Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Content marketing i marketing automation: mariaż doskonały

· · 4 min
Content marketing i marketing automation: mariaż doskonały

Filarem marketing automation są świetnie napisane treści. To one umożliwiają wykorzystanie potencjału tego narzędzia oraz osiągnięcie imponujących wyników.

Zgodnie z wyobrażeniami laików automatyzacja marketingu to nieskomplikowane i niewymagające narzędzie. Dzięki niej cała machina marketingowa powinna działać samoistnie, podczas gdy my będziemy mogli zająć się innymi zadaniami. Mogłoby się zdawać, że wystarczy wykupić licencję, a system do automatyzacji marketingu będzie sam pozyskiwał klientów i sprzedawał. Taka wizja, choć niezwykle kusząca, jest mrzonką: marketing automation nie będzie działać bez odpowiedniego wdrożenia, skonfigurowania i nadzoru, a co najważniejsze – bez starannie dopracowanej strategii content marketingowej oraz jej ciągłej optymalizacji.

Content marketing a marketing automation

Content marketing, czyli marketing treści, to strategia marketingowa polegająca na przygotowywaniu wartościowych materiałów, pomocnych dla odbiorcy, w celu przyciągnięcia odwiedzających na stronę internetową, zdobycia ich danych kontaktowych, wypozycjonowania marki wśród grupy docelowej, edukowania potencjalnych i obecnych klientów oraz budowania z nimi relacji poprzez rozpowszechnianie przydatnej wiedzy. Content marketing jest jednym z najskuteczniejszych i najczęściej wykorzystywanych (przez 91% firm sektora B2B i 86% firm B2C) działań marketingowych.

Marketing automation, czy inaczej mówiąc automatyzacja marketingu, to technologia pozwalająca na personalizowanie komunikacji marketingowej z klientem i dostarczanie jej w odpowiednim czasie i w odpowiednim kanale. Narzędzia marketing automation pozwalają na zbieranie danych o klientach oraz tworzenie ich profili behawioralnych i transakcyjnych, a następnie wykorzystywanie tych informacji w zautomatyzowanych kampaniach marketingowych i sprzedażowych zbudowanych za pomocą zaawansowanych procesów automatyzacji.

Dlaczego marketing automation potrzebuje dobrych treści?

W jaki sposób dokładnie content marketing łączy się z automatyzacją marketingu? To proste: marketing automation to jedynie narzędzie, silnik, który potrzebuje paliwa, czyli treści, by wprawić w ruch całą marketingową maszynę.

Podstawową funkcją marketing automation jest monitorowanie zachowania osób odwiedzających stronę internetową zarówno anonimowych, jak i zidentyfikowanych – tych, których dane już znajdują się w bazie. Jednym z celów wdrożenia automatyzacji marketingu jest właśnie konwersja anonimowego ruchu w kontakty w bazie danych, by móc wykorzystać zebrane dane o ich zachowaniu, np. w komunikacji e‑mail marketingowej. Z pomocą przychodzi tu content marketing. Z jednej strony pomaga w przyciągnięciu ruchu na stronę, a z drugiej – w konwertowaniu tego anonimowego ruchu w leady. Popularną strategią umożliwiającą pozyskiwanie leadów jest udostępnianie treści, do których wgląd jest możliwy po pozostawieniu danych (tzw. gated content). To klasyczna sytuacja win‑win, w której korzystają obie strony: użytkownik otrzymuje interesujące go materiały zazwyczaj zawierające ekspercką, profesjonalnie przygotowaną wiedzę, a firma – dane kontaktowe potencjalnego klienta, np. jego e‑mail lub numer telefonu. Informacje te – w zestawieniu z zebranymi danymi o wizytach kontaktu na stronie – umożliwią prowadzenie kampanii marketingowych z treścią specjalnie dopasowaną do zainteresowań i potrzeb użytkownika. W ten sposób content marketing pomaga osiągnąć jeden z podstawowych celów platform do automatyzacji marketingu, czyli pozyskiwanie leadów wysokiej jakości oraz przeprowadzenie ich przez cały proces sprzedaży.

Jakiego rodzaju treści można wykorzystać w strategii?

  • Blog. Zazwyczaj treści blogowe dostępne są nieodpłatnie i służą przyciągnięciu ruchu na stronę internetową, dlatego są one jednym z głównych filarów inbound marketingu. Czasem dostęp do bloga jest możliwy jedynie po rejestracji, co oznacza, że ich autorzy w ten sposób chcą pozyskać nowych użytkowników.

