Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za społeczną działalność biznesu

· · 3 min
Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za społeczną działalność biznesu

Responsib’ALL Day jest globalnym przedsięwzięciem Grupy Pernod Ricard, którego idea opiera się na przekonaniu, że wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatrudnieni przez polski oddział pracownicy również chętnie biorą udział w akcji i niosą pomoc innym.

Pracownicy Grupy Pernod Ricard na całym świecie przepracowali już ponad milion godzin, realizując działania z zakresu CSR, wspierając lokalne społeczności oraz środowisko naturalne. Kierują się tym samym wartościami kryjącymi się za hasłem „Créateurs de Convivialité”, które odnosi się do chęci dzielenia się serdecznością nie tylko w pracy, ale również poza nią.

W ramach inicjatywy Responsib’ALL Day Grupa Pernod Ricard zaprasza blisko 18,5 tysiąca pracowników z 80 lokalizacji na świecie do wspólnego wspierania projektów zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Tegoroczna, ósma już, edycja Responsib’ALL Day odbyła się 7 czerwca.

Z troską o środowisko

Motywem przewodnim tegorocznej akcji były dwa cele związane z ekologią. Pierwszy to „Życie na lądzie”, czyli ochrona i zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych. Wybrano go ze względu na silny związek biznesu Grupy z rolnictwem. Drugi cel to „Dostęp do czystej wody i do warunków sanitarnych”. Woda należy natomiast do jednego z kluczowych „surowców” zużywanych przez zakłady Pernod Ricard w procesie produkcji. Do 2030 roku Grupa Pernod Ricard chce zrealizować aż 12 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dodatkowo firma silnie wspiera działania na rzecz społeczności lokalnych.

Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »

Przewodnik biznesowy: Kultura organizacyjna 

Liderzy zdecydowanej większości firm znajdujących się na szczycie, zapytani o tajemnicę sukcesu przedsiębiorstwa, wskażą ją: kulturę organizacyjną. Tak, to właśnie ona w dużej mierze decyduje o tym, że jedne firmy odnoszą długofalowe sukcesy, a inne pozostają w tyle. Poznaj ją lepiej i dowiedz się, jak nią dobrze zarządzać w drodze po zwycięstwo.

Projekt Responsib’ALL Day ma wymiar globalny, ale zgodnie z zasadą decentralizacji firmy akcja odpowiada również na potrzeby lokalne. W każdym kraju w ramach przedsięwzięcia są prowadzone działania dopasowane do potrzeb lokalnych społeczności. W Polsce w tegorocznej edycji wzięto pod uwagę interesy osób starszych. Pracownicy Wyborowa Pernod Ricard chcieli pomóc seniorom i naturze. Z materiałów z odzysku tworzyli w domach opieki ekologiczne miejsca do wypoczynku i integracji.

Responsib’ALL Day w liczbach

    1. edycja

  • 18 500 zaangażowanych pracowników na świecie

  • 85 lokalizacji na całym świecie

  • 100 inicjatyw wspierających społeczności lokalne

  • pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny

  • 13 500 posadzonych gatunków roślin

  • 40 rzek, jezior, plaż posprzątanych przez pracowników

Tworzenie nowej jakości

Kluczowym elementem tegorocznego wydarzenia Responsib’ALL Day o nazwie „Akcja‑Rekreacja” była rewitalizacja ogrodów przy Domach Seniora (DPS) w miejscowościach, w których znajdują się biura i zakłady firmy – w Warszawie oraz Poznaniu. W poprzednich latach pracownicy aktywnie wspierali również Domy Pomocy Społecznej w Zielonej Górze, gdzie mieści się główny zakład produkcyjny firmy. Blisko 400 pracowników odłożyło na bok swoje codzienne obowiązki służbowe, aby uporządkować teren wokół ośrodków i udekorować otaczające ogrody oraz pomieszczenia. Zostały do tego wykorzystane przedmioty, które nie spełniają już swojej podstawowej funkcji, ale w ramach upcyclingu mogą zyskać nową jakość. Upcycling to jeden z popularnych dziś trendów przetworzenia wtórnego odpadów, w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej niż przetwarzane surowce. W ten sposób np. palety przewozowe stały się meblami ogrodowymi, a szklane butelki po produktach, korki i zakrętki pracownicy spółki Wyborowa Pernod Ricard przerobili na doniczki ogrodowe i inne dekoracje.

Przy jednym z warszawskich Domów Pomocy Społecznej pracownicy zbudowali kompostownik, szklarnię oraz pojemnik do odzyskiwania wody deszczowej. Zainstalowali również domki dla owadów i ptaków. Natomiast przy jednym z poznańskich DPS powstało oczko wodne pozwalające utrzymać naturalną wilgotność terenu.

„Firmy kładą coraz większy nacisk na edukowanie i angażowanie pracowników w działania związane z ochroną środowiska na wszystkich poziomach działalności. Niemożliwe już jest prowadzenie długofalowej polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa bez udziału świadomego, przygotowanego i przekonanego pracownika” – komentuje Andrzej Szumowski, rzecznik prasowy Wyborowa Pernod Ricard.

CSR na świecie

W sumie w ramach realizacji dwóch wymienionych Celów Zrównoważonego Rozwoju w 80 lokalizacjach na świecie przeprowadzono 100 inicjatyw. Wśród ich najważniejszych efektów należy wymienić: posadzenie 13,5 tysiąca gatunków roślin, oczyszczenie 40 jezior, plaż i rzek oraz pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny.

Wyniki te osiągnięto różnymi metodami. We Francji na przykład ustawiono ponad 80 pojemników na bioodpady oraz 80 domków dla owadów. Pracownicy Grupy w Portugalii zaangażowali się w akcje zalesiania terenów zniszczonych w 2017 roku przez pożary. W Chinach natomiast członkowie zespołu tamtejszych filii Pernod Ricard odwiedzili lokalne bary, hotele i restauracje w ponad 25 miastach i przekazali ich obsłudze biodegradowalne mieszadła koktajlowe i rurki, by zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim jest dla środowiska naturalnego plastik.

Oprócz troski o środowisko Grupa Pernod Ricard dużą wagę przykłada do promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Był to także jeden z głównych celów minionych edycji Responsib’ALL Day i do dziś pozostaje istotnym zobowiązaniem firmy Wyborowa Pernod Ricard. W Polsce do realizacji tego celu służyła m.in. kampania „Piłem – Nie jadę – Reaguję”, edukująca m.in., jak prawidłowo zareagować, gdy widzimy osobę pod wpływem alkoholu, która zamierza prowadzić pojazd. W 2013 roku Grupa Pernod Ricard wprowadziła również aplikację mobilną o nazwie Wise Drinking, która zawiera quizy wiedzy o działaniu alkoholu, informuje o faktach i mitach dotyczących jego oddziaływania na organizm człowieka.

PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w zgodzie ze środowiskiem lokalnym »

Rozwój dopasowany do warunków lokalnych 

Izabella Rokicka

Organizacja, która chce rozwijać się zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, musi uwzględniać nie tylko własne interesy, ale i szerokiego otoczenia, w którym funkcjonuje. Dlatego powinna prowadzić dialog ze wszystkimi swoimi interesariuszami.