańcuch dostaw przekłada się nie tylko na minimalizację ryzyka towarzyszącego działalności każdej firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw upatruje w nim szansę na wzrost efektywności oraz źródło inspirujących innowacji. Właśnie na takie podejście postawiła Polpharma, największy polski producent leków.
Partnerem materiału jest Polpharma.
![Dlaczego warto dbać o zrównoważony łańcuch dostaw](https://cdn.ican.pl/f/res-minimized/R1f0mFQMp3quH/1/1KTrqoxhtQe8BeAdLmy8NGwpWH3OfQJX.jpg)
Polpharma ma świadomość, że wartość, którą dostarcza pacjentom i społeczeństwu, buduje wspólnie z prawie 4000 dostawców z różnych krajów świata. Dlatego firma włącza swoich partnerów w rozwój standardów postępowania w zrównoważonym łańcuchu dostaw. To jedno z 14 zobowiązań, na których opiera się Strategia Społecznej Odpowiedzialności Grupy Polpharma na lata 2015–2018. Zainicjowany w 2014 roku nowy system współpracy z dostawcami daje firmie pewność, że podmioty, z którymi współpracuje, podzielają te same wartości i standardy. Projektowi nadano znaczenie strategiczne – prace grupy ekspertów z różnych działów wspiera Komitet Sterujący, złożony z dyrektorów odpowiedzialnych za kluczowe funkcje w firmie.
Wspólny kodeks
Najważniejszym spoiwem, gwarantującym najwyższe standardy w ramach łańcucha dostaw, jest Kodeks Postępowania Dostawców Grupy Polpharma. Jego zapisy uwzględniają wartości Grupy oraz standardy postępowania uznane przez międzynarodową społeczność. Kodeks określa, czego przedsiębiorstwo oczekuje od dostawców w zakresie prowadzenia etycznej i uczciwej działalności, zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, poszanowania praw człowieka, odpowiedzialności za jakość produktu oraz środowisko naturalne.
Firma konsekwentnie realizuje cele zapisane w strategii 2015–2018 w obszarze zrównoważonego łańcucha dostaw. Kodeks Postępowania trafił do wszystkich dostawców Polpharmy. Podpisali oni oświadczenia o zapoznaniu się z dokumentem lub podpisali umowy z odpowiednimi klauzulami etycznymi. Firma założyła również, że co najmniej 70% kluczowych dostawców będzie spełniało wymogi określone w Kodeksie – ten rezultat jest obecnie weryfikowany i zostanie oceniony pod koniec roku.
![Dlaczego warto dbać o zrównoważony łańcuch dostaw](https://cdn.ican.pl/f/res-minimized/R1AqRGlzoVOu7/1/1im5ABSuymq01IGdN2tWDFfKYlP6lxKG.jpg)
Chcesz poznać więcej przełomowych idei?
Zainspiruj się! Pobierz bezpłatny pakiet harwardzkich artykułów „Przełomowe idee”, który dostarczy Ci kolejnych pomysłów biznesowych – wprost od najważniejszych współczesnych autorytetów zarządzania.
Wiele dróg, jeden cel
Strategia doskonalenia zrównoważonego łańcucha dostaw obejmuje działania w czterech obszarach: zaangażowanie i edukacja pracowników, edukacja dostawców, wpływ i realna zmiana w łańcuchu dostaw oraz wewnętrzne rozwiązania systemowe. W każdym z tych obszarów Polpharma podejmuje różnorodne działania, nastawione na doskonalenie procesów, ale przede wszystkim – na wzmacnianie świadomości.
W ramach pracy nad zrównoważonym łańcuchem dostaw Polpharma zrealizowała m.in. cykl szkoleń stacjonarnych dla dostawców. W warsztatach wzięło udział ponad 150 firm. W programie, poza szczegółowym opisem wymogów Kodeksu, znalazły się przykłady dobrych praktyk i sesje dyskusyjne z ekspertami Polpharmy. Dla dostawców przygotowano także specjalny portal wiedzy: www.dostawca.polpharma.pl, na którym są dostępne m.in. szkolenia e‑learningowe (w języku polskim, angielskim i rosyjskim).
Wzajemne uczenie się
Bardzo cennym doświadczeniem był zorganizowany wśród dostawców konkurs na najlepsze praktyki. 21 najlepszych rozwiązań zostało opisanych w Przewodniku dobrych praktyk – będącym źródłem inspiracji tak dla Polpharmy, jak i innych przedsiębiorstw, które chcą budować swoją długofalową strategię zrównoważonego rozwoju.
Ostatnie trzy lata pracy nad projektem pozwoliły firmie wypracować sprawdzone kanały i sposoby budowania kultury współodpowiedzialności za wpływ na otoczenie w ramach całego łańcucha dostaw. W kolejnych latach Polpharma chce udowodnić, że zrównoważone podejście to nie tylko warunek konieczny funkcjonowania w biznesie, ale także szansa na to, aby dzięki wzajemnej inspiracji szukać nowych dróg rozwoju i źródeł wartości.