  • E‑book. Jeden z najlepszych materiałów z rodzaju gated content. Ebooki zazwyczaj obejmują kompleksowo konkretne zagadnienie i w sposób uporządkowany przekazują wiedzę na dany temat.

  • Wideo. Profesjonalnie przygotowane wideo jest formatem, który zyskuje na popularności i coraz częściej zastępuje tradycyjne treści pisane. Może być poświęcone wybranemu zagadnieniu, przyjmować postać tutorialu, prezentacji itp.

  • Webinaria, czyli trasmisje wideo na żywo, zazwyczaj w formie prezentacji, szkolenia oraz sesji pytań i odpowiedzi, w której aktywnie mogą brać udział uczestnicy.

  • Raporty i analizy. Statystyki dotyczące wybranego zagadnienia, rzetelnie przeprowadzone badania czy analizy mogą być szczególnie przydatne dla klienta biznesowego.

  • Programy cykliczne (drip marketing), czyli serie informacyjno‑edukacyjnych wiadomości e‑mail dopasowanych do potrzeb grup docelowych.

To oczywiście tylko kilka przykładów, gdyż możliwych do wykorzystania w content marketingu formatów jest znacznie więcej. Decyzja o wyborze właściwego rodzaju treści zależy od branży, grupy docelowej, do której są kierowane, i od funkcji, jaką mają pełnić w strategii content marketingowej.

Cechy dobrego contentu

Rzecz jasna nie wystarczy usiąść nad czystą kartką, dać ponieść się wenie i pisać, co tylko przyjdzie do głowy. Treści muszą prezentować wysoką jakość, być przemyślane, rozplanowane i starannie przygotowane zarówno pod względem językowym i stylistycznym, jak i graficznym. W dużym skrócie można powiedzieć, że dobry content powinien być:

Przygotowany z myślą o odbiorcy

Choć przygotowanie serii artykułów opowiadających o firmie i jej produkcie lub usługach może być kuszącą wizją, należy postawić się na miejscu klienta. Brawurą byłoby twierdzić, że tego rodzaju informacje są dla niego atrakcyjne. Oczywiście informacje o firmie powinny być wplecione w działania content marketingowe, ale w sposób nieinwazyjny i umiejętny. Treści marketingowe winny adresować problemy potencjalnego klienta i przedstawiać sposoby ich rozwiązania – w tym skorzystanie z usług lub produktów firmy. Jest to subtelna forma promocji, która nienachalnie, lecz całkiem skutecznie wpływa na decyzje zakupowe klienta.

Wartościowy, zawierający cenną, ekspercką wiedzę

Zwłaszcza w przypadku gated content, ponieważ w tej sytuacji zachodzi transakcja – użytkownik niejako „wymienia” swoje dane w zamian za przygotowane przez firmę materiały. Należy więc zadbać, by po ich otrzymaniu był usatysfakcjonowany ich jakością - dokładnie tak, jak w przypadku tradycyjnych, odpłatnych treści. W przeciwnym razie klient może poczuć się po prostu oszukany i uznać, że dał się naciągnąć.

Zróżnicowany i dopasowany do informacji zebranych o użytkownikach

W przypadku zautomatyzowanych kampanii mailowych, np. lead nurturing, należy stworzyć odrębne treści dla każdego z etapów w poszczególnych lejkach sprzedażowych. Content powinien być zróżnicowany pod względem zaawansowania odbiorcy (np. odpowiednie artykuły dla użytkowników początkujących w danym temacie i inne dla „starych wyjadaczy”), tematów czy produktów, którymi jest on zainteresowany. Pomocna w tym przypadku będzie segmentacja bazy kontaktów, czyli podzielenie jej na grupy.

Angażujący

Najlepszy content to taki, który będzie rozprzestrzeniać się organicznie, czyli bez wkładu finansowego w reklamę. Odbiorcy często skłonni są dzielić się wartościowymi materiałami, więc jeśli przygotowane treści będą ciekawe i pomocne, mają szansę dotrzeć do szerszego grona bez dodatkowej promocji.

Dobrze przygotowana strategia treści to kluczowy element, bez którego wdrożenie automatyzacji marketingu najprawdopodobniej spali na panewce. Dopieszczone treści i materiały atrakcyjne dla danej grupy docelowej są warunkiem efektywnego wykorzystania bogactwa rozwiązań oferowanych przez systemy marketing automation. Praca włożona w content marketing i wdrożenie procesów automatyzacji to długoterminowa inwestycja, która w ostatecznym rozrachunku przyniesie firmie wymierne korzyści.