Zwolnienie pracownika zawsze oznacza dla firmy choćby chwilowy kryzys. Jest to związane z zachwianiem równowagi i harmonii w ukształtowanym już zespole, gdzie ludzie się znają i podział obowiązków jest stabilny. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze zwolnieniem dyscyplinarnym, nagłą decyzją samego pracownika czy rozwiązaniem umowy za porozumieniem stron – jest to czynnik, który może osłabić organizację, jeśli proces zwolnienia nie jest odpowiednio zarządzany.
Pokaż więcejAric Dromi to futurolog, który sam siebie określa mianem "professional troublemaker". Rzeczywiście, jego poglądy na biznes, zwłaszcza w kontekście nowych technologii, nie zawsze są komfortowe w odbiorze i często burzą pewne sfery komfortu – ale głęboko inspirują do zmian.
Jeszcze do niedawna najczęstszymi powodami zmiany pracodawcy były brak możliwości rozwoju i docenienia, zła atmosfera pracy czy też brak motywacji. Dziś jednym z głównych motywów jest brak poczucia bezpieczeństwa. Firmy, którym zależy więc na utrzymaniu cennych pracowników, powinny wykorzystać employer branding.
Analiza aktualnych przepisów dotyczące zatrudniania i zwalniania pracowników w 62 krajach świata pokazała ciekawe podobieństwa i różnice między rozwiązaniami prawnymi obowiązującymi w poszczególnych państwach.
Pomimo że pandemia objęła praktycznie wszystkie kraje na świecie, niektóre regiony ucierpiały mniej i szybciej poradziły sobie ze skutkami obostrzeń. Widać to w raporcie Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Pojęcie offboardingu czy też outplacementu funkcjonuje w HR-owym słowniku już od dawna. Wielu organizacjom z sukcesem udaje się też wdrażać i skutecznie stosować indywidualne oraz grupowe programy wspierające pracowników odchodzących z organizacji w wyniku zmian i transformacji struktur, organizacji pracy czy restrukturyzacji zatrudnienia.
Podsumowując moje doświadczenia z pracy w roli konsultanta przy dużych projektach outplacementowych w pierwszych latach transformacji polskiej gospodarki oraz z obszaru dyrektora HR, chciałabym podkreślić rolę przygotowania menedżerów do procesu offboardingu oraz samej rozmowy mającej na celu zakończenie współpracy.
Utrata pracy jest sytuacją stresogenną dla zwalnianego pracownika. Jest to jedno z najtrudniejszych wydarzeń w życiu. A jakie niebezpieczeństwa niesie to doświadczenie dla pracodawcy? Jak przeprowadzić skuteczny offboarding, aby uniknąć sytuacji kryzysowych w przyszłości?
Można powiedzieć, że Polska przeszła suchą stopą przez pierwszą falę kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19. Ale co będzie dalej?
W obliczu pandemii koronawirusa wiele firm jest zmuszonych ograniczać koszty pracownicze. Sprawdź, jakie prawa przysługują zwalnianym pracownikom.
Nowoczesne technologie wymuszają konieczność zredefiniowania zakresu prac wykonywanych przez reprezentantów tradycyjnych zawodów.
Wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w pracy jest ważnym elementem rewolucji cyfrowej. Złudne jest jednak myślenie, że każdego człowieka może zastąpić robot.
Zwykłe wypowiedzenie z zachowaniem okresu wypowiedzenia, nie zawsze jest dobrym środkiem do osiągnięcia celu.